Hur växtgöda i malawiburk

#1 - 20 april 2007 20:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har startat upp mitt "gamla" 180-liters som malawiburk på jobbet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eftersom jag är växtknas redan innan så vill jag gärna ha lite växter i min malawiburk oxå.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som det ser ut nu så har jag en sten samt en rot med fastväxt javaormbunke som jag flyttat över från min andra "jobbetburk".[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dessa mådde inte så bra direkt efter flytten, men har repat sig jättebra och växter och frodas, jag får bara alger på dom lite äldre bladen men där har jag plockat bort efter hand.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har ett par små anubias, dessa blir överväxta av tofsar och gröna alger (inte så konstigt).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har även en 5-6 plantor med vallisneria, dom har inte kommit igång så där jättebra och alla bladen är överväxta med en härligt matta av gröna alger.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har haft tendens till cyano, men den har aldrig fått chansen att blomma ut. Det kommer bara mellan glaset och sanden och ev lite tunnt ovanpå sanden, men inge slemmiga lager, så det löser sig nog.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag byter ca 50% vatten/vecka och göder med PMDD. Från början "bara" med enkeldos för att det inte fanns så mycket växter. Nu häller jag i dubbel fulldos, men jag tycker inte jag ser någon skillnad.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har massor av tofsar på stenar och roten (dessa får gärna vara kvar)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det som ser lite tråkigt ut är att vallisnerian inte kan få vara algfri och dessutom får jag en hel del alger på glaset och det är ju inte så vackert.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tillsätter bikarbonat för fiskarnas skull.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför är det så mycket svårare att få växtbalans här än i mina mer växttäta burkar?? Är det just växtmassan som är avgörande? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Burken har varit igång sedan i december, bebodd av 2 st ancistrusar och 10 Rödzebror.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tar gärna emot tips och idéer.[/COLOR][/FONT]
#2 - 20 april 2007 21:57
Här är mina egna funderingar, som jag inte har någon bas för i någon bok eller så: :)

Jag undrar om det inte kan vara så, att det höga pH:t och hårda vattnet man har i en malawiburk gör att de flesta växter inte trivs till att börja med. Anubias och Vallisneria lär dock tåla detta, jag är mera tveksamt till javaormbunke.

Det höga pH:t kan också göra att spårelement (ex metaller) inte är lika rörliga - växterna kan alltså lida brist på exempelvis järn. Nu vet jag inte vad pmdd innehåller, men jag har köpt några gödningskulor jag petat ner i sanden under Vallisnerian-och banne mej om den inte börjat bubbla! :D

Sedan lär det vara lite väl mycket att byta 50% varje vecka. Kanske du byter så mycket att alldeles för mycket nitrat försvinner? Det räcker troligen med 30 % varannan vecka istället.

-Någon annan med ideér?
#3 - 21 april 2007 17:30
Vallisneria funkar bra hos mig:
Dom står i mitt Tangayika-kar (180 l.) där det går en liten grupp Tropheus och lite olika snäcklekare. Jag byter 10 l. vatten 1-2 gånger/vecka och göder just nu nästan inget. Karet har nu varit igång i över ett år så det finns mycket mulm runt "fötterna" på växterna och det verkar dom gilla.
Städar inget i karet och det är Juwel original innerfilter som enligt konstens alla regler inte räcker till... Har dock uppgraderat impellern från 600 till 1000 l./h.
Har mycket snäckskal i bottengruset men har inte använt bikarbonat.
För att få igång Vallisnerian körde jag kraftigt med PMDD i början, men det blev för mycket Nitrat för Tropheusarna så jag slutade med gödningen. Men Vallisnerian verkar inte bry sig! Kanske plumsar i någon enstaka dos i månaden "på känn". PH är en bit över 8 och det är låga värden på övrigt man brukar hålla koll på. Alla fiskarterna leker och verkar trivas ypperligt med dom förhållanden som råder.
Jag vet inte varför Vallisnerian växer något fantastiskt, jag gör ju inget särskilt förutom att inte göra så mycket ;-)
Kanske är då detta delvis värdelös info, men ibland finns det små korn av andras erfarenheter som man kan ha nytta av.

