Huvudbry ang innefilter och bakgrund

#1 - 26 april 2006 12:26
Hej

Jag tänker skapa en frigolitbakgrund till mitt 80x30 akvarium och i samband med det dölja mitt Eheim Aquaball 2210 filter. Jag har på forumet hittat svar på i princip allt i detta ämne men, hur gör jag med intag och utblås för filtret? Om jag vid den tänkta dolda filterhörnan gör ett större hål nertill som jag blockerar med filtermaterial som intag och upptill gör ett mindre hål som leder direkt från filtrets utblås via en slang, borde det väl fungera? Ska vattnet kunna cirkulera mellan frigoliten och akvariets baksida genom en utkarvad kanal? Eller ska det tätas med silikon för att det inte ska kunna komma in vatten däremellan? De bagrundsartiklar jag har hittat angående filter beskriver bara cirkulationspumpar och filtermassa som utnyttjar det utrymmet, men ingen artikel (som jag har hittat) beskriver hur det kan göras i övriga fall.
Kom gärna med råd och erfarenheter!

/P
#2 - 26 april 2006 15:42
Som jag ser det så är det bättre att skippa aquaballens ([:-38]hehe roligt de blev) filterkammare och utnytja pumpen och utrymmet som blir i bakgrunden.

Du kan dock göra som du tänkt och då blir det enklast att använda en rast som man brukar kunna köpa till bakgrunderna tex på pwss. Nackdelen är dock att dom släpper igenom yngel, annars så går det bra med en bit filtermatta som är lite större än hålet.
Om du använder ditt innerfilter så är det inte lika viktigt att styra vattenflödet. Annars så vill man styra flödet så att det går igenom filtermassan, men du måste fästa bakgrunden med silicon.
#3 - 27 april 2006 05:30
Hmm, himla smart ide att bara utnyttja 2210:ans pumpförmåga och använda filtermatta eller filterbitar mellan bakgrunden och glaset, det har jag inte haft en tanke på. Hur stort utrymme är optimalt att lämna för detta på ett 80x30 kar som ska innehålla någon typ av ciklider, ännu inte bestämt vilken art?
#4 - 27 april 2006 13:51
80X30X? Låter lite litet för ciklider, snäcklekare fjärilar eller vad har du tänkt dig?
Jag skulle väl satsa på en liter eller två beroende på hur det ser ut med bakgrunden. Hur du än gör så får du mer yta på filtermaterialet än du hadde i orginalutförandet.

Btw välkommen till Zpet!
#5 - 27 april 2006 18:38
Tack för välkomnandet, har tittat och läst på den här utmärkta siten i drygt ett år innan jag blev medlem. Jag tycker också att 80x30 är litet men just nu finns det inte plats för större, tyvärr. Har även ett mindre med fiskar för barnen, guldfiskar och kardinaltetra. Tänkte därför göra detta annorlunda. Fjärilscikliderna är ett bra alternativ, tänkte dock inte ha så mycket växter. Sand 0,33, stenar och några grottor (om jag får till det med bakgrunden). Har du något bra tips på andra lämpliga ciklider?
#6 - 27 april 2006 19:10
Ja olika snäcklekare kan fungera, dom blir inte så stora...
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
Kollar du på övriga i släkten så hittar du nog fler.

Jag antar att du läst att guldfiskar behöver lite större burkar.
#7 - 27 april 2006 20:02
Det är egentligen inga "riktiga" guldfiskar utan snarare små slöjstjärtar. Ungarna tycker det är häftigare att kalla dem guldfiskar... Det blir nog snäcklekare från Tangaynika då det är den miljön jag ska försöka återskapa så tack för det tipset.

Annons