Hur varmt ska vattnet vara när man byter?

#1 - 4 oktober 2006 07:22
Hej. Jag har just startat mitt första akvarium 95 liter med några växter och två små glada slöjstjärtar. Nu har det varit igång en vecka och jag bör byta 25-30% av vattnet har jag läst.
Jag har tillsatt bakteriekultur under resans gång.
Ska bytesvattnet vara berett med beredningsmedel och vara rumstempererat eller kan man spola i vatten direkt från kallvattenkranen?

Tacksam för svar
#2 - 4 oktober 2006 07:37
Vattnet ska vara rumstempererat - samma som akvariet alltså.
Vattenberedningsmedel typ aquatan el.dyl är ingen dum ide' alls ;)

Spolar du i kallvatten åt fiskarna ändras tempen alldeles för fört för att de ska må bra! Big nono...:p
#3 - 4 oktober 2006 07:50
Healena skrev:
Vattnet ska vara rumstempererat - samma som akvariet alltså.

Vattenberedningsmedel typ aquatan el.dyl är ingen dum ide' alls ;)

Spolar du i kallvatten åt fiskarna ändras tempen alldeles för fört för att de ska må bra! Big nono...:p

Hmm?? Tror inte att vattentempen i akvariet ska vara som inomhustemperaturen!!:( Om det är sällskapsfiskar typ guppy platy och dvärgciklider ska tempen ligga runt 24-28 grader.!! och så varmt har man ju alldrig inomhus! :D Därför kan du behöva en doppvärmare om du inte har det! ;)

Hoppas Att healena verkligen skrev fel!! :p

Lycka till!

MVH Mazzej
#4 - 4 oktober 2006 08:02
Varför krångla till det? Vattnet du häller i ska hålla samma temp som vattnet du har i karet. Då finns det inga risker.
#5 - 4 oktober 2006 08:35
mazzej skrev:
Hmm?? Tror inte att vattentempen i akvariet ska vara som inomhustemperaturen!!:( Om det är sällskapsfiskar typ guppy platy och dvärgciklider ska tempen ligga runt 24-28 grader.!! och så varmt har man ju alldrig inomhus! :D Därför kan du behöva en doppvärmare om du inte har det! ;)

Svaret var helt rätt faktiskt, det rörde sig om slöjstjärt.. trivs bra i 20grader (Till och med lägre).. Så rumstempererat vatten funkar fint om det inte införskaffas lite mer tropiskfisk i framtiden!
#6 - 4 oktober 2006 09:32
mazzej skrev:

Hoppas Att healena verkligen skrev fel!! :p

Lycka till!

MVH Mazzej

Jag har ingen doppvärmare i mina akvarier - och tempen ligger konstant på 26 - 27 grader. En tempväxling på någon grad klarar firrarna, men att slå i iskallt kranvatten är inte att rekommendera! Inomhustemp brukar ligga på runt 25 grader..:p
Men sen värmer ju akvariebelysning också vattnet..
Doppvärmare använder jag endast vid sjukdom för att höja vattentempen några grader.

Aja, sorry om någon missförstod ;)

Och slöjstjärtar ska somsagt ha "rumstempererat".
Man kan ju sällan hålla NER tempen i ett akvarium till UNDER rumstemperatur - ia.f inte någon längre tid...
#7 - 4 oktober 2006 12:11
Tack

Tack för alla fiffiga svar.
Saken är den att jag läst hur akvariefolk kopplar slang direkt till badkarskranen för att fylla i nytt vatten i akvariet. Detta särskilt när de har stora akvarier och inte orkar kånka på hinkar!
Men detta är lite farligt...?
#8 - 4 oktober 2006 12:26
Antar att det då gäller väldigt stora akvarier, och att man då inte byter så mycket vatten :confused:

Skulle då själv inte göra så!
#9 - 4 oktober 2006 12:30
MattiasL skrev:
Tack för alla fiffiga svar.

Saken är den att jag läst hur akvariefolk kopplar slang direkt till badkarskranen för att fylla i nytt vatten i akvariet. Detta särskilt när de har stora akvarier och inte orkar kånka på hinkar!

Men detta är lite farligt...?

varför skulle detta vara farligt? :confused: Jag tar bort duschslangen och kopplar dit min akvarieslang och fyller på med tempererat vatten, någon grad lägre än akvarievattnet.
#10 - 4 oktober 2006 12:56
solbacka skrev:
varför skulle detta vara farligt? :confused: Jag tar bort duschslangen och kopplar dit min akvarieslang och fyller på med tempererat vatten, någon grad lägre än akvarievattnet.

