Hur växer platy yngel bäst?

#1 - 16 februari 2008 22:01
Ja, jag vet att jag har en tråd som är liknande. Men nu har jag lite andra frågor om platybebisar. Vill lära mig så mycket som möjligt!

Joo, här kommer min fråga då da:

Jag undrar hur jag ska få kommande platyyngel att växa fort? Mina är ca 12 veckor och runt 1-2 cm :D:p[:o].
Det får inte vara något För dyrt eller krångligt. Får lov att ha ett 15l, möjligtvis ett 24l kanske kanske. Men inget större. Några tips eller idéer?

Jag har ett 70l akvarium med dessa fiskar i:

1 eldstjärt
2 malar
2 afrikanska dvärgklo grodor
1 humlefisk
4 kejsartetror
5 platy
2 dvärggurami

HJÄLP!

/ Sandra
#2 - 17 februari 2008 09:37
jag har 2 akvarium med guppyyngel, ett ca 60 liters och ett 160 liters och jag har märkt att det yngel som vart kvar i det stora akvariet är dubbelt så stort som dom jag flyttade till det lilla.

Ju större akvarium man har desto snabbare växer dom.:)
#3 - 17 februari 2008 09:39
Glömde säga att det såklart är en chansning att låta dom gå kvar med andra större fiskar, det ynglet som jag har kvar i det stora så fick jag inte tag på så det fick gå kvar, trodde aldrig att det skulle överleva.:)
#4 - 17 februari 2008 20:59
Fast det är kanske bra att viss yngel faktiskt äts upp. Det kan ju vara så att de långsammaste och svagaste "knips" först. Lite naturligt urval höjer kanske kvaliteten!
#5 - 17 februari 2008 21:12
aa. Tack för svaren! Hoppad bara att mina små "fisar" ska börja växa snart:P
Dom är runt 1 cm och 12 veckor. :P :D
#6 - 19 februari 2008 15:06
jo det har jag märkt själv. fast jag är nybörjare

Hade mina små yngel i kar på 50l (endlers, svärdbärare) , de fick vara där tills de inte kunde komma in i vuxnas mun. i ett kar på 200l. Där märkte jag att de växer snabbare. Iaf endlers har det gått snabbt med.De är nästan fullvuxna nu, svärdbäraren har lite kvar att växa.

så jag säger går det ha dom kvar i ett stort kar så är det någ det bästa för dom för att dom ska bli stora.
Bilagor:
#7 - 19 februari 2008 20:56
hej.
Jag ser nu att jag skrev att jag hade guppyyngel men det är platyyngel jag har, vet ej vad jag har fått guppy ifrån då jag inte ens har några.

Jag har precis flyttat över mina platyyngel till mitt stora(160 liters) såg då att det yngel som vart kvar så är dubbelt så stort. Mina yngel som jag flyttade över till det stora är runt 1cm stora nu och jag tror att alla har klarat sig från att bli mat till dom andra och jag tycker nästan att dom har växt sen jag flyttade dom i söndags.
#8 - 19 februari 2008 21:05
Mina hamnade bland räkorna i mitt 30 L 8-kantiga räkkar. P ga flytväxter tog det ett tag innan jag upptäckte platyynglet och det hade vuxit enormt fort, förmodligen till viss del p ga den förnämliga kosten av småräklingar [:o]
Jag lät 4 stycken växa till sig i japankaret på 60 L med nya räkor som inte hunnit få räklingar.
De växte enormt fort, var helt orädda och trivdes utmärkt. Jag flyttade dem efter 1 månad tillbaka till det stora karet och de blev inte uppätna. Men jag har märkt att yngel som vuxit upp utanför stora karet inte har vett att akta sig för de vuxna så de måste vara riktigt stora när man stoppar tillbaka dem.

