Hyperventilerar

#1 - 14 maj 2006 09:43
Min fjärilsciklidhona mår inte bra. Hon håller sig för det mesta lite undan. Både i går kväll och i dag har jag sett hur hon håller sig stilla nära botten och hyperventilerar.

Någon som känner igen symtomerna? Är hon döende?
#2 - 14 maj 2006 12:34
Nu kommer hon inte ens fram och äter och ser ganska medtagen ut, så jag tror inte hon kommer att leva länge till.

Frågan är om jag ska ge henne dödshjälp redan nu (om jag nu lyckats hitta henne - hon håller sig undan för det mesta) eller vänta några dagar och se om hon kanske blir bättre (även om jag inte tror det)?
#3 - 14 maj 2006 12:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har svårt att tro att hon kommer bli bättre. Min erfarenhet av fjärilsciklider är att ala mina som gått bort blivit precis som du beskriver innan de dött. Det mest barmhärtiga vet du redan. Beklagar... :([/COLOR][/FONT]
#4 - 14 maj 2006 12:53
Tack för ditt svar! Nu är hon död [:(] Det känns alltid jobbigt att göra det :(
#5 - 17 maj 2006 14:47
Jag hade en gång tre stycken fjärli ciklider, som nu är döda. vet inte vad som hände men alla bara dog helt plötsligt, medan alla andra fiskar måde prima.
#6 - 17 maj 2006 20:21
[QUOTE=johnson]Jag hade en gång tre stycken fjärli ciklider, som nu är döda. vet inte vad som hände men alla bara dog helt plötsligt, medan alla andra fiskar måde prima.[/QUOTE]

Fjärilsciklider är ganska känsliga fiskar. Det kan ha varit nånting i vattnet som de andra inte var så känsliga mot.

Min hanne får nu leva i celibat resten av livet och när han en dag är borta vill jag skaffa bolivianska fjärilsciklider istället. De är mycket tåligare och lever i 6-7 år istället för 1-2,5 som de vanliga fjärilarna.
#7 - 17 maj 2006 20:49
Får vi tag i våra fjärilsciklider de är väl några honor kvar så skall du få dessa,dom verkar inte trivas hos oss (väldigt skygga).
#8 - 17 maj 2006 21:02
[QUOTE=Thomas&Anna]Får vi tag i våra fjärilsciklider de är väl några honor kvar så skall du få dessa,dom verkar inte trivas hos oss (väldigt skygga).[/QUOTE]

Bolivianer?
#9 - 17 maj 2006 21:05
Vet ej köpte dom som fjärilsciklider men jag skall fråga nästa gång vi ses.;)
#10 - 17 maj 2006 21:15
Ok, för jag känner att jag är färdig med vanliga fjärilsciklider. Men det finns säkert andra som gärna vill ta emot dem. Ni är ju guldmedlemmar så ni kan ju annonsera efter ett nytt hem till dem här på zoopet :)
#11 - 17 maj 2006 21:25
Ursäkta om det lät dumt men vi har ingen aning om arten mer än fjärilsciklider
#12 - 17 maj 2006 21:57
[QUOTE=Thomas&Anna]Ursäkta om det lät dumt men vi har ingen aning om arten mer än fjärilsciklider[/QUOTE]

Vanlig fjärilsciklid (Mikrogeophagus ramirezi): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosus): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193

Annons