hur tillsätter man mer CO2?

#1 - 10 januari 2009 21:05
jag är nybörjare och lite förvirrad.
Är det nödvändigt att på nåt sätt tillsätta CO2, och finns det nåt enkelt sätt att göra det på isåfall? Eller brukar det räcka med det som fiskarna andas ut? Hur gör ni?

Mvh/ Sofie
#2 - 10 januari 2009 21:14
Om du vill satsa på välmående växter, så kan du ju börja göda med PMDD, och komplettera med Easy carbo:

Easy carbo:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4118&cat=0&page=1

PMDD:
http://www.tradera.com/vaxtnaring-pmdd-komplett-me-citronsyra-auktion_81401457

Recept på hur du blandar påsarna med PMDD som du får hem, låter svårt, men påsarna är märkta med KNO3 osv, så det blir lätt:
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=84
#3 - 10 januari 2009 21:31
Ooh tack så mycket! PMDD ska jag börja med! Men med Easy Carbo är jag lite tveksam... Läste i en gammal tråd ( [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629[/COLOR] ) att det ju kan slå ut bakterierna. Verkar ju bra annars, men bakterier är väl bra att ha. Strunt samma, finns det nåt annat sätt att tillföra CO2 förutom Easy Carbo och en massa tuber och verktyg av olika slag?
#4 - 10 januari 2009 21:43
Det är inte nödvändigt att tillsätta CO2 de flesta växterna klara sig ändå.
CO2 och gödning (oftast PMDD) används för att öka tillväxten hos växterna.
Kolla i artregistret för växter här på Zoopet eller på Tropicas hemsida http://www.tropica.com/default.asp vilka förhållanden dina växter vill ha.
Eftersom du är nybörjare tycker jag att du först skall få ordning och balans i ditt kar innan du börjar experimentera med med tillsatser. Kör karet utan någon tillsats (något lite gödning kan vara bra den första månaden innan karet kommit igång) i cirka 6 månader. Då har det satt sig ordentligt och då gåt det bra att prova lite om du vill.
Jag rekommenderar också att kör utan vattenbyte första månaden om ingenting katastrofalt inträffar.