Hurra, en räkbebis

#1 - 6 juli 2006 06:16
Igår upptäckte jag en liten Crystal Redunge. Den var cirka 4 mm lång och verkar vara den enda. Jag hittade inga andra i filtret.
När kan den ha fötts?
Är det troligt att det finns fler som inte kommer fram och visar sig?
Hur riskabelt är det att flytta räkungen till ett annat akvarium? Jag hade nämligen tänkt att flytta hela räkkolonin till ett annat akvarium med bättre filter.
#2 - 6 juli 2006 22:35
tänk på att dom är extra känsliga som små och ska hest då inte flyttas men går om man gör en ordentlig inkoppning över ett par timmar.

du har med största sannolikhet fler, dom är bra på att gömma sej bl.a bland växter.
#3 - 7 juli 2006 02:59
Jag håller också på att flytta mina Crystal red lite i taget till ett större kar som varit igång länge. Kanske jag skulle vara mer försiktig men jag tar dom i håven och bara stjälper ner dom direkt i nya karet. Även de små. Håller inte på och labbar med vattnet så det är "samma" vatten i bägge karen och tempen är lika. Jag har inte haft ett dödsfall fast jag inte koppar dom. Däremot är jag extremt noga med många timmars inkoppning när jag köper räkor som gått i annat vatten.
#4 - 7 juli 2006 05:37
Tjoho! Ingen som vill/kan svara? Eller är alla räkfantaster utom jag på semester :(

När kan CR-ungen vara född?
Jag tyckte att honan födde förra helgen, men kan dom ha växt till ca dubbla storlek på en vecka?

Jag tror att jag såg en till igår :) Hoppas jag har många fler.

Annons