Jag har lyckats att vänja mina fiskar vid att det finns endlersguppyyngel i mängder som simmar fritt i karet men inte ett enda platyyngel får överleva, trots att jag köpte nya gula platy som fick gula yngel.
T om guppyyngel som är fifty/fifty svarta överlever men inte en enda platy!!!???
Jag trodde att det var den röda färgen men det måste vara det skygga beteendet och att gömma sig i buskarna som triggar de vuxna att se ynglet som föda!!!???
#9 - 20 februari 2008 21:44
T om guppyyngel som är fifty/fifty svarta överlever men inte en enda platy!!!???
Jag trodde att det var den röda färgen men det måste vara det skygga beteendet och att gömma sig i buskarna som triggar de vuxna att se ynglet som föda!!!???
-------------------------------------------------

Det borde nog vara så att det är för att dom är skyggare och gömmer sig och då blir dom byten. Men det är lite konstigt att det är så...:confused:
#10 - 21 februari 2008 13:15
Katharina skrev:
Mina hamnade bland räkorna i mitt 30 L 8-kantiga räkkar. P ga flytväxter tog det ett tag innan jag upptäckte platyynglet och det hade vuxit enormt fort, förmodligen till viss del p ga den förnämliga kosten av småräklingar [:o]

Jag lät 4 stycken växa till sig i japankaret på 60 L med nya räkor som inte hunnit få räklingar.

De växte enormt fort, var helt orädda och trivdes utmärkt. Jag flyttade dem efter 1 månad tillbaka till det stora karet och de blev inte uppätna. Men jag har märkt att yngel som vuxit upp utanför stora karet inte har vett att akta sig för de vuxna så de måste vara riktigt stora när man stoppar tillbaka dem.

Jag har lyckats att vänja mina fiskar vid att det finns endlersguppyyngel i mängder som simmar fritt i karet men inte ett enda platyyngel får överleva, trots att jag köpte nya gula platy som fick gula yngel.

Jag har samma dilemma. Guppyynglena föddes simmade upp till ytan och ingen rörde dem...samma med endlerserna. MEN sen födde min svärdbärare och det var öppen jakt på de små stackarna :(

Märkligt beteende egentligen.
#11 - 21 februari 2008 14:08
LadyM skrev:
Jag har samma dilemma. Guppyynglena föddes simmade upp till ytan och ingen rörde dem...samma med endlerserna. MEN sen födde min svärdbärare och det var öppen jakt på de små stackarna :(

Märkligt beteende egentligen.

Min väninna fick inte behålla platy och Black Molly yngel.. Däremot kryllade det av "färglösa" orädda guppyyngel?!??? Mystiskt detta...
#12 - 21 februari 2008 14:13
Varmt vatten, massor med mat (helst konstant tillgång), bra vattenkvalitet, gott om utrymme = snabb tillväxt.
#13 - 21 februari 2008 15:47
Sannstrom skrev:

-------------------------------------------------

Det borde nog vara så att det är för att dom är skyggare och gömmer sig och då blir dom byten. Men det är lite konstigt att det är så...:confused:

DEt kan vara färgen som triggar de andra fiskarna att äta upp platysarna, de "liknar" kanske "mat" för mycket.:) Skaffa JAVAMOSSA som platysarna kan gömma sig i. Då klarar de den första kritiska tiden. Guppyynglen smälter säkert in bättre i skuggor och växterna så de klarar sig.
Lycka till!
#14 - 21 februari 2008 15:49
Det bästa receptet är bra mat, gott om utrymme, god vattenhygien. DÅ växer de bra. 12 veckor och 1 cm kan vara normalt, om de har det trångt alltså. Man får ge sig till tåls helt enkelt.
#15 - 21 februari 2008 17:08
tummen skrev:
DEt kan vara färgen som triggar de andra fiskarna att äta upp platysarna, de "liknar" kanske "mat" för mycket.:) Skaffa JAVAMOSSA som platysarna kan gömma sig i. Då klarar de den första kritiska tiden. Guppyynglen smälter säkert in bättre i skuggor och växterna så de klarar sig.

Lycka till!

Ja men mina guppy simmar omkring helt obekymrat redan från början i massor, speciellt nu efter parasiten som tog kål på en hel del fisk..

