oj det var ett inlägg till där. Mycket har hänt de senaste 15 åren inom saltvatten. Teknik, framförallt bra tillgängliga skummare, har gjort att mycker har ändrats.
Du kan ha allt i ett 160L(dock ej fiskar som kräver större volym), du kan ha det mesta i ett 80L och tillräckligt för att det ska vara intressant i ett mindre nano. Men det kostar ju därefter.
Principen för ett FO är att efterssom fiskarna är tåligare än lägre djur kan du ha lite sämre vattenvärden. FO blir lätt algsoppa dock.
Ett FOWLR blir lite svårare och lite dyrare men samtidigt enklare än ett revkar med koraller osv. Detta skulle nog vara mitt val i ditt fall. Lite LS och ett gäng städare samt intressanta fiskar.
Den modell som Lasse kom på och jag och flera andra här på forumet kör med är utan skummare och det finns anledningar till det, som mest har att göra med koraller och filtrerare. Men i ett FO/FOWLR kar finns inte den anledningen, så där är det dumt att köra utan. Så en ordentlig skummare behöver du.
Jag håller på och planerar ett 160L macroalg/sjögräskar, saltvattensvarianten av ett växtkar, och det kommer att gå på minst 5 papp att bara starta. Det kommer inte att vara några koraller eller liknande, vad jag planerar i dagsläget, i det så det räknas nog som ett fowlr. Jag planerar att köra med en skummare med nominell kapacitet på 500L. Dvs den är "gjord" för ett kar på 500L. Dubbla nominella kapaciteten räcker nog för de flesta. Efterssom du har ljus lär nog detta bli din största utgift.
Ett bra ställe att börja kika är reefcentral.com's FOWLR forum. Det finns oxå en del guider där. En googling på "FOWLR guide" lär nog landa en hel del gott med.
Läs, läs, läs...
mvh mattias