Hvilken type alge?

#1 - 30 januari 2003 06:44
Jeg har fått noen rare alger (tror jeg) på et par av plantene mine, men ingen av bøkene mine har noen bilder eller forklaring til hva dette kan være. Jeg har også søkt på nettet, men kunne ikke finne noen gode bilder eller forklaringer der heller. Det er noen små, veldig mørke grønne, nesten brune tråder som bokser på plantene. De er kansje noe sånn som 3-4 centimeter, og de har egne forgreininger langs tråden, det er altså ikke som et hår. De er ganske harde, og sitter veldig godt fast i planten.

Er det noen som har peiling på hva slags alger dette er, eventuelt har en link til en side som har en oversikt over forskjellige typer alger?

Mvh,
Bjørn Olav
#2 - 30 januari 2003 07:17
Googla på "staghorn algae". Nasty stuff.
#3 - 30 januari 2003 09:36
Ja, det är definitivt staghorn som defdac skriver. Har haft en hel massa problem med det men bytte ut det mot grönalger på bara en vecka genom att sluta dosera nitrat och fosfat. Det skall dock sägas att jag är högst osäker på om grönalger är så mycket roligare ;)

Det vore intressant att veta hur ofta du byter vatten och hur mycket du byter då. Har du ett stort antal fiskar? Vilken näring använder du till växterna?

Vidare, jag hade störst problem i de zoner som alla mina lysrör kom åt att lysa på, alltså mest i mitten av akvariet. Har du mycket eller lite ljus på de ställen som är värst drabbade?

med vänliga hälsningar,

jonas
#4 - 30 januari 2003 10:35
Hei!

joda, det er nok dette grabset jeg har i tanken min, har ikke funnet noen bilder, men beskrivelsen passer perfekt.

Hmm, fosfat ja. kan det være at den PH minus greie jeg har brukt kan inneholdt fosfat? Menner å ha lest at det kunne være en lei bieffekt av å bruke sånne produkter.

Jeg bytter vann cirka hver fjortende dag, og da tar jeg en 25% kan jeg tenke meg. Fiskemengden er egentlig i minstelaget, tanken har bære vært oppe og kjørt i en 5 uker, så jeg jobber fortsatt med å plukke ut de rette fiskene for mitt akvarium. Videre bruker jeg nå Tropica Mastergrow, samt jeg har en flaske med CO2.

Og ja, det er verst rett under lysrør min, der er den størrste oppsamlingen. Men så langt har bare denne algen vokst på 2 planter, som begge står et stykke fra hverandre. En Valesineris, og en sånn Polytperma eller hva det nå heter. Videre er det overhode ingen andre algeveskt i akvariumet, ikke engang disse grønne greien som du normalt finner på ruta...

Leste på et annet forum at Prakbarber elsket denne typen alger, noen som har noen mening om dette?

Mvh,
Bjørn Olav
#5 - 30 januari 2003 12:37
<u>Bild på staghorn</u>.
Här en länk om alger med fotografier(klicka för större bild!) inkl staghorn:
http://www.aquaticscape.com/information/algae/algae.htm
mvh/harbard

http://www.aquaflora.tk
#6 - 30 januari 2003 14:44
Vad du skriver stämmer överens med hur mitt akvarium såg ut från början, hade i princip heller inga andra alger än just staghorn. Det växte också i lagom takt så jag manuellt kunde ta bort det, och enbart på en väldigt långsamväxande anubias.

I samband med att jag ökade på ljusmängden började det dock växa väldigt mycket mer. Problemet var också att de växter staghorn satte sig på i stort slutar växa, vilket gjorde att ännu mer alger satte sig på just de växterna.

Hur mycket ljus har du nu (i watt per liter?) Hur många lysrör och vilka typer har du?

En viktigare fråga är dock varför du använder PH- *samtidigt* som CO2? Generellt sett anses det inte som någon bra idé, varför justerar du inte bara PH med koldioxiden?

Mitt preliminära råd är först och främst att sluta med PH-. Ifall inte det skulle hjälpa, börja med att byta upp till 50% vatten per vecka istället för 25% var fjortonde dag. Motivet till just 50%-byten är att det effektivt begränsar de maximala nivåerna som kan byggas upp i akvariet, vilket är speciellt användbart när det gäller växtakvarium där man ofta doserar PMDD inklusive nitrat och fosfat. OBS! Exemplet nedanför är inte riktat direkt till dig men jag tänkte det kunde vara intressant för andra i sammanhanget.