Så gör jag också. Förstår inte heller varför det skulle vara farligt.
#11 - 4 oktober 2006 13:02
klart att man kopplar in slang till kranen när man byter vatten. fiskarna tar ingen skada om vattnet är några grader kallare. däremot kan det vara farligt om man tar en del varmvatten eftersom det blir mer koppar i vattnet då som kommer från vattenledningarna.

sen beror det på hur stort karet e.. mitt e på 400l, och byter ja ca 20% och tar iskallt vatten så sjunker inte tempen speciellt mycket i karet.
#12 - 4 oktober 2006 14:14
sen beror det på hur stort karet e.. mitt e på 400l, och byter ja ca 20% och tar iskallt vatten så sjunker inte tempen speciellt mycket i karet.

Just det :D

Skulle jag göra så i mina mycket mindre akvarier skulle det märkas himla mycket mer och bli en drastisk tempsänkning...!!
#13 - 4 oktober 2006 14:19
Inte om du byter procentuellt lika mycket vatten
#14 - 4 oktober 2006 14:37
jag kör ofta kallt vatten vid bytena..., slang in och slang ut, och så får det hålla på en 30min eller mer..., kanske börjar vid 30C, och så när jag é färdig é det nere på 23 kanske... (fiskarna brukar oftast leka precis efter så... dom klagar nog inte)
#15 - 4 oktober 2006 14:56
albjohn skrev:
Inte om du byter procentuellt lika mycket vatten

Om du förutsätter att allt nytt vatten kommer i samtidigt ja......

Annars borde ju ett mindre kar få mer procentuellt vatten tillbaka snabbare och borde således kyla ner övriga vattnet mer än om man har ett megakar och fyller på med en liten procentuell del åt gången för att hämta mer vatten sen

Ja, om vi inte använder slangar dvs - *skrattar* Men varför förenkla verkligheten?
#16 - 4 oktober 2006 14:59
:D :D Alla sätt är bra - utom de riktigt dåliga.. :D :D
#17 - 4 oktober 2006 15:54
jag kör ofta kallt vatten vid bytena..., slang in och slang ut, och så får det hålla på en 30min eller mer..., kanske börjar vid 30C, och så när jag é färdig é det nere på 23 kanske... (fiskarna brukar oftast leka precis efter så... dom klagar nog inte)

använder du 2 slangar och fyller på och tömmer samtidigt? Hmmm det skulle ju förkorta vatten bytar tiden till hälften:) Om man suger upp bajs/mat med "hävert effekten" och samtidigt fyller på nytt vatten!
#18 - 4 oktober 2006 15:54
Jag tror inte mina diskus skulle uppskatta 23 grader!
#19 - 4 oktober 2006 16:05
solbacka skrev:
använder du 2 slangar och fyller på och tömmer samtidigt? Hmmm det skulle ju förkorta vatten bytar tiden till hälften:) Om man suger upp bajs/mat med "hävert effekten" och samtidigt fyller på nytt vatten!

japp. 2 slangar.

jag suger docj inte upp något ur min botten, det skulle rubba hela balansen i karet...
#20 - 4 oktober 2006 16:27
Mina sulle dö i ett berg av skit om jag inte tog bort det:)
#21 - 4 oktober 2006 16:43
Jag brukar faktiskt hälla i kallvatten i mitt akvarie (220 liter). Fiskarna brukar inte märkbart må dåligt utan lattjar i strömmen från slangen. Jag byter max en tredje del och då droppar tempen några grader, från 26 till 24-23. Min doppvärmare värmen sedan vattnet på en knapp timme och allt är återställt i akvariet.
#22 - 5 oktober 2006 07:48
Kallvatten = regnvatten

Hej!

Jag kan inte låta bli att tycka att om man inte byter så mycket, t ex 10 %, (kanske t.o.m. lite mer) borde det vara helt OK att ta kallvatten. Att temperaturen sjunker ett par grader skall fiskarna klara. Det är ju precis vad som händer i naturen när det regnar kraftigt och det dör de ju inte av.;) Däremot kanske det skulle var stressframkallandet med snabba temperaturökningar eftersom de inte stöter på det fenomenet naturligt.

Bara en tanke.:)

Annons