Hur vet man om fiskarna fått vitapricksjukan

#1 - 22 mars 2010 19:44
Jag tror att dom fått det de ser ut som om min guppy har det på munnen och min dvärggurami hona verkar ha fått en vit prick på ryggfenan.

Tillsaken hör att vi precis har skaffat detta akvarie på 54 liter , så vi har bara haft fiskara i två dagar .
Vi köpte akvariet och gjorde i ordning det för 9 dagar sedan .Sen när det va dagr för att skaffa fiskar dag 7 så tog vi med oss ett vatten prov för att se att allt va ok, de va de.
Vi köpte 10 st kardinaltetra och två malar samt två dvärggurami ,två guppy och 2 svärdbärare (observera att de va damen i affären som sa att detta va normalt och inte fem som vi hade fått höra):(.
Nu har alla kardinaltetra utom en dött samt en guppy.....:(:mad: både ledsen och arg då detta va en present till våran son som nu e ledsen över att fiskarna dör ....

vad gjorde vi för fel?
Vi har en temp i akvariet på 25, är det för lite?
vi har mycket med växter,svart sand och en trädbit, blev det ett annat ph värde sen vi la i trädbiten?
Har dom fått vitapricksjukan?....om dom har det vad ska jag göra då?
Kan jag kräva djuraffären på någon kostnad då dom varit i våran vård i ca 48 tim nu?

skulle bli jätte glad över lite hjälp....hade akvarie när jag va liten men då gjorde ju pappa de mesta[:o]....
#2 - 22 mars 2010 20:47
Vita prick är en parasit som ofta leder till döden om inget görs åt saken men det är ganska lätt att bota finns många bra mediciner i din lokala djur affär...kallt vatten brukar vara en orsak annars kan stress utlösa det. 18 fiskar kan ha varit för många att starta med. Höj temperaturen till över 26 då parasiterna då får svårt att föröka sig tillsätt även ektozon (gör jag alltid när jag introducerar ny fisk) då får fiskarna en bättre slemhinna som skyddar dom. Tillfälligt höjd syre tillsättning kan även det ge bra resultat. Ja trädbiten påverkade Ph negativt. rötter bör inte plockas från naturen samt att de skall kokas i 3 timmar för att döda trät.
Jag hade iallafall kollat med affären man har ju inget att förlora direkt. Tyvär finns det fisk försäljare som bara är intresserade av att sälja mycket fisk har själv råkar ut för det du skriver
#3 - 22 mars 2010 21:05
Felet ni gjorde är att ni proppade i alldeles för mycket fiskar alldeles för fort.
I ett 54 liters akvarium skulle jag ha kardinaltetrorna och malarna, inte mer, och det när akvariet är färdiginkört.

Det här är en mycket bra tråd att läsa, men inte alla 2900 inläggen, läs de första sidorna. Där finns svar på alla de frågor ni kan ha.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Jag skulle i ert läge förstås gått tillbaks till affären och krävt att få lämna tillbaks allt utom malarna, pengarna tillbaka även för de fiskar som dött.
Både guppy och svärdbärare behöver åtminstone två honor per hane för att han inte ska stressa ihjäl en ensam hona.
Svärdbärare blir alldeles för stora för ett 54 liters akvarium.
Om malarna är pansarmalar behöver de bli minst 6 stycken så småningom eftersom de är stimfiskar.

Tyvärr är det mer regel än undantag, det ni råkat ut för, mycket få zooaffärer ser till djurens bästa före profiten.
#4 - 22 mars 2010 21:17
Förutom det de andra redan har skrivit om fiskarna så tror jag att risken är stor att Guramihannen kommer att jaga ihjäl honan, om det är ett par ni köpt. Karet är i minsta laget. Jag har lärt mig att man måste läsa på själv innan man köper något i Zooaffären, de råd man får där är inte sällan helt uppåt väggarna fel.:(
#5 - 22 mars 2010 22:47
Kanske missförstår men rötter man köper i affären behöver inte kokas för det. Man bör väl över 30grader för att ha effekt på "pricken". Då är det ju enklare att köpa någon medicin i affären oxå.

Annons