Hur var det nu igen??

#1 - 29 juli 2005 18:33
Kan man eller kan man inte ha eldbuksalamander (el andra) i "vanligt" sällskapsakvarie? I zooaffären jag handlat så påstår dom att jag SKA ha salamandrarna i mitt sällskapsakvaraie ,bara sänka vattennivån någon cm o lägga dit en barkbit... Blir fundersam o undrar om jag gör rätt.. Har alltså två eldbukssalamandrar i ett 240 liters akvarie med blandad fisk..mycket yt o flytväxter samt en stor barkbit.. Är detta helt fel,ska jag skaffa eget kar åt dom små goa liven???Är röda mygg,artemia,skalade räkor samt flingfoder (som de vräker i sej) ok mat? Tips på annat??? Ha en bra kväll... Kram
#2 - 29 juli 2005 18:45
De flesta säger att de helst ska ha fast mark att krypa på. Men om man har sänkt vattenmängd och har nägot stabilt de kan ta sig upp på så går det nog att ha den i sällskapsakvariet. Dock kanske inte med mindre fiskar eftersom de blir mat rätt snart åt ödlorna. Likaså inte ha dem med lite mer aggresiva fiskar. Maten är OK.

//Camilla
#3 - 29 juli 2005 19:46
jag tycker man ska ha ett akvaterrarium åt amfibierna. dvs både land och vattendel... och då tycker jag inte att en barkbit räcker som land...
#4 - 29 juli 2005 20:22
[QUOTE=C.Ciklid]Dock kanske inte med mindre fiskar eftersom de blir mat rätt snart åt ödlorna. Likaså inte ha dem med lite mer aggresiva fiskar. Maten är OK.[/QUOTE]

ett gäng guppys skulle kanske funka ;)
#5 - 30 juli 2005 09:34
Ja ett evigt växande matförråd.
#6 - 30 juli 2005 15:33
[QUOTE=peppito]Ja ett evigt växande matförråd.[/QUOTE]

låter lite........men ändå vissa fiskar skulle nog älska det och är ju ett "naturligt" sätt att bli av med yngek,

Annons