Hur viktigt är PH-värdet?

#1 - 7 september 2010 09:19
Hej!
Mitt kranvatten har ett PH-värde på 8,0 (mätt med Tetras PH-dropptest) och mitt akvarievatten likaså - trots massor med rötter (uppmätt före vattenbyte). Jag har skalarer och de ska ju ha ett PH på 6-7,5. Borde jag göra mig av med skalarerna och skaffa tanganyika-fiskar istället? Egentligen gillar jag ju SA bäst men fiskarna ska ju trivas också.

Hälsningar
Jennifer
#2 - 7 september 2010 09:29
Har du bara ett stabilt pH kan du gott fortsätta med de fiskar du har:).
Kanske gruset som höjer ditt pH, annars borde det sjunka något över tiden iaf.
#3 - 7 september 2010 14:21
Kolla KH värdet!
#4 - 7 september 2010 16:02
ansjo skrev:
Har du bara ett stabilt pH kan du gott fortsätta med de fiskar du har:).

Kanske gruset som höjer ditt pH, annars borde det sjunka något över tiden iaf.

Hm, jag har övervägande engelskt sjögrus med en liten sandlåda (mindre än 10% av bottenmaterialet) bestående av strandsand från Gotland. Så fiskarna får nog leva med detta om du inte tror att de far illa!

Hälsningar
Jennifer
#5 - 7 september 2010 16:11
åheim skrev:
Kolla KH värdet!

Kan du förklara det här närmare? Jag trodde KH hängde ihop med GH men tydligen inte...:confused:

Hälsningar
Jennifer
#6 - 7 september 2010 17:36
jenmad skrev:
Kan du förklara det här närmare? Jag trodde KH hängde ihop med GH men tydligen inte...:confused:

Hälsningar

Jennifer
Kh= karbonathårdhet, det är det absolut viktigaste parametern! Du bör ligga på minst 4 för att få ett stabilt vatten! vid för lågt Kh så kan ph sjunka drastiskt vilket kan ta död på fiskarna, kh (karbonater) måste det också finnas tillräckligt av för att biologiska filter ska fungera eftersom nitrifieringen förbrukar karbonater! Ph är inte så viktigt för dina fiskar utan det är viktigare att det är stabilt och inte svänger upp och ner vilket det kan göra om Kh är lågt! Kan vara bra att köpa ett kh test och kolla vilket Kh ditt vatten har!
#7 - 7 september 2010 20:27
jenmad skrev:
Hm, jag har övervägande engelskt sjögrus med en liten sandlåda (mindre än 10% av bottenmaterialet) bestående av strandsand från Gotland.

Där har du säkerligen svaret på ditt lite högre pH:).

Annons