Hur varmt tål de?

#1 - 9 maj 2005 15:34
Hej!

Jag vart just "glatt" överaskad av ett par vänner som köpt en svart slöjstjärt till mig! Deras mening är att jag skall stoppa den i mitt 160l, tillsammans med gurami, kilfläcksrasbora och siamensis.

Problemet är att jag har 25-26 grader i karet, och jag är rädd att fisken kommer att svettas ihjäl. Vilka temperaturer klarar dessa firrar???

// Christian
#2 - 9 maj 2005 17:27
12-25 º C
#3 - 9 maj 2005 21:15
Tack, lite varmare än vad som står på artbeskrivningen här på zoopet, vilket i så fall vore bra!

Vad blir det för fel på dem om det är för varmt? Vill veta vilka symtom jag ska leta efter.

Jag har fått för mig, efter att ha surfat forumet lite, att de dessutom är rätt sällskapssjuka fiskar. Kommer fisken att bli uttråkad/ apatisk om den inte får en artsfrände att leka med?

// Christian
#4 - 10 maj 2005 09:11
De klarar rätt lätt upp till 30 grader och de känsligare slöjstjärtarna tål inte "kallt" vatten. Teleskop får tex lätt vita prick om det går under 18 grader och är mycket nöjd i 25-28 grader. Ordet kallvattesfisk är missvisande.
Tinna
#5 - 13 maj 2005 08:11
Hur ser teleskop ut?

Fisken spenderar den mesta tiden på botten, ligger på sidan och chippar efter andan, men verkar lite piggare då det är mat. Första gången den låg så trodde jag den va död, men när jag skulle plocka upp den simmade den iväg!

Tror jag ska flytta den till kallare balja iallafall!

// Christian
#6 - 13 maj 2005 10:30
[QUOTE=Flugan]Hur ser teleskop ut?[/QUOTE]

Teleskop ögon - även kallad Demekin, Moor, Dragon Head, Dragon Eye, Peoney etc

Se
http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/moor/moor.htm
http://www.goldfishsociety.org/optimized/fopt70.jpg

[QUOTE=Flugan]Tror jag ska flytta den till kallare balja iallafall![/QUOTE]

Resonerat fram till från teorin... ?

Om den chippar efter andan har den möjligen lite syre i vattnet, vattenbyte, eller parasiter.

Mvh cri
#7 - 13 maj 2005 11:28
Tinna: Vid långvarig temperatur på över 26 grader celsius riskerar guldfiskar att få permanenta nervskador. Jag skulle därför inte vilja kalla benämningen "kallvattensfisk" för missvisande. Det som normalt brukar rekommenderas för vanliga konventionella guldfiskar som hålls i akvarium är, så vitt jag vet, 18-23 grader celsius.

Slöjstjärtar kan gärna gå i vatten som är några grader varmare och bör absolut inte utsättas för låga temperaturer som de känsligare avlingsformerna till skillnad från den vanliga guldfisken inte tål.

Det här är ju en orsak till varför din slöjstjärt inte hör hemma bland dina tropiska fiskar, bäste Flugan.
#8 - 13 maj 2005 12:30
Hej!

Tack för bilderna Cri, den jag har är en teleskop.

Jag tror inte att det är syrebrist, sköter mina vattenbyten och de andra fiskarna mår fint. Har dock massa flytväxter som i och för sig kan minska syresättningen från luften(?)

Förstod inte riktigt vad du vill ha sagt med andra meningen, men anledningen att jag flyttade den (vilket jag sen gjorde) var att den inte såg ut att må bra -> någonting var antingen fel -> nånting måste jag ju göra (kan inte bara låta firren dö!). Valde då att satsa på att tempen var fel, och flytta den till rumstempererat vatten.

Fler symtom: När han väl rör på sig gör han det i spin, kanske kan va fel på simblåsan?

