Hur växer Platy bäst?

#1 - 27 januari 2008 11:14
Hej

Jag har min första kull (någonsin) platyyngel som är 7½ veckor gamla. Jag hade dom i en yngelkasse tills dom var kanske 5½ veckor. Sedan så flyttade jag över dom till en gammal godisburk. (genomskinlig) Ynglerna är mellan 8-11mm långa och det har jag läst mig till är ganska lite efter snart 8 veckor?
Dom har endast fått flingfoder (som jag har pulvererat) och någongång en pyttebit frysta röda mygg.

Nu kommer jag till min fråga:

Hur/vad kan/ska jag göra för att få mina yngel respektive kommande yngel att växa så fort som möjligt?

Det får inte vara för dyra saker och helst inga extra akvarium. (får tyvärr inte lov att ha det för mina föräldrar och har inte direkt plats)

Tacksam för seriösa svar!

/ En yngelälskare:p
#2 - 27 januari 2008 11:21
Det bästa vore ett eget akvarium, och sen byta vatten ofta och mata ofta, men väldigt lite varje gång. Nykläckt artemia är väldigt bra yngelfoder. Du kan ha ynglena i godisburken tills du ser att dom har blivit större än de andra fiskarnas munnar, då kan du flytta dom till akvariumet igen.
#3 - 27 januari 2008 15:24
Okej. Tack! Men hur stora borde dom vara för att inte passa i munnar som eldstjärt och dvärggurami?

Om jag inte kan ha ett till akvarium för andra kullar i framtiden då? För jag har ett litet, typ 15 liter och ett 24 l men 24 är alldelesför stort för att jag ska få ha yngel i det och 15 liter går inte in. det är typ 2cm för stort :P

Artemia är väll ganska dyrt? finns det inget annat jag kan ha? som man kanske kan köpa som typ röda mygg. slipper att ha en massor med burkar och akvarium för att föda upp mat?
#4 - 28 januari 2008 07:47
tacksam för svar!???
#5 - 28 januari 2008 11:12
Sannstrom skrev:
Okej. Tack! Men hur stora borde dom vara för att inte passa i munnar som eldstjärt och dvärggurami?

Om jag inte kan ha ett till akvarium för andra kullar i framtiden då? För jag har ett litet, typ 15 liter och ett 24 l men 24 är alldelesför stort för att jag ska få ha yngel i det och 15 liter går inte in. det är typ 2cm för stort :P

Artemia är väll ganska dyrt? finns det inget annat jag kan ha? som man kanske kan köpa som typ röda mygg. slipper att ha en massor med burkar och akvarium för att föda upp mat?

Tyvärr kommer du inte ifrån att du behöver större yta/volym för dem att växa på för att de skall växa RIKTIGT bra. En tillfällig lösning skulle kunna vara en genomskinlig plastback (ikea har billiga som heter Samla eller Flaj) så de får mer än de har nu i godisburken. Skall du satsa på ett yngelakvarium i framtiden så bör det gå att få ett byggt i rätt mått så det får plats där du har tänkt dig att ha det. Akvarielagret t.ex. bygger i vilka mått du vill.

Ett alternativ till att kläcka artemianauplier själv är att köpa dem frusna men det är dubbelt så dyrt som att köpa bosmider/smådafnier.

Angående vilken storlek du skall ha på ynglen för att de skall gå säkra i ditt vanliga akvarium så får du själv se hur stora munnarna på dina andra fiskar är.

Hoppas du fått svar på det du undrade nu. Lycka till.
#6 - 28 januari 2008 18:02
tummen skrev:
Tyvärr kommer du inte ifrån att du behöver större yta/volym för dem att växa på för att de skall växa RIKTIGT bra. En tillfällig lösning skulle kunna vara en genomskinlig plastback (ikea har billiga som heter Samla eller Flaj) så de får mer än de har nu i godisburken. Skall du satsa på ett yngelakvarium i framtiden så bör det gå att få ett byggt i rätt mått så det får plats där du har tänkt dig att ha det. Akvarielagret t.ex. bygger i vilka mått du vill.

