Hustrumisshandel

#1 - 9 december 2003 12:52
I mitt 100-liters sällskapskar med guppy, molly, grodor, räkor samt kuhlii tänkte jag äntligen köpa ett par pärlor - nämligen ett lekpar fjärilsciklider. De hade lekt förr enligt killen som hade dem förut. Från början verkade allt frid och fröjd. De verkade trivas och vara kära, honan var röd om magen och jag väntade på lek. Men av någon anledning misslyckades leken. Nu har vardagen ändrats för lilla honan. Hon är blek och blir redigt misshandlad av hanen, som tydligen är besviken på henne.

Så, nu tänkte jag be om råd. Hur löser jag situationen för honan? Är detta så normalt att jag inte behöver bry mig? Eller ska jag köpa en hona till? Ett lekpar till? Ett gäng fjärilar till? Hur göra?

#2 - 9 december 2003 13:38
Jag har inte dessa ciklider själv, men har erfarenhet av andra.

Ibland kan det vara så att hanen vill leka men honan är inte riktigt mogen. Detta resulterar i att honan blir jagad och ibland nästan attackerad av hanen.

En lösning är att flytta på någon av dem till ett annat kar om du har tills det hela lugnat ner sig, eller ibland kan man sätta i en hona till för att dela upp hanens uppvaktande på två.

Ha gärna ganska mycket gömställen, typ rötter och växter.
#3 - 9 december 2003 13:39
Hej!
Mitt par fjärilsciklider har ett liknande förhållande. Har dock inget bättre förslag än att låta dem va. Det har jag gjort och hanen är snäll o elak om vartannat. Mina skal iof sig snart få flytta, en i taget till ett lite stillsammare akvarium. då kanske det blir bättre.
Kan det kanske hjälpa med att ha två honor eller att ha två par i samma kar??
Jenny
#4 - 9 december 2003 13:41
Var visst inte tillräkligt snabb där!!...
#5 - 9 december 2003 14:16
Nämen, det är ju jättebra att få råd från olika människor. Så många som möjligt =) Och tack för råden.

Jag tror att jag avvaktar lite isf. Jag har ganska mycket gömställen ändå tycker jag. Alternativet är väl att köpa en hona eller ett lekpar till som ni säger. Men jag är så rädd för att överbefolka karet. Och frågan är vad som är bäst (och oxå snyggast). En hona till eller ett par till? Ja, jag funderar vidare. Kom gärna med fler tips. Under tiden kanske jag ska tillverka ytterligare nån grotta eller så... :)
#6 - 9 december 2003 14:22
Ja, just det. En kommentar till. Ofta får man höra råd att man ska flytta den mobbade individen. Och visst - jag har fler akvarier. Och det är en jättebra lösning nån gång om situationen blir ohållbar! Men är det verkligen en hållbar situation att flytta mobbade individer hela tiden? Är det inte stressande för fiskarna att flyttas hit och dit? Jag skulle hemskt gärna vilja ha en stabil "social situation" i sällskapskaret. Ja, just därför har jag bara "snälla" fiskar just där. Försöker få individer som går ihop. Fjärilarna och Mollysarna är de "elakaste" rackarna i det karet. Skillnad är kanske om man satsar på ett ciklidkar, typ malawi eller så. Då får man ju liksom räkna med gnabb...
#7 - 9 december 2003 14:28
Jag vet inte men jag tror oxå att det kan vara stressande att flytta runt, man vet ju själv hur man blir om man flyttar en massa.
Ibland finns det dock inget val. Vill man ha kvar bara ett par och det blir så här så måste man flytta runt ibland. Jag har fått ett par fiskar dödade av detta och jag tycker att det är värre än att en fisk blir lite vilsen.

Annons