Platyn däremot är ju jätteskygg och jag har mycket buskage de kan gömma sig i.
Innan jag fick så många guppyyngel blev även de uppätna men nu är det precis som de vuxna har vant sig vid de färglösa ynglen. Men jag har några guldiga guppyyngel och de får vara i fred. Men nu när mina nya gula platy fick yngel så blev även de uppätna trots att de är så skygga. De har ju nästan samma färg eller så är det någon för fiskar markant skillnad?! Hmm..Det borde vara det skygga beteendet som triggar jaktinstinkten hos de v uxna, tänker jag??! Lr vad :confused:
#16 - 21 februari 2008 19:33
HAlde ett platy o två palettyngel i mitt yngelkar fisk dock ett tillskått och ville släppa ner dem i det stora och då var dom nästan 2 centimeter platy klarade sig i 1 da sedan va den borta men när jag mata de så jagage tigerbarberna den så att den var helt utmattad det är nog matgrejen som är problemet
#17 - 1 mars 2008 22:26
oj! har helt glömt bort att kolla min tråd, vad många svar jag har fått den sista veckan! tack!!!!

Har nu fått en hel del växter av ansjo så fler yngel borde överleva. jag vet inte riktigt vattenkvaliten, det är väll rätt dyrt med såna tester att köpa? men den är bra, det vet jag. inte farlig för fiskarna eller så.

jaa, yngelerna behöver lite mer utrymme, men har tyvärr inte det om dom inte vill vara i akvariumet.

massor med mat, ja dom senarst 2½ veckorna har jag matat 2-3 ggr om dagen med smulat flingfoder (fast med mer näring, special) och dom har växt typ 2-3 mm !

funderar på att släppa över någon eller några till det stora akvariumet, men jag har jobbat aldeles för hårt och länge för att låta någon bebis stryka med nu efter typ 14 veckor!!!!!!

men hur kan man mata yngel i akvariumet utan att dom andra fiskarna är där och käkar upp maten? risken är att ynglerna stryker med då också!

mitt vatten i det stora akvariumet är ca 24 grader C, yngel akvariumet runt 21-22 C. Kan inte höja för jag har ingen doppvärmare, men så fort jag gör rent tar jag lite varmare än fingervarm för dem.

sov gott!
#18 - 1 mars 2008 22:28
vill även säga att mitt största yngel är ca 1½ cm och tror inte dem andra kan käka upp den. men den är grå och udda, så jag vill inte att han ska stryka med!!! och dom andra fiskarna kan väll typ jaga honom så att han dör av skräck eller att han inte får mat??
#19 - 4 mars 2008 21:23
någon som kan svara på min fråga??
#20 - 4 mars 2008 21:52
Sannstrom skrev:
vill även säga att mitt största yngel är ca 1½ cm och tror inte dem andra kan käka upp den. men den är grå och udda, så jag vill inte att han ska stryka med!!! och dom andra fiskarna kan väll typ jaga honom så att han dör av skräck eller att han inte får mat??

Jag och säkert ingen annan här vågar gissa om ditt yngel kommer att bli uppätet... Om den största fisken du har är platy så tror jag inte att den kan bli uppäten men det vågar man ju inte säga.. Tänk om den blir det... Om den är livskraftig så lär den klara både skräck och matjakt men inte om det är ett svagt exemplar.. [:o]
#21 - 5 mars 2008 21:39
men ser rätt "tuff" ut. Inte mesig eller så, är alltid framme. jag har dem fiskarna som står nedan i min signatur. Har fått en del växter av ansjo, så jag hoppas på fler gömställen. rätt mycket flytväxter har jag också. Jag har tittat och kan inte vara riktigt säker på om den går in i gurami hanen mun eller inte. Ska ta ett kort på den och lägga ut så alla kan se hur stor den är. Ska få med linjalen brevid också då.. Men den måste bara överleva, det har jag bestämt. ;)

Annons