Hur vanlig är Stänktetran?

#1 - 20 oktober 2003 11:25
Har läst en del om den här charmiga fisken och undrar nu om det är nån som vet om den är svår att få tag på? Har aldrig sett den i en akvariebutik själv nämligen..
#2 - 20 oktober 2003 11:44
Det skall väl inte vara omöjligt att få tag på stänktetror. De senaste dagarna har jag sett dem hos Akvarielagret, Stockholm och Akvarehobby Uppsala. Pris cirka 25:-.
din lokale handlare kan nog ta hem dom om du ber snällt.

-- MW
#3 - 20 oktober 2003 11:48
Varken vanlig eller väldigt ovanlig. Har sett Stänktetra, två olika arter, 4-5 gånger det senaste året. Om du bor i stockholm kan Akvarielagret och Akvarieleasing ha stänkisar inne just nu, och jag såg förut några i Åkersberga zoo. Akvarieleasing har f.ö. en annan raris-tetra inne, en väldigt fin Crenuchus jag inte kände igen.
#4 - 20 oktober 2003 12:05
Ok, det låter ju bra.. nu bor jag uppe i Lule, men det är nog inte omöjligt att beställa stänktetror..hoppas jag iallafall =)
#5 - 20 oktober 2003 12:19
Ursprungligen skickat av Azur

Akvarieleasing har f.ö. en annan raris-tetra inne, en väldigt fin Crenuchus jag inte kände igen.

De säger att det är Crenuchus spilurus*. Jag blev lite sugen på den, men har inget akvarium ledigt.

*se sidan 317 Akvariets lexikon.

-- MW
#6 - 20 oktober 2003 13:23
häftigt! en solitärlevande liten rov-tetra, måste missat den när jag var på leasing i helgen.

Annons