hurraaaa jag har fått yngel=))

#1 - 14 oktober 2007 19:40
Tittade just in i akvariet,:) trodde det inte vart någe då smumboet försvann så fort.
Men idag när jag tittade in där så ser jag 5-6 mm långa yngel i motsatta delen av där skumboet var.

Kunde räkna till minst ett 20tal=D

hoppas jag lyckas hålla liv i dom, inser att det blir svårt att mata dom.
Försökte mata ikväll, men dom var inte så intresserade.
Eller det är ganska svårt att se om dom öppnar munnen eller inte, inte lätt att veta om dom äter eller inte då.:p

Men glad är jag ialf =)))

ville bara tala om det

/eva:D:D:D:D
#2 - 14 oktober 2007 19:52
Kul att du fått yngel, hur gick det till;)?

Skulle tro att det är för stor mat du ger dem, det är nog infusorier och i liknande storlek som gäller.
Har du någon fisk som kan käka upp ynglen i karet?
#3 - 14 oktober 2007 20:14
EvaLeva skrev:
Tittade just in i akvariet,:) trodde det inte vart någe då smumboet försvann så fort.

Men idag när jag tittade in där så ser jag 5-6 mm långa yngel i motsatta delen av där skumboet var.

Kunde räkna till minst ett 20tal=D

hoppas jag lyckas hålla liv i dom, inser att det blir svårt att mata dom.

Försökte mata ikväll, men dom var inte så intresserade.

Eller det är ganska svårt att se om dom öppnar munnen eller inte, inte lätt att veta om dom äter eller inte då.:p

Men glad är jag ialf =)))

ville bara tala om det

/eva:D:D:D:D

Hmm, yngel av vad???
#4 - 14 oktober 2007 20:18
ynglen är av marmorgurami , dom är svåra att räkna så jag hoppas att dom är fler =)

dom går nu själva i det lilla akvaret, jag tog bort pappa och mamma nu.
Mamma fick va med lite länge men jag trodde det inte blitt någe ju=)

jag smuladesönder flingfoder till bara pulver hoppades att det skulle funka annars är matfråga det största problemet.

infusioner... hmm är det som soppa?

/eva
#5 - 14 oktober 2007 20:23
EvaLeva skrev:
ynglen är av marmorgurami , dom är svåra att räkna så jag hoppas att dom är fler =)

dom går nu själva i det lilla akvaret, jag tog bort pappa och mamma nu.

Mamma fick va med lite länge men jag trodde det inte blitt någe ju=)

jag smuladesönder flingfoder till bara pulver hoppades att det skulle funka annars är matfråga det största problemet.

infusioner... hmm är det som soppa?

/eva

Åhhh, grattis, vad du är duktig!!!

Jag ger mina endlersyngel fryst cyklops... Jag vet inte heller vad infusioner är för något... ;)
#6 - 14 oktober 2007 20:27
Infusorier är något som de flesta akvarister inte vill ha i sina kar då vattnet blir mjölkfärgat, men ett bra foder för yngel som är väldigt små. Här är en länk om detta och även andra foder: http://www.dfly.se/betta/mat.html
#7 - 14 oktober 2007 20:28
oj tror inte jag kan få tag på det utan att åka totalt 14 mil=/

borde tänkta på det innan jag skaffa barnen så klart...usch så klantigt av mig

hmmm om jag kör lite räkor och ärtor i mixern då till riktig soppa?
läste nånstans att alla fiskar gillar sånt
'
det kan jag ialf fixa imorrn=)

endlers som är så fina =) va kul att du med har yngel

/eva
#8 - 14 oktober 2007 20:35
Det finns ett liknande preparat eller vad man ska kalla det i zoobutiken som är som flytande infusorier. Man droppar i ett par droppar i karet så äter de små detta, men jag kommer inte ihåg vad det heter:confused:. Ska surfa vidare och försöka hitta det.
Den geggan du tänkte göra själv är nog ingen höjdare till de små, då är det nog bättre att mala ner flingfoder.
#9 - 14 oktober 2007 20:36
odla mygg lät ju enklast när man som jag bor vid nedre dalälven *flin*

