Hur viktigt med finkornig sand?

#1 - 31 oktober 2006 10:05
Hur viktigt är det egentligen att ha finkornig sand till till exempel corydoras eller botior? Kan det räcka med att ha mindre delar av akvariet med sand och resten med grus?
#2 - 31 oktober 2006 15:59
Inte speciellt viktigt alls, de har i många år klarat sig med rådagrus, eller engelsk sjösten, så de klarar sig säkert i din balja med. Frågan är väll vad som fungerar med växter, filtrering, och utseende. Det senaste brukar vara det överlägset viktigaste. Tänk på att grus med vassa kanter inte är helt lämpligt till cory's.
B!
#3 - 31 oktober 2006 19:07
Jag har inte riktigt lyckats med mina corydoras och tänkte gå över till någon variant av botia, har hittills inte haft någon finkornig sand och var orolig att det kanske var det som inte stämde och att kanske botior inte skulle trivas heller.
Är inte såå sugen på att byta ut allt grus till sand när det inte var längesedan jag satte upp karet, därav frågan.

Men men, då kanske jag kan våga mig på ett gäng botior nästa gång jag besöker zooaffären. :)
#4 - 31 oktober 2006 19:34
Jag tror Cory's skiter helt i bottenmaterialet. Fiskmånglaren här i stan fick hem ett gäng för inte allt för längesedan som släpptes i två baljor. Ena var helt tom, nåja, bortsett från vatten och pump, andra var det engelsk sjösten, 1-4mm uppskattningsvis... I båda karen romma de på glaset så man knappt kunde se fiskarna. Iofs är allt bättre än plast påsen de var i när de kom, men i alla fall.

Shoppa du botior om du vill det. Cory's är ett bra exempel på fisk man inte ska ha i kar med bottenmaterial med vassa kanter, men det har värken blästersand, eller råda / engelsk sjösten.

Lycka till.
B!
#5 - 31 oktober 2006 20:25
Håller med ovanstående, inga vassa kanter för då kan de skada nosen :( Jag har pansarmal med mjuk engelsk sjösten. Är inte råda vass? Hur är det med blästersanden?
#6 - 1 november 2006 08:59
De trivs iaf i mitt kar med engelsk sjösten, de har lekt i 16 timmar nu! Jag vet inte om de har slutat än...
*går.o.kollar*

Dock har de lyckats med att inte få ettt enda ägg befruktat, hur man nu gör det... SURT! :(

Annons