Mvh Peter
#4 - 21 april 2007 19:42
Hårt vatten gör att vissa spårämnen blir betydligt mer svårlösta (t ex järn), men en massa kalcium och magnesium och karbonater som hårdheten består av diggar växterna. Det är ju näring.

Skulle kunna tänka mig att man får dundra på med mer mikrogödning i akvarier med högre hårdhet, speciellt om mikrogödningen har ett kelat som inte funkar så bra i högre pH. TMG funkar dock även i högre pH:n.

I bottnen där bakterier jobbar brukar det bli lägre pH och där är spårämnena mer tillgängliga precis som Jens redan sagt.
#5 - 21 april 2007 22:11
jag kör valisnea o anubias samt svärdplanta

körde med pmdd men slutade då ja inte blev av med algerna nu e dom nästan borta igen

den pmdd jag hadde kvar åkte ner i min fikus
#6 - 22 april 2007 17:01
defdac skrev:


I bottnen där bakterier jobbar brukar det bli lägre pH och där är spårämnena mer tillgängliga precis som Jens redan sagt.


Ah. Bakterierna avger CO2, vilket sänker pH:t i bottenmaterialet, såklart! Och det är därför det funkar så bra med kulorna. Aldrig fel med lite uppfräschning av det man läst! :D

Allt som allt kan man kaske säga att gödningskulor är bättre att använda i ett malawi- /tanganyikaakvarium än flytande gödningsmedel, då? Förutsatt att man nu inte kör med kalkhaltigt bottenmaterial. :)
#7 - 22 april 2007 18:42
Att micronäringsämnena är mer svårtillgängliga i hårt vatten stämmer mycket väl. Men sen måste man tänka på att det finns massor av växter som i naturen genom årtusenden anpassat sig till detta. Problemet med svårtillgängliga micronäringar finns ju även i naturen.

Hur har då dessa växter anpassat sig?

Någon nämner rotupptag, i botten med låga syrenivåer sjunker ph pga bakteriell aktivitet. Att växterna utnyttjar detta låter som en mycket god förklaring. Detta kan kanske gäller växter med riktigt stora rotsystem och som växer i täta bottnar, som en del echinodorus/cryptocoryne. Men denna förklaring håller inte när det gäller anubias och valisneria som frågan gäller. De växer oftast bra i väl syresatta substrat både i naturen och i våra akvarium.

I boken "ecology of the planted aquarium" tar Diana Wahlstadt upp i ett eget avsnitt hårdvattenlevande växters behov. I begränsningstester har man kunnat visa att hårdvattenlevande växter fortsätter med samma tillväxthastighet trots total microbegränsning i vattnet. Begränsning av nitrat och kalium minskar tillväxten med ca 50%. Om man däremot begränsar tillgången på calcium eller magnesium tvärdör växten.

Du har ju vanligt tråkigt Göteborgsvatten, vilket innebär toklåga mängder av totalhårdhetskapande mineraler (ca/mg/k). Om man då trycker upp ph med bikarbonat misstänker jag att växterna får ännu svårare att utnyttja det som ändå finns. Att hålla kh och gh ungefärligt lika tror jag hjälper till.

Genom egna erfarenheter har jag märkt att just valisneria lägger av vid höga fosfatnivåer trots höga ca/mg/k. Jag misstänker att fosfat hindrar calsiummetabolismen på samma sätt som redan är känt för koraller inom saltvattenshobbyn.

Så mitt råd är att justera upp totalhårdheten till lika högt som kh. Ta i rejält, någonstanns mellan 10-20 är bra. Nitrat kan vara bra att tillsätta men ta inte i för mycket. Inget fosfat och ingen micro.
MVH
Magnus
#8 - 22 april 2007 20:08
Det verkar inte vara högre fosfat som blockerar kalciumupptaget i växter, utan det verkar istället vara så att den högre fosfathalten ökar kväveupptaget för mycket. Jämför bitter pit i äpplen som kan hända om man göder för mycket med kväve under soliga perioder.