är det något det finns gott om så är det just mygg, annars är hö inget problem att få tag på det lät väldigt enkelt det med men kanske lite sent nu med tanke på att yngelna redan finns.

med tanke på hur lätt det måste vara att övermata yngel med annat än sånt smått så borde jag avstå det så jag inte får nitrit nu.

dom är ju helt själva i 54 karet men det är bara ca halvfyllt.

just det läste nånstans om att man måste täcka det för att inte skada labyrintorganet, nån som vet om det var ca vecka 5?

men jag satte nylonstrumpa över filtret innan så det har jag ialf förberett =P

/eva
#10 - 14 oktober 2007 20:36
Här var någonting som kanske kunde funka: http://www.pwss.se/product.php?productid=3083&cat=541&page=1
#11 - 14 oktober 2007 20:37
ps
jag bryr mig inte om hur vattnet ser ut så länge ynglem mår väl, dete ju så litet karet så att städa det efter gör inget=)
#12 - 14 oktober 2007 20:42
artemia verkar åxå ganska lätt tills man kommer till den där skölja biten det verkar svårt...=P
men för fiskarnas skulle borde jag nog testa det ska se vad jag ka ordna under måndagen=)

/eva
#13 - 14 oktober 2007 20:43
ansjo skrev:
Det finns ett liknande preparat eller vad man ska kalla det i zoobutiken som är som flytande infusorier. Man droppar i ett par droppar i karet så äter de små detta, men jag kommer inte ihåg vad det heter:confused:. Ska surfa vidare och försöka hitta det.

Den geggan du tänkte göra själv är nog ingen höjdare till de små, då är det nog bättre att mala ner flingfoder.

Men fungerar inte fryst cykops då??? De är ju attans små eller är de för stora... Eller måste det vara levande??? Är det bara jag som kör med cykops här på Zoopet??? Finns det någon nackdel med dem som inte jag har hört om.. De ska ju även vara nyttiga för mina räkor eftersom det är ett litet kräftdjur...:confused:
#14 - 14 oktober 2007 20:46
Det kör jag på mina Endlersyngel, men det är för stort i detta fallet.
Ett utmärkt foder som du skriver och de flesta fiskar gillar det, trots att alla affärer inte har det hemma i frysen.
#15 - 14 oktober 2007 20:52
ansjo skrev:
Det kör jag på mina Endlersyngel, men det är för stort i detta fallet.

Ett utmärkt foder som du skriver och de flesta fiskar gillar det, trots att alla affärer inte har det hemma i frysen.

Men guud vad små de måste vara då... Jag har alltid trott att mina räkbebisar tar cyklops men det kanske de inte gör då?! De kanske bara fjantar med de vuxna... :D
#16 - 14 oktober 2007 20:55
Små ja, ungefär som ett simmande bindestreck;).
Men kanske om man tar den frysta biten med cyklops och drar ett par gånger på ett rivjärn....hm, skulle kanske funka:confused:.
#17 - 14 oktober 2007 20:57
ansjo skrev:
Små ja, ungefär som ett simmande bindestreck;).

Men kanske om man tar den frysta biten med cyklops och drar ett par gånger på ett rivjärn....hm, skulle kanske funka:confused:.

Hmm.. Låter riskabelt... Då borde man kunna smula torrfoder bättre lr??
#18 - 14 oktober 2007 21:00
Är du rädd för att det ska bli lite strimlat köttrens till dem eller:p?
Det funkar faktiskt, jag drog upp skalaryngel på det viset när jag inte hade något annat mindre foder tillgängligt, men då på frusen artemia.
#19 - 14 oktober 2007 21:00
funkar det att smula flingfoder?
jag har åxå nån form av granulat som går att smula sönder mellan 2 skedar..

kanske borde pröva bägge sorter å se hur det gå.... men hua så pyttepytte lite mat det skall i , är så rädd att få nitrit i karet

/eva
#20 - 14 oktober 2007 21:10
ansjo skrev:
Är du rädd för att det ska bli lite strimlat köttrens till dem eller:p?

