I behov av lite tips....

#1 - 15 mars 2004 20:52
Hej!

Jag är på gång och ska köpa mitt första akvarium.
Det lutar åt att bli ett Begagnat 200 Liters med välvd front.
Är det något speciellt som jag skall tänka på vid val av kar?

Vad finns det för "enkla" (lättskötta) fiskar & växter att starta med?
(Det kommer nog att bli ett sällskaps akvarium till att börja med)

Är det något som är vanligt att missa som nybörjare?
(Nu tänker jag på allt mellan himmel och jord)

Mvh Jonas

#2 - 15 mars 2004 20:55
Planera noggrant fiskköp innan och kolla upp arterna innan du köper dom.. Tänk efter om du ska ha sand eller grus i akvariet... Börja med lättskötta växter som vattenpest och vallsinera..

Köp inte för många fiskar för snabbt...

Kickstarta bakteriekulturen i vattnet med nåt vattenförberedningsmedel...

Låt bland dom första fiskarna du köper vara med nån art of malar.. T.ex. ancistrus eller plecostomus och kanske ett gäng pansarmalar (3-4 stycken räcker).. Sätt i dessa efter nån vecka..

Det finns massor av nybörjarråd här på Zoopet, bara att leta!
#3 - 15 mars 2004 21:16
Läs allt du kommer över både här och i böcker. Leta bland trådarna och hitta problem som kan uppstå och hur man gör för att inte få problem.

Välj växter efter smak men ta snabbväxta växter som inte kräver så mycket ljus,utan vill ha mellanbelysning. Sök på växter här eller gå in på hjortgatans zoo och kolla på deras fenominala söklista. Där kan man också köpa växter.

Vad vill du ha för typ av fisk? Jag har småfisk typ molly, platy, kampfisk. Malar har jag anctius och som algätare ett stim siameser.
#4 - 15 mars 2004 21:22
jag tror att många som slutat relativt tidigt efter att ha köpt akvarium inte har haft nån slamhävert... det underlättar städningen otroligt... och sen som sagt... massa växter från början och helst lätta. En växt per fisk brukar vara en bra regel. Då får du mindre algangrepp och så.. kan ju tillägga att rötter färgar vattnet brun/gult.. därför bör man väll undvika dessa om man vill ha klart vatten från början.. Rötterna "sugs ur" efter ett tag men det kan ju va bra att veta iallafall
#5 - 16 mars 2004 09:41
Jag tror att champ har fel. Om man behöver en slamhävert så har man för dåligt filter. Jag tror att många slutar för att akvariet ger för mycket jobb, eller att man får nitritspikar med jämna mellanrum. Bägge dessa grejorna kan man förebygga med ett väl fungerande/anpassat filter. Sen är det ju det här med vattnets buffringsförmåga som gör att folk tröttnar, skaffa ett kh test med det samma. Ett vanligt fel (som kan leda till skit på bottnen och nitritspikar) Är överbefolkning i karet och övermatning.
MVH
Magnus
#6 - 16 mars 2004 09:44
1.Hur gammalt är akvariet(kålla siliconet)
2.Låt akvariet gå i 1 vecka med bara växter och rötter mm.
3.Inköp av fisk börja med hälften av uppsättningen och låt de gå i 1 mån tills nästa inköp.
4.Val av fisk beror på vad du tänkt dig.
#7 - 16 mars 2004 10:02
Om du inte tänkt krångla med vattenvärden hit och dit så bör du kolla din kommuns hemsida och vattenverk... där kan du få reda på vilket pH ditt vatten har... välj sedan fiskar utifrån det, det finns angivet på alla fiskbeskrivningar på Zoopet vilket vatten fiskarna trivs med. På detta sätt får du piggare och friskare fiskar...

När det gäller förberedelser för uppstart av ett kar tänker jag genast på en tjej vid namn Corona... hon var verkligen noga och skrev här och frågade om allt möjligt för att inte göra något fel... Gick därför på forumets söksida och sökte på akvarium och klickade i Coronas nick... fick fem sidor med tåtar ang detta... här är några....
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13950&SearchTerms=akvarium
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13975&SearchTerms=akvarium
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14126&whichpage=1&SearchTerms=akvarium
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14295&whichpage=1&SearchTerms=nybörjare
#8 - 16 mars 2004 10:09
Mats 41 hur ser man om siliconet är ok?
#9 - 16 mars 2004 21:26
Ursprungligen skickat av mats41

1.Hur gammalt är akvariet(kålla siliconet)

2.Låt akvariet gå i 1 vecka med bara växter och rötter mm.

3.Inköp av fisk börja med hälften av uppsättningen och låt de gå i 1 mån tills nästa inköp.

4.Val av fisk beror på vad du tänkt dig.

Karet är 2 år gamalt och har stått oanvänt senaste året.
Som det ser ut nu så var jag inte tillräckligt snabb med att åka och kolla på det.
Så det kanske är sålt men det är bara att leta vidare.

Jag vet inte riktigt vilka fiskar jag vill ha, men jag tycker att discus fiskar är väldigt vackra.
#10 - 16 mars 2004 21:28
Tack för alla tips och synpunkter.
Och tack till Nanc för länkarna.
#11 - 16 mars 2004 22:11
Ett generellt tips är att inte ha fler än 5 olika sorters fiskar + malar, för att undvika "fisksoppa". De fiskar jag tycker är roliga, lättskötta och som lämpar sig som "nybörjarfiskar" är silvermolly, dalmatinermolly, svärdbärare, regnbågshajar och scalarer. Sedan finns det massor med tåliga och relativt lättskötta tetror, men av egna erfarenheter bör man helst inte kombinera ovanstående fiskar med tetror, då dessa gärna kalasar på de större fiskarnas fenor. Skulle själv ha börjat med 6 scalarer, 10 molly, 10 svärdbärare och 10 regnbågshajar. Med denna sammansättning får du en vacker samling fiskar som fyller nästan hela färgskalan utan att det blir för plåttrigt och rörigt (fisksoppa). Ha gärna mycket växter och tillräckligt med bra ljus, en dubbellysrörsramp framtill samt en enkellysrörsramp baktill blir i de flesta fall lagom. Lycka till!!!
#12 - 17 mars 2004 07:42
Diskus är känsliga och har ganska speciella krav. De är enligt min mening inga nybörjarfiskar. Dessutom är ett 200-liters alldeles för litet för att de skall må bra och trivas.

Tropfrog: Vad baserar du detta statement på för fakta? Som vanligt basunerar du ut hur saker och ting ligger till, men du ger aldrig någon bakgrund till dina påståenden.
#13 - 17 mars 2004 08:02
Du kan kolla http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm om där finns något för dig, länken har under mars haft 232 besökare så tydligen råder en desperat törst efter råd för akvarium.
Ingen har komenterat innehållet på sidan, är det någon som har synpunkter på sidan, skriv till oss.

Annons