Tack för alla svar // Christian
#9 - 13 maj 2005 13:08
En fisk som simmar i cirklar har fel på simblåsan vilket sägs vara smärtsamt.
Ofta är orsaken en bakteriellinfektion.
Det går att bota genom att ha 0,3 % salt i vattnet 25 grader (för att optimera fiskens immunförsvar) men problemet brukar komma igen efter en tid.
Många fiskar har också medfödda defekter på simblåsan.
#10 - 13 maj 2005 14:07
Hej Tsaren,
Kan du ge till referenserna till var du har hittat "Vid långvarig temperatur på över 26 grader celsius riskerar guldfiskar att få permanenta nervskador..." intressant och skulle vilja veta mer för de böcker och siter jag sökt på har inget om detta. Skilj gärna på GF och slöjstjärt.
Mvh,cri
#11 - 13 maj 2005 14:15
Hej Christian,
Undrade bara om tanken bakom flytten och därför att det finns en metod som kineserna har andvänt i århundraden som de i US har döpt till Tub to Tub metoden. Man byter då tank var 24h. Ingen medicin behövs och har gott resultat. Kan läsas om här: http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/home.html
http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/disease/treatment/trtmnt.htm#TUB_TO_TUB
Mvh, cri
#12 - 13 maj 2005 14:22
Hej Kramfors,

Kommer du ihåg att jag skrev om att jag haft bra resultat med sjunkande foder istället för flingor? Jag hittade häromdagen nya rön som går i samma riktning :o)

Det är tydligen inte simblåsan som inflammeras men tarmarna!... Hur intressant som helst (för mig...) att läsa mer om.

Säg till om någon vill ha hjälp med Engelska, gör så gott jag kan på svenska.... (leende)

http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/disease/symptom/symptom.htm#floating%20problems

"FLOATING PROBLEMS, SWIM BLADDER DISEASE
NEW THINKING ON FLOATING
Floating problems are complex. If it occurs only after feeding, see below.
... The primary cause of floating is feeding food that floats and/or too much food at one time. Soak the food and squeeze the air out so the food sinks. Best is to get high quality sinking food. Or, feed foods that sink, like grapenuts, rice, veggies, oatmeal. If feeding is only done once a day, feed at night, and all they can eat for 5 minutes. If twice a day, all they can eat in 3 minutes.

The other parameter here is temperature. Increasing the temp of the water seems to ease the floating problem. The activity of their digestive tract increases with increased temperature. However, increased oxygenation of the water must be done at the same time.

For a fish that is already floating, check the belly (see the 3 point physical). IF the fish is fine according to the 3 point check, or if the fish is constipated: The minimalist approach is to not feed the fish for 3 days and if it stops floating, then resume feeding but soaked/sinking food with more veggies like peas.

The more aggressive approach is to feed a pea with a crystal of epsom salts (magnesium sulfate) in it to the fish. Epsom salts is a purgative.

Even more aggressive is to do a salt dip on the fish. This purges the fish out. Ammonia levels must be watched carefully.

If this doesn't work, there is a procedure called the "Chinese Water" method. The fish is put into a tub and only enough water is added to just cover the back fin. The fish is not fed for 4 days. If the fish is upright, each day a little more water is added (the fish must be moved to fresh, aged water each day to move it away from ammonia accumulation). After 4 days, if the fish is upright in deeper water, then a couple peas can be fed. After that, gradually add a little more food.

Another cause of damage is toxins in the water. One of the most common is hydrogen sulfide produced by anaerobic bacteria that live in areas with low oxygen, like the gravel in tanks. GF are bottom feeders and will turn gravel over looking for food. I have seen a GF turn over a piece of gravel
and go into distress. Thought the GF had got the gravel caught in the mouth but gravel could not be seen. The fish displayed balance problems for quite a while. Chronic low levels of toxins with hydrogen sulfide can lead to persistent and finally permanent floating problems. This typically
occurs when the gravel is cleaned by siphoning and the crud gets mixed in the water. The gas is released during siphoning. H2S toxicity should be suspected when a fish shows balance problems during or right after cleaning gravel. Increasing oxygenation of the tank helps the low oxygen problem
somewhat. "
#13 - 13 maj 2005 15:05
Att fisken "står på huvet" kan vara ett symptom på bakteriell infektion på simblåsan
Om fodret tvistar "de lärde".
"Tub to Tub" varför krångla till det.
Kinesiska och Japanska odlare bryrs sig inte, de bara säljer, huvudsaken fiskarna mår bra till de fått betalt.
För att hjälpa en sjuk fisk så tror jag att bästa medicinen är ett optimalt vatten som inte innehåller en massa fasta partiklar av avföring och andra avfallsprodukter,
det innehåller inte några mätbara halter av ammoniak,
det innehåller inte några mätbara halter av nitrit,
det håller en låg nitrathalt,
det har ett stabilt pH-värde,
det har ett lagom högt KH-värde,
det är väl syresatt,
det har en lämplig och stabil temperatur.
En salthalt som minskar sjukdomsframkallande bakterier, får ev. parasiter att vara mindre aktiva, som utjämnar osmos.