Det funkar faktiskt, jag drog upp skalaryngel på det viset när jag inte hade något annat mindre foder tillgängligt, men då på frusen artemia.

Ja, hua.. Tanken slog mig... Ja, men då ska jag testa det nästa gång jag får småräkor...

EvaLeva skrev:
funkar det att smula flingfoder?

jag har åxå nån form av granulat som går att smula sönder mellan 2 skedar..

kanske borde pröva bägge sorter å se hur det gå.... men hua så pyttepytte lite mat det skall i , är så rädd att få nitrit i karet

/eva

Jag tror att flingfoder går bättre att smula och äta för småttingar.. Iaf den granulaten jag hade var mer som torkade bitar.. Känns mer svårsmält (inte för att jag har försökt) men för en liten bebis tänker jag.. :)
#21 - 14 oktober 2007 21:20
Jag satte mig och tittade efter lite mer noga nu, det ÄR betydligt fler än 20 säkert ett 100tal.
Vissa sitter fast på akvarieglaset ser ut som nån sorts ohyra, vilket jag trodde att det var först .Dom sitter undervatten (så klart) ungefär som sugmalarna gör, bara några.
Resten simmar runt vid den öppna ytan, och ja simmande binderstreck är inte lätta att räkna =P

Men detta är ju kalas skoj, att man kan bli så glad för lite fiskbarn hurrahurra

=)

skall försöka fota dom imorrn och se om det går att få fram hur små dom är och hur många dom faktiskt är.
Dom ser ut att äta av smulorna lite är där och liksom pickar ser det ut som.
Men jag törs nog inte mata igen förrns i övermorgon.

Har bara ca 2-3 posthornssnäckor i den baljan, borde kanske haft nå bättre matrestätare däri.

Funderar på att ha snäckor eller kräftdjur där, går det med yngel?

/eva
#22 - 14 oktober 2007 21:27
Snäcka skulle nog funka, och även någon städfisk när de sedan blir frisimmande hela högen.
Kul att de var så många, och jag kan garantera att du inte sett alla ännu;)!
#23 - 14 oktober 2007 21:38
ja jösses det gick så fort rackarns fort.

Först byggde han boet i stora akvariet, och det försvann så fort det med.
Jag trodde ju dom kom avsig lite, risken finns att sebrorna haft kalas på yngeln för det måste ha blitt några där med.

Sebrorna gick i lillbaljan för jag ville försöka med dom före men dom åt bara sin egen rom =P

flyttade om alla fiskar och tog över guramisrna dit bägge på en gång.

Med tanke på att jag gjorde detta den 10/10 så får jag lov att säga att så här fort trodde jag aldrig att det skulle gå.
Ynglena borde kanske vara minst 1 dag, för igår fanns skumboet kvar.

Men att dom ändå är så stora som _ ja så stora som understrecket ca kanske lite större t.o.m.
wow vad dom kan!!

dessutom så kom honan för bara ja hmm i fredgas va det 1 vecka sedan ja 9 dagar har hon vart här.
OJOJ jösses fiskar är spännade saker wow

mitt stora problem är ju nu att jag har 2 gurami hanar och 1 hona ist för tvärt om, men det skall lösas förtillfället är inte ett nytt större kar aktuellt =/

Jo om jag hittar ett så billigt att jag inte kan motstå då köper jag ett =P

oj ja mer yngel ändå hehe inte mig emot, troligen gömmer sig en del i bland alla flytväxter och andra växter där.

