hur tillsätter man mer CO2?

#1 - 10 januari 2009 21:05
jag är nybörjare och lite förvirrad.
Är det nödvändigt att på nåt sätt tillsätta CO2, och finns det nåt enkelt sätt att göra det på isåfall? Eller brukar det räcka med det som fiskarna andas ut? Hur gör ni?

Mvh/ Sofie
#2 - 10 januari 2009 21:14
Om du vill satsa på välmående växter, så kan du ju börja göda med PMDD, och komplettera med Easy carbo:

Easy carbo:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4118&cat=0&page=1

PMDD:
http://www.tradera.com/vaxtnaring-pmdd-komplett-me-citronsyra-auktion_81401457

Recept på hur du blandar påsarna med PMDD som du får hem, låter svårt, men påsarna är märkta med KNO3 osv, så det blir lätt:
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=84
#3 - 10 januari 2009 21:31
Ooh tack så mycket! PMDD ska jag börja med! Men med Easy Carbo är jag lite tveksam... Läste i en gammal tråd ( [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629[/COLOR] ) att det ju kan slå ut bakterierna. Verkar ju bra annars, men bakterier är väl bra att ha. Strunt samma, finns det nåt annat sätt att tillföra CO2 förutom Easy Carbo och en massa tuber och verktyg av olika slag?
#4 - 10 januari 2009 21:43
Det är inte nödvändigt att tillsätta CO2 de flesta växterna klara sig ändå.
CO2 och gödning (oftast PMDD) används för att öka tillväxten hos växterna.
Kolla i artregistret för växter här på Zoopet eller på Tropicas hemsida http://www.tropica.com/default.asp vilka förhållanden dina växter vill ha.
Eftersom du är nybörjare tycker jag att du först skall få ordning och balans i ditt kar innan du börjar experimentera med med tillsatser. Kör karet utan någon tillsats (något lite gödning kan vara bra den första månaden innan karet kommit igång) i cirka 6 månader. Då har det satt sig ordentligt och då gåt det bra att prova lite om du vill.
Jag rekommenderar också att kör utan vattenbyte första månaden om ingenting katastrofalt inträffar.
Lycka till och jag hoppas du får mycket nöje av din hobby.
#5 - 10 januari 2009 22:00
Okej, tack för svaret:).

Jag har redan haft igång karet i ca 3-4 månader.. Men jag anser mig ändå som nybörjare alltså:P. Andledningen till att jag vill förbättra växternas levnadsstandard lite är att jag har fått lite alger. Så jag tänkte att man kunde fixa lite med PMDD och Easy Carbo eftersom jag tänkte att det nog inte kunde skada. Men nu blev jag osäker på Easy Carbo ju ändå.

Mvh
#6 - 10 januari 2009 22:08
hur tillsätter man mer CO2?

Spiksoppa skrev:

Är det nödvändigt att på nåt sätt tillsätta CO2, och finns det nåt enkelt sätt att göra det på isåfall? Eller brukar det räcka med det som fiskarna andas ut? Hur gör ni?

Mvh/ Sofie

Hej Sofie!
Du kan kolla in denna tråden jag startade för ett tag sedan:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125981

Jag använder mäsk för att framställa min Co2 som nog är de
blilligaste och lättaste sättet att framställa C02 för oss
privatpersoner.
#7 - 10 januari 2009 22:36
Tja
Använder själv pmdd sen länge , växterna blev mycket finare
började sen med easy carbo , använde det i 4 månader såg väldigt liten skillnad.
Gick sen över till mäsk systemet (2 petflaskor med hemmagjord mäsk)
å nu växer det så det knakar (ja nästan) med det märks en ruskig skillnad.

Så mäsk är min rekommendation

oskars tråd ger mycket fin information
#8 - 11 januari 2009 01:56
Tack så mycket! :)
Har nu lusläst en massa, men fortfarande inte blivit helt klok. Jag tror att jag kanske släpper det här med mäsk, det verkar rättså svårt! Själva mäsken ska alltså inte ner i karet, utan bara "gasen"?

Kan man strunta i CO2 och bara köra med PMDD, eller behöver växterna ännu mer CO2 än vanligt när man kör med PMDD?

Nån som har en beskrivning till hur man bygger en mäskanläggning? Alla länkar jag sett hittills som hänvisar till hur man gör funkar inte längre...:)

Mvh
#9 - 11 januari 2009 06:45
PMDD räcker.

Dock kan Easy carbo hjälpa växterna ta upp näringen innan algerna gör det (Om jag fattat det rätt) och därmed hindra vissa sorters alger.