Kekon på APC har undersökt det fenomenet mer än någon annan för den som vill läsa lite mer.

Magnus vad är det för mekanismer som gör att växter kan växa under total mikrobegränsning? (jag har inte skaffat hennes bok ännu så det vore jättesnällt om du kunde förklara ingående..)
#9 - 23 april 2007 07:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tack för alla svar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har varit borta under helgen och inte hunnit läsa. Skall sätta mig och fundera lite när tiden finnes :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När jag pytsar bikarbonat gör jag det lite på känn (kanske 1 msk/vattenbyte) för lite eller för mycket??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har liksom inget test för KH, kanske skall skaffa det.[/COLOR][/FONT]
#10 - 23 april 2007 21:06
defdac skrev:




Magnus vad är det för mekanismer som gör att växter kan växa under total mikrobegränsning? (jag har inte skaffat hennes bok ännu så det vore jättesnällt om du kunde förklara ingående..)


Nu talar vi inte om total microbegränsning då växten ju hade en del micro med sig in i testet. Testet har jag för mig varade en månad. Jag har inte boken här, men jag tror inte att det förklarades mer ingående varför.

Jag tror helt enkelt att växter som är anpassade till att leva i hårt vatten också är anpassade till mindre tillgängliga microämnen. Det kommer liksom hand i hand. Vissa växter kan säkert plocka micron från botten, men de andra tror jag har ett lägre behov av micro än sina mjukvattenlevande kusiner.
MVH
Magnus
#11 - 24 april 2007 06:09
Aha, tack för infon! Undrar om lyxupptag och näringsreserver kan spöka lite i en sån undersökning, men som du säger så är det säkert vissa som är bättre anpassade.
#12 - 26 april 2007 07:41
defdac skrev:
Hårt vatten gör att vissa spårämnen blir betydligt mer svårlösta (t ex järn)

Skulle kunna tänka mig att man får dundra på med mer mikrogödning i akvarier med högre hårdhet, speciellt om mikrogödningen har ett kelat som inte funkar så bra i högre pH. TMG funkar dock även i högre pH:n.


Har tagit reda på att att Micro ämnena i Micro+ är tillgängliga i pH 1-10

[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]hälften heedta o hälften dtpa av järnet i micro+ just för att det då fungerar till ph 10 o ner till under 1.[/COLOR][/FONT]
#13 - 26 april 2007 07:57
Oj, jag var helt säker på att Mikro+ hade samma kelat som NutriSi.. Då lär ju Mikro+ vara några resor bättre för akvariebruk!
#14 - 26 april 2007 08:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En liten fundering till. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad säger fiskarna om man plötsligt tokhöjer KH? Ph lär det inte hända så mycket med.[/COLOR][/FONT]
#15 - 26 april 2007 10:55
Förresten, vad är det för ljus över akvariet (gärna måtten på akvariet också).. Att använda bikarbonat är ganska krävande energimässigt, dvs kräver en del ljus...
#16 - 26 april 2007 12:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men måtten är 100x40x50.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har 2 rör x 30w, det ena är juwels original (det blåare av dom) och så har jag ett JBL Marin day. Reflektorer på båda rören.[/COLOR][/FONT]
#17 - 26 april 2007 12:40
Okej, det är inte katastrofalt dåligt med ljus. Lutar lite åt mikroproblem trots allt. Använder du NutriSi eller Mikro+?
#18 - 26 april 2007 12:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]NutriSi (tyvärr) kanske ska gå över till Micro+ eller nå´t istället verkar det som :)[/COLOR][/FONT]
#19 - 27 april 2007 15:20
NutriSi där e kelaterna stabila mellan 2,5-7.5
#20 - 27 april 2007 15:44
peterhaack skrev:
NutriSi där e kelaterna stabila mellan 2,5-7.5


Kan det innebära att det inte är säkert att Nutrisin funkar som den ska även i vanliga sällskapskar utan CO2 eftersom kranvattnet kan ligga upp mot Ph 8 och om man byter 30-50% vatten i veckan så hamnar Ph troligen nånstans mellan 7-8 i karet åtminstone direkt efter vattenbytet.
#21 - 27 april 2007 16:25
Ja och nej men då du aktiverat NutriSi i surt vatten för att vara i löst form så klarar det sig ändå.