Om alla överlever är det ju helt underbart, men vad gör man med alla då? 54 liter är ju lite smått hahahaha

är så glad ialf... nu ska jag titta på dom mer dom är så fräna =)

/ses
#24 - 15 oktober 2007 13:26
så nu har några av dom fastnat lite så där på en bild ialf, inte lätt att få kameran att zomain på rätt ställe då den har autofucus =P

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=marmoryngel.jpg

sedan så måste ju morsan å farsan komma med på bild med så klart=)

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=pappamamma.jpg

och lillponken slank med på en suddig bild när ha gör sig fin för mamman =)

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=lillponken.jpg

detta var dagens foton

/eva
#25 - 15 oktober 2007 13:34
Ja stora kan man inte beskylla dem för att de är. Hoppas nu att det går bra och att det blir ett gäng som kommer upp i försäljningsbar storlek.
Det är inte så ofta man hör om svenskodlade gurami så det är extra kul om det nu lyckas!
Har du fått tag i någon mat till de små liven ännu?
#26 - 15 oktober 2007 13:45
nja har inte letat så hårt än. men dom ser ut att växa än så länge=P

Tänkte börja ringa runt nu å se vad som finns på hyffsat nära håll att få tag på .
Annars måste jag skicka efter snarast troligen från det ställe som du visade, verkade bra tycker jag

kanske borde jag skaffa några snäckor snarast med är så rädd för foderrester

kul att det inte är så vanligt med svenskfödda, för jag kan inte beskylla dom för att det var särskilt svårt att få fram dom =)

I princip så satte jag bara över dom i lillbaljan å så var det redan klart =P

/eva
#27 - 15 oktober 2007 13:54
För enkelhetens skull kan du i början ge dem LiquidFry (tror jag det heter) som man kan köpa i akvarieaffären och sen gå över till nykläckt artemia. Bara senare är smulat torrfoder lämpligt. Det finns även finfördelat torrfoder för yngel att köpa, men det är ju mest för ungfödaryngel som är betydligt större när de föds.

Med en sån är det jättesmidigt att kläcka artemia: http://www.pwss.nu/product.php?productid=1773&cat=0&page=1
#28 - 15 oktober 2007 14:11
det tråkiga är bara att det är några mil till närmaste akvarieaffär=P men jag skall ringa och fråga vad dom har för så små fiskbarn..

Jag inser ju att dom måste ha mat å det fort, jag vill ju dom skall överleva.

/eva
#29 - 15 oktober 2007 15:25
Du kan alltid fixa lite infusorier genom att låta lite hö/halm i en balja med vatten. Minns dock inte hur länge det tar innan det är klart.

Sen kan du ju beställa på nätet.
#30 - 15 oktober 2007 15:48
läste just lite om just det där med toffel och hjuldjuren, det e ju i princip gammalt vatten med bakterier i ju.Ja å så dom då toffeldjuren.

Jag har en bortglömd stor kurka på balkongen som det har regnat så mycket i att den e mest vattenfylld, har vart så ett tag.
Kanske har jag toffel djur i den..;-)
Borde nog prova att ta in lite vatten från krukan och ha i lite hö.
Men jag läste att gamla frukt/skalbitar var toppen även det.
Förstod det som att det där mjölkiga lite grumliga ytvattnet skall vara de djuren man vill ge.
Annars har jag fruktfugor i köket det kanske skulle vara nått...;-)
ja jo jag vet dom är förstora

jag har försökt smula/krossa sönder granulatet jag har till mjöl som jag blandat med vatten för att få som ett moln i burken.
Det såg ut som om dom åt av det dom gillade att vistas i detta moln ialf

attans varför skaffar man inte maten före man skaffar barnen usch å fy vilken dålig planering *slår mig på fingret*

/eva
#31 - 15 oktober 2007 15:50
Det tar några dagar innan du får infusorier, och det går snabbare om man har tillgång till solljus och värme vilket kanske inte är den största tillgången i år;).

Att få dem att leka är inte så svårt, det stora arbetet kommer nu när de ska upp i storlek:).
#32 - 15 oktober 2007 16:29
EvaLeva skrev:

Jag har en bortglömd stor kurka på balkongen som det har regnat så mycket i att den e mest vattenfylld, har vart så ett tag.

Kanske har jag toffel djur i den..;-)

Jag skulle nog inte våga ta av det vattnet med tanke på att blomjord även kan innehålla annat som inte är nyttigt för firrarna.
#33 - 17 oktober 2007 17:29
Ynglena växer och frodas, det har dykt upp fler tror antalet börjar närma sig 200 med betoning på cirka =P
Liknar en stor svärm mygg hehe

Dom simmar piggt och jag ser att dom äter av det mjölmoln jag gör av fiskmaten jag har, och dom flesta är nu ca 7 mm stora.

