Hur viktigt är det med exakt rätt pH?

#1 - 12 juli 2006 09:32
Hej!

Blev sugen på att starta en ny diskussion. I mitt inlägg: "Push för Rödmunstetra!", (under Tetror och tetraliknande), så kom jag och Svea in på det här med pH.
Finns det möjligen någon expert som skulle kunna hjälpa oss i denna fråga?

Hur noga är det egentligen med pHt? En grad upp och ner gör väl ingen skillnad? Ibland kan man ju vilja ha en fisk som inte riktigt passar ihop med övriga i karet, hur blir det då, om man sänker el höjer pHt lite?
Detsamma gäller temperaturen och dylikt.
Många frågor...någon med råd eller svar? :confused:

MVH: Scalara
#2 - 12 juli 2006 10:02
Endast i ett fåtal fall är ph en viktig parameter, då gäller det främs odling av extremt survattenlevande djur.

I de flesta fall så gör man mer skada än nytta när man går in och justerar ph värdet, detta leder till ojämna värden som inte är till fördel för några fiskar.

Det viktigaste är vattnets kh, om det är över 3 så har du ett stabilt ph och det är avsevärt viktigare än rätt ph.

Detta har diskuterats vid flertalet tillfällen i forumet och står som rekomendationer i zoopets avdelning om akvarievatten. Det finns egentligen ingen som inte håller med, inte ens personer som själv valt att justera ph något.
MVH
Magnus
#3 - 12 juli 2006 10:19
Okej, tack! Nej jag tycker väl inte heller att pHt är det viktigaste att tänka på.
Att det redan varit diskussioner om detta kan jag tänka mig, men är rätt så ny här (ca 1 månad), och måste ha missat en del av dem. Får kolla i gamla inlägg kanske? Självklart ska jag läsa i avdelningen om akvarievatten oxå. :)
Tack igen!

#4 - 12 juli 2006 14:57
som tropfrog svarar så är ph inte viktigt, däremot kan man välja fisk efter sit ph , om du har högt , så kanske det är bättre att välja ex. tanga, ell malavi . har du lågt ph så väljar man survattenfisk , men som sagt så är det viktigare att ha ett stabilt ph än " rätt"
mvh janne
#5 - 13 juli 2006 07:29
Tack! Jo, själv kör jag på survattenfisk, (alltså lägre pH) i mitt ena kar. Har Corydoras, Rödmunstetror, Scalarer, Praktbotier, Ancistrus i det. I mitt andra kar är det Malawisar, med ett högre pH-värde.
Men det Svea och jag diskuterade också var det, hur viktigt det är: om man tex har 7,5 i pH i sitt kar, och vill ha dit en fisksort som klarar max 6,5. Är det någon fara för den fisken? Det är det väl inte va? Viktigare att kolla kh? Ellerhur?
Gäller detta även temperaturen, om en fisk klarar max 25 grader, och hamnar i ett kar med 26 grader?
Jag har ju hitills kört på "säkra kort", alltså matchande firrar, när det gäller pHt och temperaturen osv...det var, som sagt, en diskussion om vikten av detta med pH, som fick mig att börja fundera!

(Med fisk sen ca 2,5 år)
#6 - 13 juli 2006 10:47
Det finns ingen fisk som klarar max ph 6,5 så det är en väldigt hypotetisk fråga. Även fiskar som kommer från extremt sura vatten i naturen klarar sig fint vid ph över 7.
MVH
Magnus
#7 - 13 juli 2006 10:58
Oj, det blev nog en dum formulering :) Jag menade, en fisk som bör ligga på 6,5 i pH, inte Max 6,5! Hej och hå!
Tack igen! Nu kanske tråden börjar balla ur. Har fått klargjort både det ena och det andra för mig, och läst lite själv, så nu behöver jag inte tjata något mer! ;)
Om inte någon annan undrar något förstås?

Annons