Låt säga att det i ditt akvarium byggs upp x ppm fosfat per dag och du byter 25% var 14:e dag, fosfatnivnån antas ligga på 0 från början för enkelhetens skull. Fosfatnivån efter 14 dagar är då 14 * x. Varvid du byter 25% vatten vilket ger en fosfatnivå på 14 * x * 0.75 = 10.5 * x ppm, osv.:

Slutet på vecka 1: 7x
Slutet på vecka 2: 14x
Vattenbyte 25%: 14x * 0.75 = 10.5x
Slutet på vecka 4: 10.5x + 14x = 24.5x
Vattenbyte 25%: 24.5x * 0.75 = 18.375x
Slutet på vecka 6: 18.375x + 14x = 32.375x
vattenbyte 25%: 32.375x * 0.75 = 24.3x
Slutet på vecka 8: 24.3x + 14x = 38.3x
...
Till sist, efter en massa veckor, når du break-even på 42x, eftersom (42x + 14x) * 0.75 = 42x. Maximalt värde blir alltså 42x + 14x precis innan vattenbyte (det skall understrykas att det här är ett "worst-case scenario"). Din fosfat-nivå kommer alltså till sist stabilisera sig på 42x till 56x ppm förutsatt att dina växter inte konsumerar någon fosfat alls.

Jämför nu detta med vattenbyte 50% varje vecka:

slutet på vecka 1: 7x
Vattenbyte 50%: 7x * 0.5 = 3.5
slutet på vecka 2: 3.5x + 7x = 10.5x
...
Break-even blir här 7x eftersom (7x + 7x) * 0.5 = 7x och maximalt värde blir då 7x + 7x precis innan vattenbyte. Maximal fosfatnivå kommer här variera mellan 7x och 14x ppm.

Alltså kan fosfatnivån (i värsta fall) vara mellan 4 och 6 gånger högre i föregående fallet än i det senare. Om x är ett väldigt litet värde så spelar det naturligtvis mindre roll :)

Ledsen om det verkar som grekiska för alla andra än mig. Någon pedagog är jag då sannerligen inte ;)

med vänliga hälsningar,

jonas
#7 - 30 januari 2003 15:19
Allt du skriver jonas rimmar mycket bra med att "PH-" (förmodligen) är en fosfat-buffer och att du märkte minskning när du slutade med fosfat.
Att sluta med PH- och istället enbart köra med CO2 är därför såvitt jag kan se ett klockrent tips. Likaså 50% vattenbyten som du så lurigt demonstrerade med din räkneövning 8-)
#8 - 30 januari 2003 15:42
ja, man vill ju inte riskera att zoopet-läsare skall få uppfattningen att akvariehobbyn handlar om känsla ;)

Ville bara understryka att räkneexemplet hela tiden handlar om ett worst-case. I ett växtakvarium med mycket växter "äts" det ju upp en hel massa näringsämnen såsom nitrat och fosfat. I verkligheten kan alltså nitrat och fosfatnivån ligga på 0 precis innan vattenbyte oavsett om man byter varje vecka eller var fjortonde dag.

Genom att byta 50% varje vecka erhåller man alltså enbart en större säkerhetsmarginal.

med vänliga hälsningar,

jonas
#9 - 31 januari 2003 07:02
Hei folkens!

Mange takk for god info igjen! Jeg skal slutte ned pH- og jeg fjernet igår torven fra pumpa også. Nå bruker jeg kun Co2 for å oppnå ønsket PH verdi.

Jeg har også dobblet antal lysrør i karet. Det var originalt bare to rør til et kar på 150*40*60, uten reflektor. Jeg har nå satt i fire rør totalt, og montert på reflektor til samtlige rør. Jeg har to rør som kom med karet, samt JBL trobica growth og color. Hvordan en akvariumsprodusent kan lage akvarium med så dårlig lys skjønner ikke jeg, men sånn er det vist med de fleste møbelakvarium ser det ut til.

Men samtidig tror jeg også at jeg fant hovedgrunnen til mine algeproblem, og vekstproblem. Det viser seg at mine førset kalkulasjoner av hvor mye master grow som skulle benytters var svært feil, så har har gjødslet med halv dosering. Dette i et kar som er fult med hurtigvoksende planter. Bare noen minutter etter jeg tilsatte ny gjødning begynte det å danne seg oksygenbobbler på bladene til flere av plantene, noe som jeg ikke har sett før.

Foreløpig skal jeg pleie planeten godt med gjødning, lys og Co2, så får vi se hvordan det utvikler seg.
#10 - 31 januari 2003 07:43
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hvordan en akvariumsprodusent kan lage akvarium med så dårlig lys skjønner ikke jeg
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Nej det fattar inte jag heller. Men det är väl bara att inse att akvarier inte görs för växtintresserade och kommer förmodligen aldrig att göras heller.
Det skulle vara bra om företag typ ahsupply.com vågade sig fram i Norden/Europa.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Bare noen minutter etter jeg tilsatte ny gjødning begynte det å danne seg oksygenbobbler på bladene til flere av plantene, noe som jeg ikke har sett før.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Härligt!! 8-) Ett fullväxt växtakvarium där det bubblar från växterna är en vacker syn =)

Foreløpig skal jeg pleie planeten godt med gjødning, lys og Co2, så får vi se hvordan det utvikler seg.
Du får gärna visa bilder och berätta hur det går!

Annons