Dock har den svårt att var åtkommlig i högre pH så som då pH 8 och över
#22 - 27 april 2007 16:30


Kan det innebära att det inte är säkert att Nutrisin funkar som den ska även i vanliga sällskapskar utan CO2 eftersom kranvattnet kan ligga upp mot Ph 8 och om man byter 30-50% vatten i veckan så hamnar Ph troligen nånstans mellan 7-8 i karet åtminstone direkt efter vattenbytet.


Precis.
Undrar om jag inte sett att det funkat bättre när jag låg konstant lågt (runt 6-6.2). Använder man CO2 och har mjukt vatten kanske det räcker med att ha en hel del rötter/torv och se till att göda med NutriSin först när pH.t droppat - typ dagen efter vattenbyte.
När NutriSin verkade funka som sämst hade jag del mist som inte sänkte pH.t så mycket och jag hade även tagit ur alla mina stora rötter och gjorde väldigt stora vattenbyten med ett vatten på pH över 8.
#23 - 27 april 2007 17:07
Det var intressant, jag tror minsann jag måste beställa Mikro+ och prova, nu växer det iofs ganska bra i mitt sällskapskar men jag mätte Ph nu 5 dar efter vattenbyte och det ligger på ca 7,2 så vid vattenbytet är det nog i gränslandet och inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.

Desutom har jag både Tanganyika och Malavikar där jag försöker få lite växtlighet och där ligger det defenitivt konstant på ca Ph 8 pga bikarbonat så där finns det nog inget annat alternativ än att prova Mikro+.
#24 - 10 maj 2007 10:58
Uppdatering

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För ca en vecka sedan höjde jag upp Kh:t (fick recept av Tropfrog)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kunde inte låta bli att putta i lite "nisse" oxå. Men lät bli dom andra.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Efter en dryg vecka såg det inte mycket bättre ut (jag vet, en vecka är inte mycket)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Javaormbunken har inte fått några nya skott alls, cyanon börjar sprida sig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har haft lite början till cyano tidigare, men har lyckats hålla den på låg nivå, nu börjar den ta fart igen.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har bytt vatten idag och hällt i en stor dos "nisse" så får vi se vad som händer. Slängde oxå ut dom små anubiasarna, för dom var totalt helt överväxta av tofsar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]På rutorna satt en uppsjö av alger, tofsar, prickar, gröna, kisel. Och på ytan flöt en sörja som troligtvis oxå är cyano.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tänkte försöka ge det nå´t år, men funkar det inte så åker malawisarna ut och så får det bli nå´t annat, mjukare ;)[/COLOR][/FONT]
#25 - 10 maj 2007 11:33
Trist!
När jag körde malawiburkar med växter använde jag enbart 5 ml Sera Florena http://www.sera.de/index.php?id=302&L=1 en gång i veckan. Nu var jag inte så hård med vattenbyten och hade bara lätta växter men jag tyckte det fungerade förvånadsvärt bra trots att det inte innehåller varken N eller P.
#26 - 10 maj 2007 16:08
BluesBoy skrev:
Trist!

När jag körde malawiburkar med växter använde jag enbart 5 ml Sera Florena http://www.sera.de/index.php?id=302&L=1 en gång i veckan. Nu var jag inte så hård med vattenbyten och hade bara lätta växter men jag tyckte det fungerade förvånadsvärt bra trots att det inte innehåller varken N eller P.


