Hybrid

#1 - 6 februari 2010 18:35
Finns det möjlighet och är det aktuellt med hybrider i handeln mellan aequidens pulcher och rivulatus? Jag tycker mig se tecken som härstammar ifrån bägge i samma fiskar.
#2 - 6 februari 2010 20:17
Ja, helt omöjligt är det säkert inte, har själv sett ett par i en affär där hanen var en vildfångad guldsömsciklid, och honan en vildfångad blåciklid. Lite dumt att blanda de båda arterna i butiksakvarier kanske.
#3 - 6 februari 2010 20:22
Ja håller med Micke, sen kan det annars kanske va så att fiskarna är nån lite ovanligare variant av antingen den ena eller andra arten (även om det inte direkt förekommer så mkt olika varianter av dessa två arter)
#4 - 6 februari 2010 22:57
Några olika former förekommer av guldsöm och blåciklid, men ingen av dem ser ut som ett mellanting mellan de båda, utan det syns tydligt vad det är för art. Både guldsöm och blåciklid förekommer i en variant med gula fenkanter, och en med vita. Den vitfenade A. rivulatus kallas silversöm om jag inte missminner mig. Det är väl en av de få tillfällen där jag tycker att ett annat populärnamn kan vara berättigat på en annan variant, eftersom namnet beskriver färgen på fensömmarna, och namnen är ändå ganska lika.

De båda blåciklidvarianterna är nog lite svårare att känna igen, eftersom de inte har så breda sömmar, och dessutom bara i ryggfenan, men vissa blåciklider har gula fensömmar, och andra har vita.
#5 - 6 februari 2010 23:20
Ja jag minns själv att när jag köpt aequidens pulcher/rivulatus så trots att de bägge ska ha separerade kar sen leveransen packades upp så tycker jag mig ändå kunna hitta individer som ser felplacerade ut.
Givetvis görs det hela lite svårare i butik där de kan ha alla möjliga färger innan de är bekväma.
Det är en kluring.. Jag visste inte att de kallades silversöm. Jag har en själv faktiskt, den är lite blekare i övrigt än de andra dessutom. Blir det fint när de är större?

Jag har dessvärre pulcher i samma kar som rivulatus vilket jag ångrar så här i efterhand eftersom att jag misstänker att det lär bli rejält blandade par. Det har redan lagts ägg där honan är rivulatus och hanen är pulcher, dessa har det dock inte blivit något av. Efter tre-fyra dagar så börjar äggen försvinna, de är kläckta men det finns inga larver.
Detta har fått mig att misstänka att de inte är befruktade.

Någon som har mer kunskap? Jag tycker det är ett intressant ämne, men har ingen längre erfarenhet av dessa ciklider. Jag har endast haft dem i 2-3 månader.
#6 - 6 februari 2010 23:42
Läste en tråd för några år se´n, där nå´n hade ett par som nog kan ha varit korsningar mellan guldsöm och blåciklid, båda könen hade en smal söm på stjärtfenan har jag för mig, men den på hanen var alldeles för tunn för att det skulle ha varit en äkta guldsöm. Kroppsformen och mönstret stämde inte riktigt heller.

Annons