Hur viktigt med moget vatten?

#1 - 17 december 2004 14:49
Är det många av er som låter vattnet stå och mogna nåt dygn innan vattenbyten? Är det viktigt med moget vatten, även om man använder exempelvis aqutan? (Är lite trist att ha massor med hinkar stående med vatten innan varje vattenbyte...)
#2 - 17 december 2004 14:51
Menar du det "nya" vattnet som ska i vid vattenbytet?
#3 - 17 december 2004 14:53
jag häver i vattnet direkt, inget jox eller sån't;)
Själv skulle jag strunta i aquatan också, om det inte är nystartat:P
Ända gången som jag använder ett medel är vid nystartat kar med stora ciklider så brukar jag ta i Denitrol, så att jag kan häva i mkt fisk direkt:O

Mvh Malawi´n
#4 - 17 december 2004 15:00
Även jag häller i vattnet direkt från kran... eller slangen rättare sagt..*S*
Använder oxå bara vattenberedningsmedel när jag startar ett akvarium eller vid flyttning av akvarium.

Enda gången jag har låtit vatten stå och mogna var när jag skulle flytta 110 mil.

*edit* lagt till sista meningen...
#5 - 17 december 2004 15:08
Ja, jag menar det nya vattnet.

Det låter som att det bara är att tuta och köra då! Funderar ju på att skaffa ett riktigt stort kar framöver och då blir det ändå omöjligt att ha moget vatten och vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 december 2004 15:10
Om man skall låta vattnet mogna så skall det luftas annars är det snarare negativt med "moget" vatten.
Det finns väl egentligen bara en anledning att låta vattnet "mogna" och det är för att lufta ut kloren, men har man mycket klor i vattnet så kan man också se till att vattnet som fylls på "piskar" vattenytan vid påfyllningen då blir man av med det mesta av kloren.
#7 - 17 december 2004 15:27
Har en 200 liters balja från silvan i badrummet, de är mest för att värma upp vattnet så de är tempererat vid vattenbyten. Lite bökigt men de fungerar.
#8 - 17 december 2004 17:29
jag tar tempererat vatten från kranen, utan nåt medel, dock har jag tåliga fiskar, men det har funkar förut med mindre tåliga fiskar oxå.
#9 - 17 december 2004 17:37
Det finns en fördel med att låta vattnet stå över natten.
Detta då mest för temperaturjusteringen och följande:
Då behöver du inte ta ditt vatten via varmvattenberedaren varifrån man lär få med sej en del kopparjoner och annat onyttigt - märk väl att vattenverken noga anger att varmvatten inte är till för att dricka för människor.
Därför sköter jag mina vattenbyten med så kallat nattståndet vatten så mycket som möjligt.
Detta går förståss inte när det gäller större volymer vatten. Och jag har sett hur både storodlare och akvarieaffärer tar blandat vatten direkt från kranarna - utan vattenberedningsmedel...
Och tuffingarna kanske bara använder kallvatten - men då blir det förståss en temperaturdipp i burken ifråga.
#10 - 17 december 2004 17:51
Ursprungligen skickat av erikthur

Det finns en fördel med att låta vattnet stå över natten.

Detta då mest för temperaturjusteringen och följande:

Då behöver du inte ta ditt vatten via varmvattenberedaren varifrån man lär få med sej en del kopparjoner och annat onyttigt - märk väl att vattenverken noga anger att varmvatten inte är till för att dricka för människor.

Därför skall man ALLTID ha i Aqutan (om man använder kranvatten). Det neutraliserar klor, men även koppar och tungmetaller.
#11 - 17 december 2004 18:19
Därför skall man ALLTID ha i Aqutan (om man använder kranvatten). Det neutraliserar klor, men även koppar och tungmetaller.

Jag har aldrig använt något vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Tar direkt från kranen och gärna några grader svalare. Så har jag gjort i c:a 40 år och aldrig märkt att fgiskarna tar någon skada av det.

Guy
#12 - 17 december 2004 18:37
Jag har lite den upfattningen att aquatan är mer gjort för länder med sämre kranvatten än sverige, sen om man har dåliga ledningar till huset som inte används så mycket så kan de vara aktuellt.
Användningen av klor samt vattnets kvalitet varierar beroende på vart man bor så de är lite fel att säga att man alltid ska använda preparat.
#13 - 17 december 2004 19:18
Jag har hållit på med akvarier i 25 år och aldrig använt vattenberedningamedel, nitrinec eller något annat i vattnet. Kanske mina fiskar är väldigt tåliga då. Men hos mig har det alltid funkat och fiskarna blir rejält gamla. Dom flesta jag har är uppåt 10 år nu men häromdagen dog en riktigt gammal krokig kardinaltetra. Den var minst 8 år, om inte mer. De lika gamla kompisarna ser frächa ut än.
#14 - 17 december 2004 19:33
Jag behöver väl egentligen inte motsäga Batski eftersom flera andra har redan gjort det tydligt - förutom storodlarna och akvarieaffärerna...
Men det finns ett aber - klor kan i vissa länder utgöras av kloramin och det är en helt annan sak. Här hjälper tydligen inte genomluftning och liknande. Men det går tydligen dessutom att mäta klormängden om man så vill - det säljs tester för poolägare som gärna vill veta om de har klorerat tillräckligt.
Om vi råkar ut för kloramin i vattnet då får vi nog ställa om vad gäller förbehandlingen av akvarievattnet.
Här en tråd om detta ämne (som jag erkänner att jag själv inte läst allt av - men kommit till slutsatsen att vi har det nog egentligen ganska bra vad gäller kranvattnet i Sverige till skillnad från Singapore):
http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=1242
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 december 2004 20:02
klor kan i vissa länder utgöras av kloramin

Även på en del orter i Sverige.
#16 - 17 december 2004 20:07
Ursprungligen skickat av Sonja

Dom flesta jag har är uppåt 10 år nu men häromdagen dog en riktigt gammal krokig kardinaltetra. Den var minst 8 år, om inte mer. De lika gamla kompisarna ser frächa ut än.

Kardinaltetra kan upp upp till 12 år gamla, så kompisarna har förhoppningsvis några år kvar [:-34]
#17 - 17 december 2004 20:11
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]klor kan i vissa länder utgöras av kloramin

Även på en del orter i Sverige.
[/quote]

Precis. Så för att vara på den säkra sidan kan man ringa VA-verket på den orten där man bor och fråga dem.
#18 - 17 december 2004 20:12
Kjell - vilka orter?
#19 - 17 december 2004 20:31
I kommuner finns det flera vattenverk som använder olika metoder för rening.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 december 2004 21:20
Kjell - vilka orter?

Vad jag vet finns det ingen lista över detta - men då och då så förekommer det på en del ställen.
När jag hade affär i Kalmar så hade jag många kunder från Växjö och de hade då väldiga fiskproblem pga detta.
Sedan dess har jag då och då hört om att det även används på andra orter.

Därför tas det upp i Zoopets avdelning om "Akvarievatten" -
"En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka."
#21 - 17 december 2004 21:29
Det vore ju definitivt mördande om detta plötsligt skulle ske i ens egen kommun...[:-2][:-2][:-2]

Annons