Tycker det låter som en vettig dos. På min Sera-flaska står det 5 ml till 20 liter vatten. Prövade det när jag bara hade växter i burken och trodde de skulle må bra av lite näring. Missfärgade vattnet och orsakde en algblommning som gjorde Östersjön avundsjuk. Det blev till att tömma hela karet :mad:
#27 - 10 maj 2007 16:44
[QUOTE=Pegrasus]På min Sera-flaska står det 5 ml till 20 liter vatten.[/QUOTE]Ja, 5 ml per 20 liter var det förstås. Missade att skriva det.
#28 - 10 maj 2007 16:48
Men vattnet blev ju helt missfärgat av den dosen?
#29 - 10 maj 2007 17:23
Pegrasus skrev:
Men vattnet blev ju helt missfärgat av den dosen?
Det låter konstigt eftersom det bara är en mikrogödning. Något fel på den kanske? Jag använde den i flera år.
#30 - 10 maj 2007 22:34
Ok, som sagt jag åkte i alla fall på algblommning av rang, men det kan ju ha berot på något annat, kanske för mycket ljus.
#31 - 11 maj 2007 06:16
Du har inte tagit fel på Sera Morena och Sera Florena? Sera Morena är ingen gödning utan till för att "missfärga" vattnet i svartvattenbiotoper..
#32 - 11 maj 2007 21:11
defdac skrev:
Du har inte tagit fel på Sera Morena och Sera Florena? Sera Morena är ingen gödning utan till för att "missfärga" vattnet i svartvattenbiotoper..


Nä då, det är Florena. Har haft i korrekt dos nu (4 "hattar" på ett 248 liters, borde vara 56 ml), kan ha haft i för mycket första gången :confused: . Dessutom är ju burken nystartad, hade kört nästan en månad utan fisk och vattnet blev lite grönt. Det är det nu igen, men det kanske är så i början. Ska byta rör också om tag, det sitter originalrör i rampen som följde med akvariet som ger väldigt gult ljus.
#33 - 11 maj 2007 21:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Funderar även på att ev. byta ut mitt gamla originalrör till ett lite rödare rör (för att framhäva lite röd färg på zebrahonorna) Vad säger växterna om ett rött och ett blått rör i denne burken tror ni??[/COLOR][/FONT]
#34 - 20 juni 2007 14:50
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lite uppdatering bara :) om intresse finnes.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För 2 veckor sedan fick jag spader på alla alger och la om lite strategi. Bytte vatten och struntade i att stoppa i annat än PMDD. Cyanon och ytalgerna som inte velat ge sig höll sig borta i över en vecka, vallisarna har börjat växa och sprida skott lite smått så i måndags bytte jag vatten igen. Tillsatte en dubbeldos PMDD och det ser lovande ut.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Malawisarna får klara sig utan bikarbonat helt enkelt :) och det gör dom säkert med regelbundna vattenbyten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har för övrigt 2 små bebisar (som jag sett) samt en hona som tuggar :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kör på så här ett tag så får vi se vad som händer.[/COLOR][/FONT]
#35 - 20 juni 2007 19:27
Lite uppdatering bara om intresse finnes.
Gissa ;)
#36 - 21 juni 2007 07:07
Det verkar ju stämma ganska bra med att EDTA inte fungerar så bra i högre pH (bikarbonatsdosering) med andra ord.

Hade växterna bleka nya blad när du körde med bikarbonat?
#37 - 21 juni 2007 07:18
defdac skrev:
Det verkar ju stämma ganska bra med att EDTA inte fungerar så bra i högre pH (bikarbonatsdosering) med andra ord.