Med andra ord ett vatten som våra fiskar alltid ska ha.

Den som har en ammoniumtest testa värdet före matningen och sedan ca 2 timmar senar så ska ni se att ammoniak värdet har stigit för att dedan sjunka när nitrosomas jobbat en stund.
Växtätare tar det längre tid.
#14 - 13 maj 2005 15:19
Bäste cri: Gott så. Det står i en av mina guldfiskböcker. Ge mig en stund bara så återkommer jag med titel och författare.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#15 - 13 maj 2005 15:33
Hej Kramfors,

Det jag skrev om var upp och ned flyt problem, inte upp och ned huvudstående. Det är en "ny" teori som diskuteras att tarmana inflammeras och orsakar gas som vänder fisken.

Hittade innan en bild som jämförde eventuell simblåsa/tarm inflammation som var intressant men den är nu som bortblåst.

"Tub to tub" var den enda metoden Buddist munkarna i Kina under Tang dynastin (år 618-907) hade att använda sig utav när de i började avla guldfisk. Guld fisken avlades inte i kommerciellt syfte men däremot till glädje för ögonen i deras dammar under tiden de inte mediterade...

Med Tub to tub är vattnet optimalt rent eftersom fisken inte stannar mer än 24h i det.
http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/disease/treatment/trtmnt.htm#TUB_TO_TUB

Jag har skrivit mycket om salt och "salt dip" så i all ära men det kan, om det används fel, "bränna" gälarna. Bara vatten i baljor är ju enkelt och billigt.
#16 - 13 maj 2005 15:35
Hej Tsaren,

Stort tack, ser framåt. Man kan aldrig lära för mycket
#17 - 13 maj 2005 15:47
Tsaren,

Hittade:
http://honors.montana.edu/~weif/firsttank/goldfish.phtml

"Your goldifsh's temperature should never rise above 73° Fahrenheit, and ideally should remain between 65° and 68,° so you will need a thermometer. Keeping a goldfish above 72° for long periods of time will result in Oxygen deprivation, which can cause nerve damage, heart damage, and can seriously hamper the immune system, making them more susceptible to many diseases, from easily treatable Ick to nearly untreatable swim bladder infections."

Men - som det är skrivet här är det är inte temperaturen som ger skadan eller mindre immförsvar, däremot syre bristen som uppkomer i ett vatten med högre temperatur.

Inte så väl skrivet på denna siten och jag förstår att man kan missfårstå denna författaren. Slöjstjärtar rekommenderas en temperatur på omkring 23-27c. Har man 21c eller 28c och de trivs så fortsätt.
#18 - 13 maj 2005 15:58
Fiskar behöver salt i vattnet för att utjämna osmos.
Jag har öppnat olika fiskar som haft problem med simblåsan, och den brukar ofta vara defekt troligen från födseln, men även sett fiskar där magen varit inflamerad.
Vissa fiskar har även haft tumörer.
Vanligt fel på Slöjstjärten är när den inte kan simma till botten utan flyter upp.
När jag odlade Slöjstjärt/Guldfisk så avlivade jag dem som inte simmade normalt.
#19 - 13 maj 2005 16:07
Min fisk flyter inte till ytan utan ligger på botten. Den har börjat röra på sig lite mer nu, dock fortfarande väldigt lite. Han verkar liksom övertung åt ena hållet!

Tycker ni jag bör avliva den?

// Christian
#20 - 13 maj 2005 17:48
Hej!:-)
Om den inte simmat(varit pigg) på hela tiden du haft den tycker jag att du ska avliva den.
Ett alternativ vore att låta den vara i ett annat akvarium där den kan vara "ifred" och vänta och se någon/några dagar till
MVH Marta
#21 - 13 maj 2005 18:32
Bäste cri: Ah, du har förmodligen rätt där, kompis. Jag har troligen missuppfattat just den delen men för säkerhetsskull ska jag ändå konsultera mina böcker litet närmare.

