I mitt 450 liters...

#1 - 18 april 2005 07:48
.... Så hade jag tänkt ha xingu-ancistrus (L085) och ett rejält stimm Kardinaltetra. Men det behöver ju något mer, gärna då något sydamerikanskt, kanske någon parfisk eller haremsfisk, också någon som kan gräva runt i sanden (ska ha rådasand och oroar mig lite för gas-fickor och sådant). Vad har ni för tips att komma med?
Tacksam för inspiration!/Marit
#2 - 18 april 2005 10:17
Boliviansk fjärilciklid el Fjärilsciklider Kanske....
#3 - 18 april 2005 10:55
Någon mindre jordätare kanske, typ Biotodoma eller Guianacara.
#4 - 18 april 2005 12:15
ok

tack för svaren, ska kolla upp dom.... någon mer?
#5 - 18 april 2005 12:49
Prakt botierna gillar också strömt vatten men vill dock ha det ganska varmt.

Ett gäng om 6 el fler vore snyggt mycket livliga rackare dock kan de vara växtmarodörer.....
#6 - 18 april 2005 13:49
ja.....

... varför har jag inte tänkt på praktiksarna, de har jag ju haft förut ju! Som du sa, de kan gå hårt åt växyerna, men jag får väl ösa i grönfoder!
De passar ju också med malen, med tanke på att dom gillar strömt vatten, vilket jag förstod att de i övrrigt föreslagna arterna inte gör, har jag fattat det rätt?
#7 - 18 april 2005 15:25
Jo, jag kom på det senare att fjärilarna inte vill ha strömt.

Kanske kan du har fler el ett par xingar ;)
#8 - 18 april 2005 17:43
För att hålla sydamerikatemat skulle jag byta botior mot ett rejält stim med någon sorts Corydoras.

Åsså måste du ju självklart ha flera läckra L-malar!!!
#9 - 18 april 2005 18:44
ja, L-malar lär det bli...

... har ju skaffat mig en enorm förkärlek för dom små liven! Och nu när man skaffat sig ett kar med så mycket bottenyta så måste den ju utnyttjas, tycker jag.
Är bara rädd att få för mycket bottenlevande fiskar. Med xingu, corydoras och nån mer L-mal, så har jag ju botten-behovet täckt liksom. Kardinalerna ska lysa upp som stimmfisk, men det skulle ju vara kul om man hade nåt mer också....
Såg förresten leopard-varianten av Corydoras tidigare idag, och den var ju jättefin... *vill ha*....
/Marit
#10 - 19 april 2005 18:34
skalar kanske jag har 10st och 100-150 kardinaler i 450 literskar. om dom växer upp ihop borde det inte vara nåra problem
#11 - 19 april 2005 18:50
[QUOTE=mange993]skalar kanske jag har 10st och 100-150 kardinaler i 450 literskar. om dom växer upp ihop borde det inte vara nåra problem[/QUOTE]
Jag hade koppartetra (samma storlek som kardinaler) med små scalarer. Gick bra tills scalarerna en dag upptäckte att det simmade mat omkring dem. Av stimmet på 40 tetror är det bara fem kvar idag.
#12 - 21 april 2005 07:15
Scalare

Ska inte skalare ha ganska lugnt vatten, eller är jag helt ute och cyklar? Jag hade tänkt satt ha det ganska strömt i mitt kar, för malarnas skull.... Sen tror jag inte att jag har nog högt kar för skalare (är det inte så att det ska vara minst 45 cm högt?) för mitt är bara 45 utan grus och inredning. Skalare är vackra, men då vill jag kunna ge dom rätt förutsättningar...
/Marit
#13 - 21 april 2005 07:22
[font=Comic Sans MS][color=red]Nyckelhålscikliden är ju oxå en trevlig firre. :)[/color][/font]

Annons