Dock såg jag igår att det satt romkorn längsmed glaset som inte var kläckta, men idag är dom borta.
Kan dom kläckas så många dagar efter?

kollade dessutom nitriten är så rädd att få det nu men det var bra, provet vart ljusaregult (pustar)

batski jag avstod från det vattnet , och kör med mitt mjöl jag gör det verkar ialf funka.

frågan är bara hur länge så mycket fisk kan gå i det lilla karet, om nu alla överlever

får väl kanske hoppas på lite naturlig avgång, för jag msåte annnars skaffa mig ett till på minst 100l tror jag

/eva
#34 - 17 oktober 2007 17:32
Guuud va kul... Det lär absolut bli ett naturligt urval men med så många till en början lär de bli ett rejält gäng om de har bra förhållanden... :D :D
#35 - 17 oktober 2007 17:42
ja det är jätte kul och jag är så imponerad av hur fort det går.

Men dom verkar ialf att må bra simmar ganska roligt när dom är små.

När man tittar in så ser man mest deras nästan självlysande ögon och så har dom nått som blänker imagen.

Lite som trattkantareller är det att se på dom, först ser man knappt nån sedan ser man mer å mer å mer.

och problemen som uppstått är ju egentligen ganska angenäma som att jag behöver ett större akvarium =D

kanske borde satsa på ett på 200l och ah det gamla som yngeltank för större yngel =P

fortsätter dom så här så ja då vet jag inte vad jag skall göra ;-)

/eva
#36 - 17 oktober 2007 17:47
Om de växer så bra så kanske du ska skaffa cykops eller artemia snart så de får lite extra nyttig mat... ;)
#37 - 17 oktober 2007 18:34
Katharina skrev:
Om de växer så bra så kanske du ska skaffa cykops eller artemia snart så de får lite extra nyttig mat... ;)

Ja, de kommer att behöva mycket näring när de växer.
#38 - 18 oktober 2007 06:05
Dom skall få fin mat ;-)
Jag skall ner över sthlm och akvarielagret, finner jag inte rätt mat åt dom där ja då finns det inte =P
Tänkte nog ha lite mygg i frysen med till dom övriga men får se vad jag finner.
Eventuellt så startar jag en atremia odling med, så mat det får dom.
Klart dom är hungriga och vill ha mycket bra mat, det är ju barn som växer..

/eva
#39 - 18 oktober 2007 06:12
Har har djupfryst plankton i frysen. Mycket mindre än mygglarver. Det kan du nog ge dem när de blivit äldre, men än så länge måste de få annat.
#40 - 18 oktober 2007 06:33
Batski jag tänkte mig att köpa det dom rekomenderar för så små fiskar inget annat;-)
Men mygg ville jag ha ialf för dom andra vuxna fiskarna.

Men jag tror att dom har det jag behöver, och har inte dom det så finns det inte ialf i *närheten* av där jag bor.

Tror matfrågan löser sig är inte orolig, skulle några dö av så är det ok med för alla får inte plats så många veckor till i det akvariet.

Som tur är så växer dom och den ökade påfrestningen tillsammans i akvariet så min förhoppning är att vattenkvalte´n inte skall försämras drastiskt.

/eva
#41 - 22 oktober 2007 19:40
Yngel mat har jag nu införskaffat både flytande och nånfryst variant för senare bruk =)

De stora fiskarna blev galna när jag mata dom med svarta mygg, men så blir dom nästan alltid galna när jag matar.
Jag kan höra dom lång väg smaska om jag skulle gå ifrån dom när dom äter.

Yngel verkar ha minskat i antal, tror det kan röra sig om att dom större börjar äta på dom bittesmå.
För min del gör det inget alls, jag har inte plats för dom alla.
Är tacksam för det natruliga bortfallet.
Har dessutom hittat en butik som har intresse för att ta emot ett gäng =)

Om jag nu får några i den storleken, inte lätt att veta men hoppas gör jag=)

/eva
#42 - 22 oktober 2007 20:26
Åhh, var roligt att de frodas... Hur många tror du att det är nu då???

