I våg

#1 - 7 maj 2009 20:44
Hejsan, har precis fått hem mitt nya kar, ett 1500 liters på aluminiumram med 12 ben. Karet är än så länge tomt, men nu undrar jag hur jag får det helt i våg? Långpass? Eller skall man fylla på ett par hundra liter och sen mäta avståndet mellan golvet och vattenytan? Vad är bästa sättet?:p

När man fyller ett sånt kar, skall man då justera fötterna vid eventuella differenser då golvet kanske har olika stabilitet beroende på bjälkar och sånt?
#2 - 7 maj 2009 21:09
1 440 liter representerar en hel del vikt som kan fördelas genom att placera ställningens fötter på någonting som sprider ut trycket.

Sen skulle jag personligen använda ett tillförlitligt långpass eller rätskiva till att mäta in akvariet i flera omgångar allt eftersom du fyller på vattnet.

Ta kontakt med Kjell och andra som har erfarenhet av att hantera dessa storlekar på akvarier, dom har antagligen mycket mer viktig information att förmedla..
#3 - 7 maj 2009 21:12
1 440 liter representerar en hel del vikt som kan fördelas genom att placera ställningens fötter på någonting som sprider ut trycket.

Sen skulle jag personligen använda ett tillförlitligt långpass eller rätskiva till att mäta in akvariet i flera omgångar allt eftersom du fyller på vattnet.

Ta kontakt med Kjell och andra som har erfarenhet av att hantera dessa storlekar på akvarier, dom har antagligen mycket mer viktig information att förmedla..
#4 - 7 maj 2009 21:18
Som den alltid så kloke Herr. Gaffel säger, men har du ett tillförlitligt långvattenpass + ett kort för djupet så borde det räcka även vid dessa volymer!
Du kan kolla vattenpasset genom att lägga det i våg och sen vända på det, visar det samma så funkar det!
#5 - 8 maj 2009 19:38
Ja det låter ju rimligt, skall höra om Kjell har några övriga tips. Tack för råden.

Annons