Hur tömmer man en malawihona?

#1 - 18 juni 2005 09:02
Hej. Hur gör när man tömmer en malawi hona på yngel?

Tack för svar!
HazelCR
#2 - 18 juni 2005 09:26
Du fångar honan och håller henne försiktigt vid sidan av huvudet. Försök peta upp hennes mun, så att ynglen kan falla ned i en bunke, fylld med vatten från akvariet. Eller håll henne precis vid vattenytan.
Om det är besvärligt att peta upp honans mun, så brukar jag peta med en tandpetare av plast. Jag håller tandpetaren längs med munen och försöker få henne att gapa.
För det mesta måste man upprepa förfarandet några gånger. Jag brukar låta honan vila lite mellan gångerna, men se till att hon inte plockar upp ynglen igen. En del honor är snabba på det, men oftast sker det inte.
Lycka till!
#3 - 18 juni 2005 20:50
jag brukar andvända en tops.. så man ej kan skada henne..
#4 - 18 juni 2005 21:31
Så sjukt!!
Det är inte möjligt.
Hade inte en aning.
Hur gör dom naturligt??.
Frågvis.
MVH Marita
#5 - 18 juni 2005 23:41
??????
MVH Marita
HazelCR
#6 - 19 juni 2005 03:15
[QUOTE=martal]
Hur gör dom naturligt??.
Frågvis.
MVH Marita[/QUOTE]

Naturligt. Fiskarna sköter sig själva förståss. Det bästa man kan göra är att låta en tuggande hona gå i ett eget akvarium på ca 60 liter. Honan släpper ut och kanske tar in ynglen i munnen igen vid fara i några dagar, sedan får ynglen klara sig själva.
Som jag ser det finns två skäl att tömma. Att man inte har tillräckligt många 60 liters burkar eller att man befarar att honan kommer att bli ihjälslagen, när hon skall tillbaks till det stora akvariet igen. Ju kortare frånvarotid desto bättre överlevnadschans.
#7 - 19 juni 2005 08:13
Jag släppte honan i ett 89l första gången men hade inga problem med aggressivitet när hon kom tillbaks. Hannen verkade mest glad att se henne för några dar senare hade hon ägg igen.Det är nu dessa jag inte riktigt vet vad jag ska göra av.
Har redan en kull på ca 17st i mitt 89l tillsammans med 2st demasoni yngel.
De andra är socolofi.Nu går hon i mitt stora kar. Får fundera på saken.

Tack för alla svar!
HazelCR
#8 - 19 juni 2005 10:52
Försök att dela av 89 l mha en ppi matta eller något annat passande. Det brukar inte vara så lätt att få till en avskärmning, men du kan försöka eftersom karet är så pass stort.

Annons