Dammsug botten där du brukar mata... Lite svårare när det är frysfoder men oftast håller fisken till där man brukar hälla ner maten så det brukar bli mest skit där..

Du borde skaffa både Posthornssniglar och Crystalräkor... Utmärkt städpatrull och räkorna är roliga i sig också... Ett tag tappade jag helt fiskintresset och såg bara fiskarna som räkbebisfaror... :D :D :D
#43 - 22 oktober 2007 20:45
EvaLeva skrev:

Yngel verkar ha minskat i antal, tror det kan röra sig om att dom större börjar äta på dom bittesmå.

Men är det verkligen så stor skillnad i storlek mellan dem? Kan det inte vara så att en del är svaga och helt enkelt inte klarar sig i konkurrens om mat och sånt?
#44 - 22 oktober 2007 20:50
batski skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad i storlek mellan dem? Kan det inte vara så att en del är svaga och helt enkelt inte klarar sig i konkurrens om mat och sånt?

Ja, det tror jag också.. Du kan nog ganska enkelt se vilka som har vuxit till sig snabbare än de andra och räkna ut hur många du kommer att få kvar om de har bra förutsättningar (plats, vattenkvalitét och varierad kost) ;)
#45 - 23 oktober 2007 18:28
Det är ganska stor skillnad på dom
Ca ett tiatal är mycket större än resten, det rör sig om ca 2.4 mm i skillnad.
Dessutom så börjar man ser att dom skall bli blå och att dom fått större inälvor.
Dom minsta ser man ungefär bara ögon och en liten prick som inälvor.

Mat har dom fått 2 ggr om dagen ca 2 droppar vilket är rekomendationen på flaskan, man riktigt ser hur dom samlas runt denna droppe för att mumsa.

Jag undrar hur tidigt kan man börja göra vattenbyten för dom små?

Fast problemet är väl kanske att man får med sig dom när man vill få bort vatten.Hmmm... finmaskigt nät för sedan suga ur vatten kanske vore nått.

Det försvinner ju endel vatten ifrom av avdunstning, så jag måste fylla på ca 2liter i veckan för att inte pumpen skall väsnas så.

Kan tyckas mycket och det är det förmodligen, saknar täckglas.
Dock har jag annat jag försöker täcka med som 2 bitar plast.(tjock hård)
Men jag måste ha en springa öppen så att det kommer ner nå lysa till växterna.

undrar när jag kan börja mata dom med det andra jag klöte,cyklopsen var tvärr slut.Men fick med min nå annat ska kolla va det hette.

annars så verkar fiskarna må bra även min konstiga guramiflock.
Som består av 2 hanar å en hona, men dom kan äta tillsammans och dom bråkar inte så farligt hur konstigt det nu kan låta.
För så skall man ju inte kunna ha dom egentligen, men mina har funnit sig i den ordningen ialf nu =)

/eva
#46 - 23 oktober 2007 18:34
glömde säga att jag har fått tag på 10 malaisasnäckor... tror dom hette så
Dom är helt klart fräna när dom gräver ner sig i gruset å bökar och just det att dom har huvet separat from övriga kroppen, ja det kanske bara är ätorganet eller va det nu är.
Men kul att se på är dom ialf=)
#47 - 23 oktober 2007 18:44
EvaLeva skrev:

Dessutom så börjar man ser att dom skall bli blå och att dom fått större inälvor.

Fast "mina" yngel simmar i samma akvarium som föräldrarna plus en del andra vuxna fiskar utan problem. Så det är nog större skillnad där?

EvaLeva skrev:
Fast problemet är väl kanske att man får med sig dom när man vill få bort vatten.Hmmm... finmaskigt nät för sedan suga ur vatten kanske vore nått.

