Hur vänjer man en bräckvattensfisk till sötvatten?

#1 - 30 december 2003 17:17
Jag har läst på flera ställen att det går att ha kulfiskar
i sötvatten men dessa måste då vänjas succesivt vid detta.
Jag har länge velat skaffa en kulfisk och jag har precis delat upp mitt akvarium i två delar så det finns utrymme för en nu.
Men är det någon som kan säga hur man på bästa sätt vänjer fisken vid sötvatten? Jag har inget bräckvatten hemma.

//Karro
#2 - 30 december 2003 18:14
Hej Karro
Det är inte bra att ha bräckvattensfiskar i sötvatten en längre tid. I stället föreslår jag att du skaffar någon sötvattenskulfisk. Finns flera som bara lever i sötvatten. En som du kan ha är Tetradon lortei. Den blir inte så stor 6,5 cm

Guy
#3 - 30 december 2003 19:47
Hej Guy!
Tack för ditt tips!
Jag sökte på google efter den sorten, men jag hittade inte
en enda sida men varken bilder eller information :(
Är du säker på att den heter så?

//Karro
#4 - 30 december 2003 22:03
Den heter Tetraodon lorteti: http://puffernet.tripod.com/lorteti.html

Fruktansvärt elak sak, hade såna i en vecka, men lämnade tillbaka dem efter att de successivt nästan dödat en vuxen scalare.

Brackvattenkulfiskar klarar sig ett tag i sötvatten, men i längden blir de sjuka, får svamp och annat otäckt. Så det är absolut inte att rekommendera.
#5 - 30 december 2003 22:07
Det finns nån annan liten sötvattenskulfisk som är lite snällare, vet dock inte vad den heter. Det är ett par här på forumet som har sådana och bara haft gott att säga om dem i alla fall.
#6 - 30 december 2003 22:29
oj! Tack för ditt tips B-ianca!
Du råkar inte veta vem som har denna "andra" kulfisk?
#7 - 31 december 2003 01:22
Tänk på att dom är giftiga med....
#8 - 31 december 2003 01:54
jo, men det är väl bara köttet som är giftigt?
#9 - 31 december 2003 06:43
zdybnet: Brackvatten är ju bara saltat sötvatten, det kan ju inte vara så svårt att tillverka själv med hjälp av jodfritt salt.
#10 - 31 december 2003 07:49
Brackvatten är ju bara saltat sötvatten, det kan ju inte vara så svårt att tillverka själv med hjälp av jodfritt salt.

Nej det är inte svårt att själv fixa med bräckvatten, men om du läst hela tråden så har Karro delat av sitt akvarium så då är detta inte aktuellt.
Karro
Jag gör ett nytt försök, skall inte slinta på tangenterna denna gång.
Tetradon schoutedeni är en av de fredligaste kulfiskarna. Den kommer från Stanley Pool i Centralafrika och förekommer bara i sötvatten. De andra kulfiskarna är oftast mycket ofördragsamma mot andra fiskar.
Denna art förgriper sig ofta på växterna, dock utan att äta dem.
Du hittar bild och lite information här:
http://puffernet.tripod.com/schoutedeni.html

Guy
#11 - 31 december 2003 10:15
>Balzani
Ja denna lilla rackare va riktigt söt han med!
Tack för tipset! Nu vet jag 6 olika kulfiskar
och flera av dem ska tydligen vara sötvattenskulfiskar.
Så jag får ringa runt i zooaffärerna här i Sthlm
och fråga runt lite! Kanske någon här vet vars i Sthlm
man kan få tag på sötvattenskulfiskar?

:)
#12 - 31 december 2003 10:32
Jag har denna kulfisk, och den är hur snäll som helst mot allt utom växter med stora blad.... http://puffernet.tripod.com/biocellatus.html
#13 - 31 december 2003 10:41
Ja de är riktigt söt den! Men är det en sötvattenkulfisk?
#14 - 31 december 2003 11:15
fresh to light brackish.
Den klarar sig säkert i bara sötvatten.

Guy
#15 - 31 december 2003 11:22
Oh, va bra! :) Nu gäller det bara att hitta en affär som säljer nån sötvattens firre också :/
#16 - 31 december 2003 12:43
Biocellatus vill precis som den gröna kulfisken ha brackvatten, Sorry. Har precis till och med haft svampproblem med sådana pga för lätt saltat brackvatten(!). Många arter brukar felaktigt beskrivas som sötvattenskulfiskar av okunniga djuraffärer.

Så vill du vara helt säker, skaffa en 100 %-ig sötvattenskulfisk. Har forskat lite, detta är den jag talade om förut: Dvärgsötvattenskulfisk - http://www.aquariumfish.net/catalog_pages/brackish_water/puffer_figure_eight.htm

(Alltså fisken på filmen högst upp, inte figure eighten)
#17 - 31 december 2003 13:00
hmm okay, fast den är så... färglös :S
Det jag fastnade för hos kulfiskar var dom glada färgerna och att fisken rörde sig så specielt, som en liten motorbåt nästan, men den här ser ut att simma normalt. Hmm Jag får se vad affärerna har att erbjuda. I värsta fall får det väl bli ett akvarium till :)
#18 - 31 december 2003 13:35
De som är färggladast är ju annars de sötvattenskulfiskar som nämns i början av tråden. De är ju inte så snälla mot scalarer och annat med tjusiga fenor, men kanske kan de funka bra hos dig. Jag tyckte det var tråkigt att lämna tillbaka mina, för de var ju jäkligt snygga!
#19 - 31 december 2003 13:38
Jo men jag har inga andra fiskar i den delen av akvariet förutom en gibbicepsmal. Så det spelar nog inte så stor roll om den är aggresiv och börjar den ge sig på malen får jag antaglige flytta på den :S

Va synd att du va tvungen att lämna ifrån dej dina :(
#20 - 31 december 2003 14:14
jag hade en colomesus asellus i ett sötvattensakvarium i ganska många år utan några problem med varken sjukdomar eller aggressivitet. Den ska tydligen föredra sötvatten framför bräckvatten.

http://puffernet.tripod.com/asellus.html
#21 - 31 december 2003 15:35
:S *fövirrad* Nu är det väldigt många som har olika åsikter om vad man kan ha i sötvatten och inte ha. Men dom kanske funkar bra i båda sorterna.
#22 - 31 december 2003 17:11
kolla bara om de naffsar på växterna eller inte..min kompis hade tre små sötvattenskulfiskar, de tuggade små hål i alla växterna, och naffsade lite på fenorna på andra fiskar...alla växterna fick slängas..

Annons