Är helt ny här inne på Zoopet, men här verkar ju finnas massor med kunskap att inhämta:).
Har lite frågor nu rörande mitt (sedan mars) nystartade akvarium (54 liter). Hoppas nån kan ta sig tid att svara...
1) Hur täta vattenbyten bör jag göra? Jag tycker jag läst så mycket olika info om hur täta vattenbyten man ska göra, så jag vet varken ut eller in. Har hittills bytt ca 10% varannan vecka.
2) Vi var bortresta under 1 vecka och "fiskvakten" lade då i s.k. weekendmat ca var 3:e dag. När vi sedan kom hem så var GH-värdet högt , över 21. Såg fint ut innan vi åkte, så det borde väl hänga ihop med weekendmaten...eller? Använde JBL´s Easytest. KH-värdet verkar ligga mellan 3-6. Hur kan GH vara för högt utan att KH är högt? Borde de inte hänga ihop?
3) Hur sänker jag GH-värdet isf? Hur påverkas fiskarna av för högt värde?
4) Gjorde misstaget att köpa ett gäng neontetror då vi hade en "ilsken" scalar...han jagade livet ur dem och jag hittade dem döda inuti pumpen... Hur påverkar det vattenkvaliteten att ha en död fisk i vattnet? Jag kanske inte fick upp alla tetror tänker jag....
Jag stannar med frågor nu, men återkommer nog med flera när jag fått svar.
Tack på förhand
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
Läs denna, en mycket bra guide om alla grunder för akvaristik;)
Jag byter 30% var vecka i mina akvarium, men ibland kan det hända att jag hoppar ett byte.
Men då måste jag säga att alla akvarium jag tillåter att hopa vattenbyten med är över 100L
Eftersom att balansen blir stabilare och mer orubblig i ett stort akvarium så tycker jag att det kan vara ok att hoppa.
Byt minst 20% var vecka i ditt kar;)
Weekendfoder är lurigt... tycker det ser ut som en stor porös kalk-klump och det är väl precis vad det är.
Så det är förmodligen weekendfodret som ställt till med värdena. använd inte sånt foder!
Och om du ska åka bort i en vecka så behöver du inte mata eller skaffa fiskvakt, Fiskarna klarar en vecka utan käk utan problem.
Jag var i chile i 2 veckor, ingen matade mina fiskar, när jag kom hem mådde dom bra, dom hade inte ens magrat av.
För övrigt ska jag inte uttala mej om värden eftersom jag inte känner att det är min grej (kan ju säga fel sak till dej:p)
för det första ska du lusläsa akvariet efter död fisk.
Men Om det ligger en död fisk och ruttnar, utan din vetskap. så kanske du ska snåla lite med maten.
Och så kan du hoppas på att nån annan fisk har hittat den döde och kalasat upp den:) typ en ancistrus.
Det låter lite mysko att alla dina neontetror slutade upp inne i pumpen.
Hur ser den ut, pumpen alltså. kan ju vara så att dom sugits in i den.
Sen blir jag lite nyfiken... du har ett 54 liters och du har skalarer i detta? vilka fler fiskar har du?
Undrar bara så att du inte har det för trångt för dom, det kan ju vara det som får värdena att spöka också.
hoppas detta hjälpte;)