Hade växterna bleka nya blad när du körde med bikarbonat?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nej, inga nya blad alls :) bara en massa tråkalger och cyano.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har visserligen lite alger kvar ännu, men det går åt rätt håll.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tofsarna får gärna sitta kvar på stenarna och så har jag en kanonfin mörkgrön matta på några stenar som gärna får växa till sig :).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Staghorn (tror jag) på dom äldre vallisbladen, men det försvinner nog av sig själv så småningom.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Cyanon håller bara till mellan glaset och sanden nu.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan blir jag inte klok på detta med högt pH, vi har ju högt pH (över 8) redan från kranen så hur mycket kan lite bikarbonat göra :confused:. Å andra sidan så kör jag ju med samma vatten till mina andra fiskar och dom har inte klagat på att det skulle vara för högt pH :).[/COLOR][/FONT]
#38 - 21 juni 2007 07:36


Sedan blir jag inte klok på detta med högt pH, vi har ju högt pH (över 8) redan från kranen så hur mycket kan lite bikarbonat göra . Å andra sidan så kör jag ju med samma vatten till mina andra fiskar och dom har inte klagat på att det skulle vara för högt pH .


Jo det funkar som så att bikarbonatsdosering gör att vattnet vill lägga sig runt pH 8, medans kranvattnet är behandlat med kemikalier för att få pH 8 trots att det inte vill vara pH 8.

Dvs kranvattnets pH kommer sjunka till betydligt lägre pH efter bara några timmars genomluftning och ytterligare lägre när olika organiska syror utsöndras från den biologiska aktiviteten i akvariet.

Du kan t ex testa att hälla några dl kranvatten i en petflaska och skaka den kraftigt och därefter mäta pH:t. Det är en väldig skillnad.
#39 - 21 juni 2007 07:43
defdac skrev:
Du kan t ex testa att hälla några dl kranvatten i en petflaska och skaka den kraftigt och därefter mäta pH:t. Det är en väldig skillnad.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har inte provat på jobb-vattnet, men på hemma-vattnet fick jag ingen skillnad alls [:o][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag skall ta och pH-testa akvarievattnet innan vattenbyte och kolla hur det står still.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tycker nog att fiskarna borde reagera nå´t på dom pH-svängningar som borde bli vid större vattenbyten (50%) eller ännu större byten när jag byter i min lilla köksburk (ca 80%).[/COLOR][/FONT]
#40 - 21 juni 2007 07:49


Jag har inte provat på jobb-vattnet, men på hemma-vattnet fick jag ingen skillnad alls


Det är bra, då är vattnet mer naturligt =) Undrar ganska mycket över hur Linköpingsvattnet är funtat.



Jag tycker nog att fiskarna borde reagera nå´t på dom pH-svängningar som borde bli vid större vattenbyten (50%) eller ännu större byten när jag byter i min lilla köksburk (ca 80%).


Nej pH-svängningar i sig är absolut inte farliga - men de kemiska processer som orsakar pH-svängningarna kan naturligtvis vara farliga.

Den enda reella risk jag vet som kan hända vid vattenbyte som höjjer pH:t är om du har en massa ammonium i akvariet som då via en jämnviktsekvation petas över till att bli mer ammoniak som är väldigt farligt för fiskarna. Men har du så mycket ammonium så har du ingen biologisk filtrering, växterna är döda och du har även en massa nitrit - dvs ett totalt kollapsat akvarium som luktar ond bråd död.

Vi som kör CO2 vet hur glada fiskarna blir när pH:t i vissa fall sticker upp 2 enheter vid vattenbyte. Det blir fisksex och annat trevligt.
#41 - 21 juni 2007 08:23
defdac skrev:
Vi som kör CO2 vet hur glada fiskarna blir när pH:t i vissa fall sticker upp 2 enheter vid vattenbyte. Det blir fisksex och annat trevligt.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jo, men det händer även i icke CO2-burkar :) se'n om det beror på pH:t, friskt vatten, kallare vatten eller vad det beror på vet inte jag i alla fall.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men som sagt, klok blir man inte. Det är väl bara att testa sig fram genom akvaristikens mystiska värld för att hitta vad som funkar :D[/COLOR][/FONT]
#42 - 21 juni 2007 08:35
Jag tycker det är märkligt att man inte ser pH-rekommendationer oftare, men här hittade jag en mycket klar och tydlig tabell över vid vilka pH:n de vanligaste chelaten fungerar:
http://www.plantprodsolutions.com/index.php?id=584

Som synes bör man absolut inte dosera EDTA- och DTPA-baserade mikrogödningar förrens efter någon/några dagar efter ett vattenbyte som höjt pH:t till 7-8.

