Jag har haft akvarium i drygt 2 år och nu efter lång tids planering köpt ett nytt akvarium, eller rättare sagt ett nygammalt. Jag köpte det på annons. Det är ett kar på 160 liter. Det medföljde en pump Fluval 2 och en doppvärmare.
Vi fyllde upp det med grus och vatten igår. Pumpen har vi placerat bakom en Back to Nature-bakgrund. Det ser väldigt bra ut..
Den stora frågan jag har är hur vet man om pumpens kapacitet är tillräcklig. Den sitter placerad med utblåset ca.2-3 cm under vattenytan. Mellan pumpensutblås och hålet i Btn-bakgrunden är det ca. 2 cm.
Vattnet cirkulerar hyfsat mycket och det är relativt aktivt. När vi igår drog igång allt så var det extremt dimmigt och skitigt i akvariet, främst pga gruset. Idag ett dygn efter, så är det betydligt mycket klarare. Så nån nytta gör ju detta innerfilter, men hur vet man om det är tillräckligt ???
I vårt andra akvarium har vi ett innerfilter där det det oxå är en slang som hänger utanför akvariet. Jag antar att det kan kallas en luftpump (?). Detta gör ju att det kommer mer bubblor osv.
Med denna Fluval2 pump, så kommer det ju inga bubblor men vattnet cirkulerar ju mer.
Killen vi köpte akvariet av verkade mycket seriös. Han hade 5-6 kar och massa fiskar. Han hade klarat sig med detta (sa han i alla fall).
Hur vet man om vattnet är tillräcklig syresatt ??? Vi ska nu låte det stå till helgen, sen tänkte vi peta in ganska mycket växter, 2-3 malar och några Praktbotier.
Men som sagt var min stora fråga är ??? Klarar denna pump detta.
Tacksam för svar !