Icke önskade sniglar

#1 - 26 november 2005 22:29
Jag har fått två sorters icke önskade sniglar i mitt akvarie, tillsammans med ampularia snigel bäbisarna och en stor ampularia. Jag undrar om någon vet någort bra sätt att få dem att samlas på samma ställe så jag kan ta dem med min snigel-dammsugaren. Jag byggde en liten dammsugare så jag kan suga in sniglarna och titta närmare på dem, vill ju inte göra illa mina små bebisar.

När jag ändå är på ämnet, finns det någon mer fisk än praktbotian som äter sniglar? Jag funderar på att migrera över ampularierna till ett eget kar och låta en fisk(eller annat vattendjur) göra jobbet. Tyvärr är karet bara på 100L så praktbotiorna får inte plats :(...
#2 - 26 november 2005 22:34
en liten fråga bara... hur gjorde du din snigeldammsugare? lät intressant.. :)
#3 - 26 november 2005 22:51
2m luftslang, 1m vattenslang, en liten frysplastburk, en bit hård frigolit, ett rör 1,5 cm i diameter 30cm långt, en luftregulator, 2 gummisnoddar och lite snabbkopplingsnipplar (onödiga egentligen)

Övriga verktyg: kniv och smältlimspistol.

Gjorde en airlift(vet fortfarande inte vad det heter på svenska) av röret och luftslangen. Skar ett passande hål i ena änden av locket till plastburken och smältlimmade fast röret. Sen gjorde jag ett hål i andra änden och smältlimmade dit vattenslangen. I mitten av burken limmade jag fast frigoliten(som jag gjort flera små hål i med en liten borr) tvärs över och delade av burken på mitten. Stoppa i lite tunga stenar och sätt ihop burken mha gummisnoddarna. I änden på luftslangen sätter jag regulator och vips en stycke snigel dammsugare.

Principen är ju känd, pump + filter(frigoliten). Jag ville bara ha det så snällt som möjligt. Både för att kunna dammsuga upp sniglarna utan att göra dem illa och för att kunna dammsuga sniglarna direkt från växter utan att få med växterna. Farten är lite för dålig för att kunna suga från ytan pga att insugen luft "fastnar" i vattenslangen. Jag får håva flytsniglar men annars funkar den prima.
#4 - 26 november 2005 22:59
Jag drar till baka min fråga om vilka arter som äter sniglar. Jag lovar att söka bättre på forumen innan jag frågar nästa gågn! :)
#5 - 28 november 2005 19:53
Såg att du redan fått en del snigelätere men måste fortsätta att göra "reklam" för Botia Histrionica, den är en frenetiskt ivrig snigelätare, gräver ned hela huvudet i sanden för att nå dem. På två dagar tog alla sniglar slut. Funderar på hur man får fram fler sniglar, det är en fröjd att se honom jobba:D När sniglarna är slut har dock ett litet problem uppkommit men det tar jag väl i under rätt rubrik.
#6 - 28 november 2005 20:16
Hittar inte den i artregistret här.. har den någe mer namn?
#7 - 28 november 2005 20:18
[QUOTE=Diddan]Funderar på hur man får fram fler sniglar, det är en fröjd att se honom jobba:D[/QUOTE]

odla i en spann.
i med vatten lite sand lite dagsljus vill dom nog ha och lite mat varje dag typ så förökar dom sej nog men har du mjukt vatten behövs nog kalk tillsättas till skalen deras.
#8 - 28 november 2005 20:40
[QUOTE=Raven][QUOTE=Diddan]Funderar på hur man får fram fler sniglar, det är en fröjd att se honom jobba:D[/QUOTE]

odla i en spann.
i med vatten lite sand lite dagsljus vill dom nog ha och lite mat varje dag typ så förökar dom sej nog men har du mjukt vatten behövs nog kalk tillsättas till skalen deras.[/QUOTE]

Jag kör med en IKEA back med sand i. Har ett minifilter och liten ljusramp som jag hade över till den samt sand på botten. Ampullarie bäbisarna trivs bra och malaysierna gräver ner sig.
#9 - 28 november 2005 20:40
[QUOTE=morphriz]Hittar inte den i artregistret här.. har den någe mer namn?[/QUOTE]

Hittar den tyvärr inte heller på svenska men se dessa länkar:

http://www.fishprofiles.com/files/profiles/burmeseloach.xml

http://www.loaches.com/species_pages/botia_histrionica.html

Kan klart rekommendera denna underbara fisk, men lägg gärna märke till ett problem som uppkommit i samband med alltför glupsk guppy, under karpliknande osv...

Diddan
#10 - 28 november 2005 20:46
[QUOTE=Raven]

odla i en spann.
i med vatten lite sand lite dagsljus vill dom nog ha och lite mat varje dag typ så förökar dom sej nog men har du mjukt vatten behövs nog kalk tillsättas till skalen deras.[/QUOTE]

Min son, 6år, odlar snäckor i en plastburk men han menar nog inte att de skall bli mat, det skulle nog skära hårt i hans djurälskarhjärta om jag tog dem till botiamat, får väl gömma en egen burk i källaren eller nåt..........

Annons