Hur vet man om golvet håller?

#1 - 29 januari 2012 12:07
Antar att det finns en massa liknande trådar men är lite för lat för att leta.
Jag bor i ett gaaaammalt trähus, byggt ca 1840. Tror det har torpargrund.
Har idag ett möbelkar på ca 250l men har chansen att uppgradera till ett liknande 540l och är galet sugen.
Frågan är om golvet håller? Mitt ex. som var snickare hävdade alltid att ett större kar skulle skapa sättningar i huset osv osv.
Är det så, eller bara nåt han sa för att bromsa mitt akvarieintresse?
En risk som jag ser det är att eftersom det är ett gammalt trähus så "rör det" sig lite normalt ändå under året, vilket kanske skulle kunna få till följd att även akvariet flyttar sig. Detta är dock inget som påverkat mitt 250l under de drygt 4 år jag bott i huset.
Akvariet står mot en yttervägg och inte i reglarnas längsriktning. Dock vet jag inte om det är någon regel precis under akvariet.
Det är som sagt ingen benställning under utan en bänk.

Eftersom jag bara hyr huset vill jag verkligen inte öka risken för vattenskada eller andra problem! Hur ska jag göra, vågar jag?
#2 - 29 januari 2012 12:35
Jag bor i ett hus från år 1891 med torpargrund och jag har haft mitt 720liters i drygt ett år utan att något har hänt. ;) Det har satt sig lite men bara väldigt lite. För att jämna ut trycket lite så har jag satt en platta av teak på 7x7 cm under varje ben till aluminiumställningen. Om du vill vara extra försiktig så kan du sätta en träskiva under hela bänken så trycket jämnas ut ännu mer. Jag tycker absolut du ska våga starta upp 540liters!
Mvh Simon
#3 - 29 januari 2012 14:34
Det är helt omöjligt att svara på. Vad som funkar i det ena artonhundratals-trähuset behöver inte funka i nästa. Själv har jag tvingats monterat ned ett 540 lit i vårt sekelskifteshus för jag tyckte golvet svängde för mycket. Vill du vara säker så be någon kunnig komma och titta på hur det ser ut just i ditt fall. Om du kollar i de andra trådarna med samma rubrik så märker du snart att det liksom inte går att avgöra på ett forum, utan det är bättre om du får tag i någon som kan se efter på plats hemma hos dig.

Lycka till, 540-lit är maffigt!
#4 - 31 januari 2012 21:25
Som sagts så kan det skilja väldigt mellan olika hus så vore jag du skulle jag dels kolla vad försäkringen säger men även husägarens åsikt eftersom du hyr huset, blir det sen av att sätta in ett kar så ställ det på en så stor och tjock botten som du bara kan så får du maximal spridning av belastningen.
#5 - 1 februari 2012 16:02
Jag är snickare och tycker alltid att det här är lika roligt.. ingen jävel skulle någonsin fråga "kan jag ställa en bokhylla på golvet" eller "kan jag och mina 6 kompisar stå här"? Jag har aldrig hört talas om ett kar som gått igenom golvet i sverige.. men var försiktig med sättningen av karet och var beredd att justera..
#6 - 1 februari 2012 17:52
Nä men hur ofta står dina sex superfeta kompisar ihoppackade på en dryg kvadratmeter och står kvar i några år ;)
Nu bor jag i ett 60tals hus men i källaren där jag har 2st 100liters kar bredvid varandra så har golvet sjunkit ihop rätt ordentligt (uppreglat spångolv), problemet är nog att inte alla som bygger eller renoverar hus anlitar en snickare och håller sig till gängse standard utan det kan se ut lite hur som helst under.
#7 - 1 februari 2012 18:06
Jag är snickare och tycker alltid att det här är lika roligt.. ingen jävel skulle någonsin fråga "kan jag ställa en bokhylla på golvet" eller "kan jag och mina 6 kompisar stå här"? Jag har aldrig hört talas om ett kar som gått igenom golvet i sverige.. men var försiktig med sättningen av karet och var beredd att justera..

Som snickare vet du ju då med att det inte är säkert att alla spiken blev islagna ;) skämt å sido, du sa det viktiga, sättningar är det farliga, om jag inte visste vad golvet tålde hade jag tagit det säkra före det osäkra, kika hur petnym löste det.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?20044-Förstärka-golv-över-krypgrund&p=219683&viewfull=1#post219683
#8 - 1 februari 2012 21:50
jag ställde in mitt 540 möbelkar i vårna kåk från 1908. de blev sättnåningar o karet lutade ut ifrån väggen inte speciellt mkt men de lutade så jag fick krypa in i torpargrunden med en liten domkraft o palla under med plank mellan reglarna;)
#9 - 2 februari 2012 09:23
Fuzzop skrev:
Nä men hur ofta står dina sex superfeta kompisar ihoppackade på en dryg kvadratmeter och står kvar i några år ;)

Nu bor jag i ett 60tals hus men i källaren där jag har 2st 100liters kar bredvid varandra så har golvet sjunkit ihop rätt ordentligt (uppreglat spångolv), problemet är nog att inte alla som bygger eller renoverar hus anlitar en snickare och håller sig till gängse standard utan det kan se ut lite hur som helst under.

Du anar inte hur tålmodiga mina 6 superfeta kompisar är.. om 77 kg med kläder räknas som superfet..

Jag håller med dig.i sak, dock säger jag bara att jag aldrig sett eller hört om det.. 540 är ju ändå et5 relativt litet kar och du kan hänga i 1 gips-skruv.. 4tums-spik eller grövre har högre fästförmåga än så.. om vi utgår från att golvet är reglat på 60cc och bara är skråat med 1 spik i yttervägg och alltså inte vilar på yttervägg vilket den nästan garanterat gör är det fortfarande tillräckligt för att bära karet.. kanske inte under tid och med sättningar men garanterat ett tag.. då räknar jag på att virket i bjälklagret är underdimensionerat och att det inte ligger ett golv alls som fördelar till andra bjälkar än de exakt under karet och en spik i bjälkar som inte vilar på ytterväggen..

Alltså, i absolut värsta scenario går det åt helvete på våren då trät iom temperaturförändringar sväller/krymper och det är om alla inblandade i bygget var fulla, dumma och sket i vilket.. karet spricker men kommer aldrig att hmna i källaren..

Men sen är jag ingen konstruktör heller och dessutom rätt korkad.. haha..
#10 - 2 februari 2012 09:52
Hahaha. Denhär tråden är förbannat rolig :)
#11 - 2 februari 2012 19:38
Fast nu räknar du väl iofs med färskt trä, det har ju haft 170år på sig att ruttna lite om det skulle te sig illa. Men du har helt rätt för så länge vikten är fördelad över golvytan så är nog risken för sättningar det som man ska oroa sig över.
77kg räknas väl i det närmaste som smalt om det inte är dvärgar vi pratar om ;) och med den vikten är dom inte i närheten av vad ett 540liters kar väger om du har en del sten i det heller.
Dax att lägga ner tråden, tror inte kommande svar lär tillföra annat än humor :)
Sessan - fråga husägaren och försäkringsbolaget och sen om dom säger ok så kör på :)

Annons