Uppdatering:
Allt har kommit o är på plats.
MCE 600 skummaren är i mina öron en mkt tyst skummare. Det är alltså den senaste versionen.
Vortechpumpen...mkt fin sak, och ställer man in den "våta" sidan rätt blir det inga resonansljus..men motorn låter, som jag uppfattar det på ett normalt sätt och ganska lågt ljud. helt ok. mest tror jag man märker förändring i ljud...dvs det är ju detta att den varvar upp o ner som man tänker på, ävenom ljudet i sig inte är särskilt högt.
Skall man få ut dess maximala potential bör man ha två...deras två sk ecosamrt modes...där blir inte vågmönstret det önskvärda förän man egentligen har tre pumpar...disgrammen dom skickar med o fängslar den prylgalen akvaristen är tre kurvor som representerar tre pumpar med olika placering. det tror jag inte man riktigt fattar när man läser reklamen. Jag överväger därför att köpa en mp10ew också...men jag får se. Rent cirkualtionsmässigt räcker det med en mp40...dock är det ju aldrig helt optimalt med cirkulation bara från et håll, även om pumpen skapar underströmmar tack vare brett utblås samt variation i hastighet. Totalt sett är dock detta framtidens pump tror jag. Om motorn var inne i karet som på traditionella pumpat skulle nog ljudnivån sjunka, och man skulle slippa den rätt så petiga inställningen där våtsidan måste ligga superexakt i linje med den torra.
Belysningen är aqua medic ocean light, MHI, 150 w med två blåa t 5 or i. Lampan är en aqualight 13000K...otroligt bra ljus.
25 kg sten hämtad direkt från lådan från landvetter, så jag får säkert fräsch sten. levande sand, aragonit, 19 kg.
Jag får väl uppgradera mig till "gold" så jag kan l'gga upp bilder...
Ca o dKH ligger på 425, 9.3...Mg 1300...detta är vid en salthalt/densitet på 1.023, 23.5 grC...saltet är read seas PRO. Så här perfekta värde, som dessutom är helt balanserade!..har jag aldrig fått med ngt annat salt.
Nu kommer jag bara dagligen slänga i en dos reef foundation abc+...där jag stur den dosen utifrån KH sänkningen per dag.
Ingen mer teknik...så low tech får man väl säga och rent kemikaliemässigt så enkelt det går.
på sikt kommer jag testa read seas kolkälla samt aminosror mm...när så kommer behövas.
Kör med lite mekanisk filtering i början, samt kol...men det som gläder mig är att trots helt ny sten, så o nytt kar, så har jag efter fyra dar med stenen i endast 0.015 i fosfat. jag tolkar det som att stenen var mkt ren och ej mkt som dött på den..ammonium har jag inte mätt...men det vore intressant o se om det överhuvuvudtaget blir en ammonium o nitritstegring med så fin sten...?...
Så...mitt första inköp i djurväg nu blir såklart algätare...dvs 20 sniglar o en liten, liten gul kirurg. Det brkar vara bra att få denna städpatrull på plats så snart det går. Tills dess belyser jag mkt försiktigt, med 3 timmar blått om dagen, 30 min MHI. det är ändå bra att börja belysa litergann, så kalkalgerna får lite fart...o så länge fosfaten är så låg kan jag förmodligen gå upp i ljus lite snabbare.
/Jonas