Hur tjokt glas för 5000liter

#1 - 8 juni 2007 10:10
Ska bygga ett mastodont bygge på 5000liter men behöver hjälp med glas tjocklek samt även storleks beräkning.
Ska ha en egen tillverkad bakgrund där även filter med pump och allt ska finnas i.
Typ innefilter fast ytterfiltrets fördelar.
Även förslag på filtermaterial kan ges.

Funderar på att skita i täckglas och köra det helt öppet med växter som sträcker sig 10-40cm upp.
Vilken belysning bör man ha?

En fundering har varit med en damm som fungerar som filter.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 juni 2007 12:01
Hur tjockt glaset skall vara beror ju främst på akvariets höjd (förutsatt att man har tillräckligt med stag).
Mitt 3.000 liters (som ännu inte är igång) är 85 cm högt vilket innebär att vattennivån i praktiken inte överstiger 80 cm och där har jag 15 mm glas och det är precis på gränsen.
#3 - 8 juni 2007 12:55
firefox75 skrev:
Funderar på att skita i täckglas och köra det helt öppet med växter som sträcker sig 10-40cm upp.

Blir inte uppvärmingen ruskigt dyr om du kör helt öppet?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 juni 2007 13:01
Blir inte uppvärmingen ruskigt dyr om du kör helt öppet?

Det beror ju dels på hur stort rummet är och dels på hur varmt det är ursprungligen. Man måste också ha en rejäl luftavfuktare i rummet.
#5 - 8 juni 2007 17:07
Kommer ha det i ett rum som är uppvärmt till 21-24grader så jag tror inte att det blir någon extra kostnad för värme där.
Tackar kjell för tipset.
15mm tjockt glas på 85cm höjd...är ju en riktlinje.
Kollade lite olika glas typer och kom fram till att jag ska köra med 20mm på kortsidorna och 24mm-26mm på långsidorna.
Planerade två stag för att ha som förstärkning.
Mitt ska bli 1m djupt.
Kjell hur långt är ditt?
#6 - 8 juni 2007 18:43
Här har du en sida där han byggt ett akvarium på drygt 2000 liter. Han har använt sig av 15mm glas. Akvariet är 5,48 meter långt 70cm öt och 60cm djupt.

http://www.hs-aquaristikberatung.homepage.t-online.de/AQUARIENBAU.htm
#7 - 10 juni 2007 09:44
Köp så tjockt som du har råd med......du kommer att sova bättre på nätterna då.
#8 - 10 juni 2007 11:10
Med så stor volym så kanske det kan vara bra med förstärkning även i botten? Och kanske idé att staga på kortsidorna och minst två stag däremellan (upptill alltså).

Om du ska köra öppet med växter som ska bryta vattenytan och växa upp över så kan väl MH kanske va nått.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 juni 2007 11:22
ahlin skrev:
Köp så tjockt som du har råd med......du kommer att sova bättre på nätterna då.

Nja - det räcker med den mm-rekommendation som ges för resp. storlek - det viktigaste är ändå att man vet hur man skall limma. Hur stag skall placeras etc. etc.
Självklart måste man ha förstärkning även i botten, helst delad botten etc. etc. - men allt detta vet en som limmar proffesionellt och ingen annan skall limma ett så stort akvarium.
#10 - 10 juni 2007 11:53
Nja - det räcker med den mm-rekommendation som ges för resp. storlek - det viktigaste är ändå att man vet hur man skall limma. Hur stag skall placeras etc. etc.

Självklart måste man ha förstärkning även i botten, helst delad botten 4 etc. etc. - men allt detta vet en som limmar proffesionellt och ingen annan skall limma ett så stort akvarium.

Instämmer fullständigt, därför jag överlåter den uppgiften till granne glasmästare om jag vill ha nått som inte är standard.

Det med förstärkning i botten var bara en reflektion från min sida eftersom det inte nämnts i tråden och frågeställaren undrade över glasdimensioner osv.
#11 - 12 juni 2007 11:13
firefox75 skrev:
Kommer ha det i ett rum som är uppvärmt till 21-24grader så jag tror inte att det blir någon extra kostnad för värme där.

Tackar kjell för tipset.

15mm tjockt glas på 85cm höjd...är ju en riktlinje.

Kollade lite olika glas typer och kom fram till att jag ska köra med 20mm på kortsidorna och 24mm-26mm på långsidorna.

Planerade två stag för att ha som förstärkning.

Mitt ska bli 1m djupt.

Kjell hur långt är ditt?

Shit! det lär bli dyrt att glasa hela, köp bara fronten, och sen bygg med marinplyfa runt om, men var rädd om träet så du inte råkar skrapa bort filmen som ligger på träet.
#12 - 12 juni 2007 20:04
matlo skrev:
Men var rädd om träet så du inte råkar skrapa bort filmen som ligger på träet.

Eller så målar man ett par lager med epxyplast (Båtplast) på insidan som inte är glas- Har en arbetskamerat som gjorde det. Visserligen bara på 2 cubik.

Annons