Jag själv har aldrig blivit klok på hur man fixar mäsk, experterna skriver en luddig beskrivning som dom tycker är jätte noggrann och tror alla fattar. Men egentligen så fattar man ju inte ett skit med hur man ska koppla tuber, osv.
#10 - 11 januari 2009 06:51
Bakventiler och tvätt flaskor och gud vet vad som man ska koppla. Och ingen av de som kan det verkar kunna sänka sig till att berätta det lite lätt för oss nybörjare. :p De säger bara "A, så sätter du dit backventielen" Men what tha fuck? Hur sätter man dit backventilen, och vad är en backventil? :p
#11 - 11 januari 2009 06:55
JojjeN skrev:
Bakventiler och tvätt flaskor och gud vet vad som man ska koppla. Och ingen av de som kan det verkar kunna sänka sig till att berätta det lite lätt för oss nybörjare. :p De säger bara "A, så sätter du dit backventielen" Men what tha fuck? Hur sätter man dit backventilen, och vad är en backventil? :p

Då har du nog inte kollat igenom alla de 17 miljoner trådar;) som finns i just detta ämne, och skriver du på det viset så får du säkerligen ännu mindre svar:mad:!
#12 - 11 januari 2009 06:59
ansjo skrev:
Då har du nog inte kollat igenom alla de 17 miljoner trådar;) som finns i just detta ämne, och skriver du på det viset så får du säkerligen ännu mindre svar:mad:!

Ja, för jag var ju 100% seriös menar du? ;)
#13 - 11 januari 2009 07:05
Spiksoppa skrev:

Mvh/ Sofie

Du måste inte köra med co2 för att få bra tillväxt på dina växter. I dina kläder skulle jag först prova med PMDD som är ett billigt sätt för att komma igång, och sedan efter en tid när du antingen känner för mer utmaningar eller ser att det inte händer så mycket med dina växter kan du gå vidare.
I det fallet skulle jag skippa EC, då detta blir ganska dyrt i längden utan hellre prova på med co2, och då mäskmetoden. Det låter kanske krångligt men är det i verkligheten inte, och är ett ganska billigt sätt att få fart i karet.
Nackdelen är att man oftast har för dålig belysning för att få det optimalt, man jag har även testat att köra med co2 i ett kar med ganska dålig belysning och ändå märkt en markant skillnad. Man får göra så mycket man kan för att hotta upp det befintliga ljuset, byta till bra lysrör samt köpa nya reflektorer till dessa.
Skulle du nu vilja köra på med co2 efter du har provat PMDD, så dra igång din tråd på nytt så finns det säkert folk som vill hjälpa dig.
Jag ska även ge dig ett tips, det är bra att lyssna på vad alla skriver men du bör nog inrikta dig att följa en väg, alltså bestämma dig från början hur du vill göra med din co2. Det finns så många sätt att göra och lyckas med detta, men lika många att misslyckas;), och att följa ett tillvägagångssätt istället för att lyssna på 20 personer som gör olika tror jag gör att du lyckas bättre:).
#14 - 11 januari 2009 07:10
JojjeN skrev:
Ja, för jag var ju 100% seriös menar du? ;)

Att det finns många trådar skrivna om just detta ämne, och förklaringar på det mesta. Sedan är detta inte något man ska ge sig in på om man inte har hållt på med akvarium ett tag, det kan faktiskt hända mycket skit med, det är inte bara guld och gröna skogar med co2 utan fiskar kan faktiskt dö, du kan få algexplosion mm och då är det inte långt till att man lägger ner hela verksamheten.
Skriver du sedan lite kaxigt som du kan göra ibland;), så är risken att du inte får den hjälpen du vill ha och att folk skiter i att svara på dina frågor. Bara som ett tips:).
#15 - 11 januari 2009 07:14
ansjo skrev:
Att det finns många trådar skrivna om just detta ämne, och förklaringar på det mesta. Sedan är detta inte något man ska ge sig in på om man inte har hållt på med akvarium ett tag, det kan faktiskt hända mycket skit med, det är inte bara guld och gröna skogar med co2 utan fiskar kan faktiskt dö, du kan få algexplosion mm och då är det inte långt till att man lägger ner hela verksamheten.

Skriver du sedan lite kaxigt som du kan göra ibland;), så är risken att du inte får den hjälpen du vill ha och att folk skiter i att svara på dina frågor. Bara som ett tips:).

Det lät vettigt. ;)
#16 - 11 januari 2009 21:27
Tack för alla svar!

Nu är jag i farten med att köpa PMDD.. Och jag känner mig rättså trög nu alltså.. Men vad är det man ska beställa egentligen?

Räcker det här? Eller ska man köpa NutriSI också?

"
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif][COLOR=#ff0000]Enkel pack Med Micro+[/COLOR] 35:- plus frakt 30:-! [/FONT]totalt [FONT=arial,helvetica,sans-serif]65:- [/FONT]för en enkel pack som räcker till 5000 liter! [FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)[/FONT]"
#17 - 11 januari 2009 23:16
man har antingen med micro+ eller NutriSI, har du mjukt vatten så kör på NutriSI, om du är osäker så får du nämna var du bor så kanske nån här kan hjälpa dig ta reda på detta men du behöver bara en av dessa :)
#18 - 11 januari 2009 23:31
Ah okej ja men då vet jag, underbart! :) Tack så jättemkt!

Annons