Flugan: Det är också möjligt att det är en bakteriell infektion, eller en inflammation som svar på infektionen, som är boven i dramat. Det drabbade en av mina fiskar förra året som just hade en tendens att vara övertung åt höger utan att helt kunna kompensera det. Det löste sig i mitt fall efter ett par dagars intensiv behandling med Sera Bactopur Direct.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren och världens alla Guldfiskar !
#22 - 13 maj 2005 19:17
Fel på simblåsan flyter upp eller ligger på botten.
#23 - 13 maj 2005 20:46
Jag råkade ut för precis samma "problem". Flickvännen kom hem med en teleskop-guldis och efter ett dygn eller två blev han framtung och låg för det mesta på botten. Hade dock perfekta värden i karet (nitrit, nitrat, ph och kh) samt salt tillsatt efter Kramfors tips, så jag misstänker att fisken antingen hade ett medfött problem eller helt enkelt blev skadad eller för stressad av flytten. Valde att avliva den efter två dygn av lidande. Teleskop-guldisar verkar helt enkelt vara väldigt svåra och kräsna guldfiskar att ha hand om.
#24 - 14 maj 2005 08:30
Alla typer av mer eller mindre groteska avlingsformer är svårare än den vanliga guldfisken. Själv har jag numera enbart den vanliga guldfisken i olika färger i mina kar och har inte haft något problem alls med någon av dem det senaste året.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#25 - 14 maj 2005 19:52
Hej:-)
No comments;-)
Men avarter kan överleva!!!
SLÖJSTJÄRT ÄR HÅRT AVLAD.
VAR UPPMÄRKSAM SAMT OBSERVANT.
MVH Marta
:-) :-):-)
#26 - 17 maj 2005 07:26
Hej Tsaren,

Skriv till om du hittar något nytt. Jag är alltid villig att lära något nytt. Det farligaste är när man går in i en box och säger "så är det!". Nya rön dyker upp hela tiden. Du verkar öppen för detta!

Jag skrev som en galning hela tiden om salt och det är rätt att den jämnar ut osmosen som Kramfors skriver. Men om man citerar de siterna jag hittade informationen om saltet och osmosen som jag skrev om här på zoopet så är det lite mer komplicerat och saltet behövs inte hela tiden. För stor mängd salt kan "bränna" gälarna.

De nya rönen om att det inte är simblåsan men tarmar som orsakar vissa besvär bör tittas in på, speciellt när der verkar finnas möjlighet till att läka fisken. När min red cap oranda (fast hon är helt vit) som är nästan 20cm lång börjar flyta upp och ned efter maten är något fel. Ger jag henne tungt sjunkande foder flyter hon inte upp och ned... Det får i alla fall mig att tänka till.

Se GF som ligger stilla på botten kan ha många orsaker. Simblåsan är en, infektion eller parasit attack är en annan.

Parasiter som inte ses med blotta ögat kan man ibland "trolla fram". Fyll en genomskinlig bunke med vatten spolandes stakt från duschen. Man ska se bubblor i bunken. Lägg i den "sjuka slöa" fisken. Satte sig bubblor på osynilga trådar runt kroppen... Då har den parasit... = salt bad...

DISEASES AND TREATMENT OF GOLDFISH AND KOI*
http://www.marquette.edu/~buxtoni/puregold/disease/disease.htm#diagnostic%20techniques

SALT
MECHANISM OF ACTION:
http://www.marquette.edu/~buxtoni/puregold/disease/treatment/trtmnt.htm#salt
#27 - 8 oktober 2005 10:56
hur tusan gör man med....

[QUOTE=Kramfors]En fisk som simmar i cirklar har fel på simblåsan vilket sägs vara smärtsamt.
Ofta är orsaken en bakteriellinfektion.
Det går att bota genom att ha 0,3 % salt i vattnet 25 grader (för att optimera fiskens immunförsvar) men problemet brukar komma igen efter en tid.
Många fiskar har också medfödda defekter på simblåsan.[/QUOTE]
corydoras som har samma symtom dom tål ju inte salt????











Annons