Idag hittade jag dem..

#1 - 16 juni 2004 20:33
Idag har det gått ca 1 vecka sen min Ancistrushane gömde sig under stocken. Jag skulle då kolla under stocken om han hade fastnat eller nåt sånt men när jag lyfte på stocken tittar min Ancistrus hane fram och under honom är det en massa ancistrus yngel,jiippii
äntligen har det blivit yngel, och min hane är så duktig, han vaktar dem väldans mycket. Men nu undrar jag hur jag ska mata och sköta om ynglerna och när kan man ge dem till djuraffären mm?
#2 - 16 juni 2004 20:36
Tänk på att de inte äter då de har yngel. Så låt dem inte få för många kullar i rad. Hört om hanar som svältit ihjäl.
#3 - 16 juni 2004 20:42
När ynglen förbrukat gulesäcken simmar de ut från grottan och börjar gnaga alger. Du kan mata dem med upptinade, skalade ärtor, upptinad brysselkål och squash och spirulinatabs t.ex.
Dom är känsliga för dålig vattenkvalité så gör regelbundna vattenbyten. Dom ska väl vara minst 4 cm innan det går att sälja dom, och mina akvariebutiker blir överlyckliga när de är uppåt 6-7 cm när jag kommer med dom.
#4 - 16 juni 2004 21:30
Hur mycket får du betalt för dem Sonja?
#5 - 16 juni 2004 21:36
Det är väl inte så himla mycket, 25 kr, men dom är ju inte dyra att mata upp.
#6 - 17 juni 2004 09:47
Fick du 25kr för 1 ancistrus mal eller alla? Vet nån någon djuraffär i nyköping,södertälje eller sthlm som köper in ancistrus mal ungar?
#7 - 17 juni 2004 12:33
Jag fick 25/st men dom var alltså så stora att man klart såg könsskillnad, minst 7 cm. Såg senare att dom såldes som vuxna för 175 kr/st. Jag vet inte riktigt om jag ska vara glad att jag fick mycket eller lite, lite besviken för de sålde dom för så himla mycket mer. Och dom gick år jättefort, dom var riktigt snygga. Fast jag undrar fortfarande hur dom kunde få så mycket för dom.
#8 - 17 juni 2004 14:06
Sonja, om dem är så fina tycker att du ska kunna begära 1/3, eller åtminstone 1/4, av kundpriset! Det kostar dem mycket mer att köpa från leverantören, typ 1/2 kundpriset!

mvh
/Kid
#9 - 17 juni 2004 15:18
175 kr för en ancistrus?! Den butiken skulle då inte jag handla i. Har aldrig betalat mer än max 79 kr per mal och då har de varit runt 6-7 cm.

Annons