Men håller inte de sig mest nära ytan? I så fall är det bara att suga nära botten. Annars kan du sätta fast ett finmaskigt nät vid hävertens insug.
#48 - 23 oktober 2007 19:04
mina fiskar gör inte som alla andras=P

dom är i hela vattenskiktet ytan mellan och nuförtiden även på botten
Jag har ju iofs inte djupare än ca 15 cm, vill inte hälla på så mycket *nytt* vatten.
Klart jag kan ju ta av det andra akvariet och fylla i mer förståss, men det är ju skitigt det med.

Har fått för mig att jag skall böka så lite som möjligt med vattnet med dom små, så jag inte chockar dom på någevis.

Dom största yngeln är nu runt 1 cm i storlek, de mindre är ca hälften.
Det ser ut som att det inte blir så många kvar när allt kommer omkring.

Hur stora måste dom bli innan jag kan stoppa dom i det andra akvariet?
Tänkte jag kunde kanske säkra några yngel till om det var möjligt.

En sak är helt klar för mig nu 54 liter är för LITET för att ha som lekkar åt gurmis, dom behöver mer plats ganska snart när dom växer ;-)

/eva
#49 - 23 oktober 2007 19:08
EvaLeva skrev:

Mat har dom fått 2 ggr om dagen ca 2 droppar vilket är rekomendationen på flaskan, man riktigt ser hur dom samlas runt denna droppe för att mumsa.

Jag undrar hur tidigt kan man börja göra vattenbyten för dom små?

Jag skulle mata en droppe till om jag var du.. Om man matar en gång till så är det fortfarande bara de starkaste och största som snor det lilla som kommer men om man ger mer per gång så kan mer bli över till de svagaste.

Det är ingen fara om de åker med ner i hinken och om du måste stå med ett dl mått och fånga några yngel så tänker jag inte tycka synd om dig :D för jag får alltid jaga räkbebisar på samma sätt och DET är svårt!!! och tar tid!! jag ser dem knappt, dottern får komma och kolla också innan jag häller ut hinken.... :D
#50 - 23 oktober 2007 19:38
EvaLeva skrev:
dom är i hela vattenskiktet ytan mellan och nuförtiden även på botten

Jag har ju iofs inte djupare än ca 15 cm

Ok, det förklarar saken.

EvaLeva skrev:
Dom största yngeln är nu runt 1 cm i storlek, de mindre är ca hälften.

Då kan jag inte tänka mig att de slukar sina syskon. Inte en chans att de har så stora munnar ;) [:D]
#51 - 24 oktober 2007 07:29
leta yngel med dl mått nä du... nylonstrumpa är en mycket användbar sak...;-)

batski...aha dom måste alltså ha munnar så dom kan sluka dom hela för att den ekvationen skall fungera..=)

hmmm vart försvinner mina yngel då...självdör dom?

/eva
#52 - 24 oktober 2007 08:20
EvaLeva skrev:
leta yngel med dl mått nä du... nylonstrumpa är en mycket användbar sak...;-)

Bra idé :) Men tänk på att tvätta och skölja den ordentligt först. Det var en annan akvarist här på zoopet som berättade att fiskarna började dö när hon satte en nylonstrumpa på pumpen, antagligen pga av att rester av tvättmedel fanns kvar. För nylonstrumpor är annars inte farliga.

EvaLeva skrev:
batski...aha dom måste alltså ha munnar så dom kan sluka dom hela för att den ekvationen skall fungera..=)

Yep, maten måste få plats i munnen och så måste de kunna svälja den hel, för fiskar brukar inte tugga maten. "Mina" centimeterlånga yngel simmar i samma akvarium som föräldrarna som är minst 10 ggr längre än dem, plus en del vuxna fembandsbarber, utan problem.

EvaLeva skrev:
hmmm vart försvinner mina yngel då...självdör dom?

En del är nog för svaga för att kunna klara sig och sen äts liken upp av de andra (döda kroppar kan fiskar bita av delar av i lugn och ro) eller ruttnar helt enkel bort.