Ett alternativ till att kläcka artemianauplier själv är att köpa dem frusna men det är dubbelt så dyrt som att köpa bosmider/smådafnier.

Angående vilken storlek du skall ha på ynglen för att de skall gå säkra i ditt vanliga akvarium så får du själv se hur stora munnarna på dina andra fiskar är.

Hoppas du fått svar på det du undrade nu. Lycka till.

Tack! Men jag är så osäker. Jag vill inte att någon bebis ska stryka med, men jag vill gärna ha dom i akvariumet för att få dom att växa bättre mm.

Inte änns några tips på hur stora dom borde vara? typ 2 cm? eller?för om dom "simmar" in i munnen så går dom in i vilkenmun som helst på mina fiskar. Fast inte på bredden.
#7 - 28 januari 2008 21:11
Sera Micron är ett litet pulverfoder för yngel. Jag tror att om det bara är småfisk i ditt akvarium så kan du nog prova att sätta tillbaks dem när de inte längre ser ut som yngel utan som små fiskar1.5cm stora.
Om du har många gömställen och växter så klarar sig även mindre fiskar än så. Bli inte ledsen om någon bebis dör, för det är naturens urval att vissa svaga individer stryker med- Och det kan ske även i din yngelburk.:)
#8 - 30 januari 2008 14:11
MattiasL skrev:
Sera Micron är ett litet pulverfoder för yngel. Jag tror att om det bara är småfisk i ditt akvarium så kan du nog prova att sätta tillbaks dem när de inte längre ser ut som yngel utan som små fiskar1.5cm stora.

Om du har många gömställen och växter så klarar sig även mindre fiskar än så. Bli inte ledsen om någon bebis dör, för det är naturens urval att vissa svaga individer stryker med- Och det kan ske även i din yngelburk.:)

Hehe, jaa du har rätt. Önskar bara att dom växte fortare. Nästa kull ska få det lite mer "proffsigt" nu när jag kan en del om yngel. Men växer dom bäst i akvariumet lösa eller i en liten yngelburk? (fast det är en godisburk utanför akvariumet) för det skuklle inte skada om dom växte lite :P

Dom är 9 veckor nu (skrev fel förut) och precis 1 cm. Haha, det känns som om jag har gjort något fel?!

Vill släppa i dom i akvariumet men ska ge bort några, och det är juh inte kul om det inte finns några kvar att ge bort ...:(
#9 - 30 januari 2008 14:41
Sannstrom skrev:
Hehe, jaa du har rätt. Önskar bara att dom växte fortare. Nästa kull ska få det lite mer "proffsigt" nu när jag kan en del om yngel. Men växer dom bäst i akvariumet lösa eller i en liten yngelburk? (fast det är en godisburk utanför akvariumet) för det skuklle inte skada om dom växte lite :P

Dom är 9 veckor nu (skrev fel förut) och precis 1 cm. Haha, det känns som om jag har gjort något fel?!

Vill släppa i dom i akvariumet men ska ge bort några, och det är juh inte kul om det inte finns några kvar att ge bort ...:(

De växer oftast betydligt bättre i akvariet. Chokladmalen och dina kejsartetror är nog de som är de värsta yngelätarna av dina fiskar men har man mycket växter brukar det klara sig en del. När ynglen lever med de vuxna fiskarna vänjer de sig vid att det finns yngel också och kommer inte att jaga kommande kullar lika mycket som de första.

Det finns även skalade artemiaägg som man kan använda som yngelfoder genom att strö det på ytan. Mat flera gånger om dan och vattenbyte en tredjedel åt gången ett par gånger i veckan. Det här brukar göra att ynglen växer på rätt snabbt.

Man lär sig av sina misstag... så nästa kull borde bli större och finare då ;)
#10 - 30 januari 2008 18:15
Tack M B!

Bra svar, nu vet jag det TACK!

Annons