I Riftlakeburkar som alltid ligger över 7.5 i pH borde både NutriSi och Mikro+ fungera ganska dåligt.
#43 - 21 juni 2007 20:11
Har beställt PMDD nu. Hoppas det blir lite bättre nu när mina anubias har börjat spåra ur. Det har kommit de sista veckorna. Slutade med Florena då jag hade Fe-värden på 0.8 enligt JBL-test vilket verkade vara väldigt högt. Är det kaliumbrist som gör att det blir hål i bladen? Och vad är det som gör kanterna svarta (såg nån stans i en tråd att det skulla vara alger)?
#44 - 22 juni 2007 08:11
Kvävebrist och toffsalger (dom kan sätta sig som ett skägg runt bladen, då kallade skäggalger)
#45 - 22 juni 2007 14:23
Hmm, kvävebrist? Men jag har ju haft NO3 på mellan ca 15 - 20 vid varje vattenbyte. Nu tänkte jag försöka byta mer sällan då nitrifieringen kommit igång ordentligt. Ska mäta nitratvärdet idag och se vad det ligger på efter 2 veckor utan vattenbyte.
#46 - 22 juni 2007 14:24
Förresten, ska man ta bort de skadade bladen med tofsalger på? Må pesten ta brevbärare och midsommar (varför fira att det blir mörkare igen?? ;) ). Får hoppas på PMDD på måndag istället.
#47 - 24 juni 2007 13:04


Men jag har ju haft NO3 på mellan ca 15 - 20 vid varje vattenbyte.


Högst osannolikt, är det ett Tetra-test? Växter visar faktiskt säkrare på vad som fattas än vad vattentester gör, speciellt nitrattest som reagerar på alltmöjligt annat utöver nitrat.
#48 - 24 juni 2007 13:15
Nej det är JBLs test. Ska mäta idag igen och se. Det är möjligt att mina Crinum-lökar tar all näring. De växer ju likt bambu i burken ;) .
#49 - 25 juni 2007 01:27
Mätte nu ikväll och då låg värdet på ca 25, en ökning efter att jag hoppat över vattenbyte en vecka. N02 måste ju också ta vägen någonstans och det var omätbart idag. Men jag tror på vad du säger, växter borde ju vara en bättre indikator än ett test. Men är testerna helt värdelösa då?
#50 - 25 juni 2007 07:38
Nej JBL-tester är inte helt värdelösa. Om du går på linjen att det är tillräckligt med kväve så är det något annat som fattas - som din PMDD ändå kommer räta upp vad det än är.

NO2 är nitrit som växterna inte tar upp, det omvandlas till nitrat som du redan vet. Ett normalt akvarium ska inte ha någon mätbar nitrit.
#51 - 25 juni 2007 18:15
Tack för dina svar till en noob! Jag är också fullt övertygad om att det kommer lösa sig. Verkar ha ganska mycket brister, Crinumen växer som sagt som bambu men är mer än lovligt ljusgrön, på gränsen till vit i bladen. Bifogar ett annat foto på gulnande anubias (modell större, kommer inte ihåg vad den heter på latin). Dessutom är mina Windlöw väldigt "svarta" i bladen (alltså inte i kanterna), fast å andra sidan sägs det ju att de inte trivs i hårt vatten.
#52 - 25 juni 2007 18:30
Ok. lägger upp en bild på Windelöven också. "Ljusfenomenet" ni ser kan ha med min mystiskt döda Golden att göra, tyvärr gjordes ingen utredning på hur det gick till. så den kan fortfarande hemsöka akvariet (för er som tror på sånt och gör att vi andra tvingas genomleva tv-utbudet nuför tiden), för er andra med lite mer openminded attityd så råkade jag ha blixten på ;) .











Annons