Hur är det med ammoniak/nitrit/nitrat-halterna? Små yngel är ju betydligt känsliga för det än vuxna.
#53 - 25 oktober 2007 09:27
jag skall göra mätningar och fixa lite i bägge karen idag =)
resultat kommer senare med ev nya bilder på ynglen..

sedan hitta jag ägg i yngelkaret, måste vara malaisersnäckorna eller dom andra som förökar sig.

tror snäckorna har fått dåndimpen ser minst 5 nya bebisar av dom i yngelkaret.

alla vill visst göra fler av sig där...=P

/eva
#54 - 25 oktober 2007 16:17
:)
#55 - 25 oktober 2007 17:41
nu e ju min kamera och jag inte överens om hur man zoomar eller hur fort det skall säga klick...=/

så nån enstaka fiskbebis synd tydligare än dom andra, men så vill dom ju aldrig va still så länge som det tar för min kamera att säga klick.

nitriten är ok inga större problem (jag tror jag älskar snäckor)

men så här stora har dom blivit nu

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat482.jpg

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat448.jpg

http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=blandat446.jpg

bli nu riktigt avis på mina fina tråd/skägg alger med... se så långa jag kan få dom...;-)

nån som vet bästa sätt att bli av me dom?
tyvärr växer dom på mitt enda låga gräs vill behålla plantorna =/

/eva
#56 - 25 oktober 2007 18:06
Tack så mycket för bilderna! Det är verkligen inte lätt att fota såna småttingar i de knepiga ljusförhållanden som råder i akvariet. Men söta är de och jag önskar dem allt det bästa!

EvaLeva skrev:
(jag tror jag älskar snäckor)

[:D] :p Då är vi två :D

EvaLeva skrev:
bli nu riktigt avis på mina fina tråd/skägg alger med... se så långa jag kan få dom...;-)

nån som vet bästa sätt att bli av me dom?

tyvärr växer dom på mitt enda låga gräs vill behålla plantorna =/

Jag har också fått lite trådalger i mitt SA. De gynnas när järnhalten är för hög i förhåhllande till kvävehalten. Tillsätter du nån näring? I så fall vad?
#57 - 25 oktober 2007 18:12
jag har bara sån där..*uppe ser efter* sera florera heter det... men jag skall byta belysning iofs, men bara i det stora karet än så länge.

Yngelkaret har *bara* en vanlig glödlampa...

usch ... en massa kemi... det e ju som kinesiska

/eva
#58 - 25 oktober 2007 18:14
glömde säga det ... att dom börjar lika fiskar ialf nu =)
och man ser tydligt blått på dom, ser nästan ut som dom kunde vart nå typ av blåtetra *fniss*

/eva
#59 - 25 oktober 2007 18:42
EvaLeva skrev:
jag har bara sån där..*uppe ser efter* sera florera heter det... men jag skall byta belysning iofs, men bara i det stora karet än så länge.

Då har vi svaret där :) Sera Florena är bara micronäring och innehåller rätt mycket järn. Det är alltså för lite makronäring (kväve och fosfor) i vattnet i förhållande till järn = trådalger.
#60 - 25 oktober 2007 20:00
Här är en bild på ett av "mina" guramibarn tagen för en liten stund sen:
#61 - 26 oktober 2007 09:35
oj så fin den var och så stor=)

aha jag har fel gödning... hmmm finns det någon annan sort på flaska 1 flaska så det blir enkelt?..
i det större karet har jag inga trådalger...hmmm...

/eva
#62 - 26 oktober 2007 12:59
EvaLeva skrev:
oj så fin den var och så stor=)

Jag visst är h*n fin :p Den största av dem är nästan 2 cm lång nu :)

EvaLeva skrev:
aha jag har fel gödning... hmmm finns det någon annan sort på flaska 1 flaska så det blir enkelt?..

i det större karet har jag inga trådalger...hmmm...

Det kan gå bra att göda med enbart micronäring i fall man har ett akvarium där det bor många fiskar och där man inte byter så mycket vatten. Annars får man även tillsätta makronäring.

En bra komplett växtnäring är Tropica Aquacare Plantnäring + (OBS! Det är bara den med + tecknet som innehåller både micro-och makronäring).

Annons