I valet och kvalet...

#1 - 11 mars 2006 13:31
Har ett 205L akvarium med fiskar som ni kan se i min signatur. Har haft många fler än dessa som har blivit gamla och dött. Jag har inte köpt nya fiskar på jättelänge och det har bara varit honor unde några månader. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta med akvariet eller lägga ner det efter att dessa kvarvarande fiskar dött. Det är ju tidskrävande men sen har jag ju så fin inredning och växterna, särskilt javamossan, trivs så bra.
Alla här på zoopet är ju förstås hängivna akvaristet så ni råder mig säkert till att fortsätta. Men jag vill bara höra hur ni tänker. Vilka fiskar hade ni köpt för att börja om på nytt? Eller hade ni låtit det vara som det är?
#2 - 11 mars 2006 13:41
Du kanske ska sälja av lite fisk och kanske sattsa lite på någon ciklid eller något annat kul.
Mvh Marcus
#3 - 11 mars 2006 13:44
Tja, jag är ingen ciklidfan, dessutom tycker jag att 250 L skulle vara för litet då. De fiskar som jag har är ganska gamla de med, men jag kanske skulle skaffa guppy? Tycker det är skoj med yngel och färger och dessutom skulle barnen kunna vara med och sköta dem?
Tack ändå för din vilja att motivera mig!
#4 - 11 mars 2006 13:47
Hej Mollymamman!

Om du har tappat 'gnistan' tycker jag att du skall ta reda på värför du har gjort det i första hand.

Annars, finns det många andra roliga fiskar man kan börja med, för många om du frågar mig :p .

Jag skulle om jag var du, ta reda på värför du inte riktigt känner för att hålla på med fiskar längre. Om du kommer fram till att du inte vill hålla på med fisk är det helt ok, om du kommer fram till att du har problem med något, kan vi säkert hjälpa dig med dem. Jag ska försöka iaf:)
#5 - 11 mars 2006 13:50
[quote=Mollymamman]Tja, jag är ingen ciklidfan, dessutom tycker jag att 250 L skulle vara för litet då. De fiskar som jag har är ganska gamla de med, men jag kanske skulle skaffa guppy? Tycker det är skoj med yngel och färger och dessutom skulle barnen kunna vara med och sköta dem?
Tack ändå för din vilja att motivera mig![/quote]

Åh, det finns ju så många fina dvärgciklider med en fantastisk yngelvård! Jag är ju en kakaduaciklid-fantast :) ! Men det finns så många fler. Sök bland artbeskrivningarna får du se. På dvärgciklider.

Jättehärliga fiskar som du kan ha flera av i ett 250 liters. Jag har ett 58 liters till mina kakaduor!!! :p
#6 - 11 mars 2006 13:56
Tja, grejen är den att allt var toppen för ett år sedan. Sen en dag så köpte jag röda mygglarver och matade med. Efter det försvann flera av min fiskar. Tror de måste blivit uppätna av de andra. Jag letade efter sem men helt borta. Sen blev allt i oblans. för många hanar och för mycket sniglar. Jag fick ordning på det och hade inte så mycket konstiga sjukdommar men vågade inte köpa nytt förrän jag såg att allt var ok. Sen började intresset falna. Jag tänkte att så länge jag hade min stora härlia pleco så var allt ok. Nu dog han i förra veckan. Han var gammal. Det tog knäcken... Men jag har fått många fina kommentarer om akvariet och det är kul att vara bra på något. Så, kanske börja smått igen?
#7 - 11 mars 2006 14:31
[QUOTE=Mollymamman]Tja, grejen är den att allt var toppen för ett år sedan. Sen en dag så köpte jag röda mygglarver och matade med. Efter det försvann flera av min fiskar. Tror de måste blivit uppätna av de andra. Jag letade efter sem men helt borta. Sen blev allt i oblans. för många hanar och för mycket sniglar. Jag fick ordning på det och hade inte så mycket konstiga sjukdommar men vågade inte köpa nytt förrän jag såg att allt var ok. Sen började intresset falna. Jag tänkte att så länge jag hade min stora härlia pleco så var allt ok. Nu dog han i förra veckan. Han var gammal. Det tog knäcken... Men jag har fått många fina kommentarer om akvariet och det är kul att vara bra på något. Så, kanske börja smått igen?[/QUOTE]

När min första fjärilsciklid-kille dog kändes det helt plötsligt inte så roligt längre [:(] men jag har återhämtat mig :D

Jag tror också på dvärgciklider. Trevligare fiskar får man leta efter :p Palettciklider (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159) t ex är väldigt fina och brukar vara bra föräldrar.

Du kanske kan behålla de fiskarna du har nu och skaffa ett par paletter. Då tror jag att intresset kommer tillbaka. Om jag vore du skulle jag även skaffa 2 zebrabotior till eftersom de är stimfiskar och vill gärna vara fler än två.
#8 - 11 mars 2006 14:37
Tack för alla motivationer. Jo, jag har haft dåligt samvete för mina sebrabotier. Jag hade 5 från början men det var ett tag sedan. (Dom simmar gärna in i pumphuset och åker karusell tills dom dör, men det är åtgärdat) Men det kändes ok att låta dem vara för de 2 ser så kära ut och dom håller akvariet rent från sniglar.
Ska undersöka dvärgciklder. Men är dom dyra i inköp? Om jag skulle köpa en dyr fisk så hade jag fått panik om de dött.
#9 - 11 mars 2006 14:43
[QUOTE=Mollymamman]Ska undersöka dvärgciklder. Men är dom dyra i inköp? Om jag skulle köpa en dyr fisk så hade jag fått panik om de dött.[/QUOTE]

Vanliga dvärgciklider är nog inte dyrare än t ex guramis.
#10 - 11 mars 2006 14:44
Ciklider är i regel lite dyrare än guppies och mollys t.ex.
Men dessa fiskar är inte stimfiskar så man kan inte ha lika många av dem.
#11 - 11 mars 2006 14:45
Damn, to late! ;)
#12 - 11 mars 2006 15:14
[quote=Mollymamman]Ska undersöka dvärgciklder. Men är dom dyra i inköp? Om jag skulle köpa en dyr fisk så hade jag fått panik om de dött.[/quote]

Jag betalar 70:-/st för mina kakaduaciklider. Då köper man kanske 2 honor och 1 hanne och har underhållning dygnet runt!

Titta på www.zoopet.com/fiskar/index.php Scrolla ner till ciklider-sydamerika-Dvärgciklider. Sedan är det bara att njuta av anblicken och välja!!! :p
#13 - 17 mars 2006 19:00
Om du har tappat 'gnistan' tycker jag att

Att det är dags att köpa ett nytt tändstift!

Annons