Var inne på en av de större zooaffärerna i stockholmstrakten för att inhandla lite vattentester. De marknadsför sin akvarieavdelning rätt hårt, så jag gick dit med viss tillförsikt. Jag hade bland annat efter att ha läst både här och i en del litteratur börjat fundera på om mina teststickor, som jag köpte när jag startade akvariet, verkligen var tillförlitliga.
Ville ha någon form av dropptester för bl.a. pH KH och NO2.
Jag möttes av i det närmaste tomma hyllor, och frågade när de kunde tänkas få in mer och möttes av en nedlåtande blick och påståendet: "men du ska väl inte ha sånt - det är HELT omodernt och otillförlitligt. Det ENDA som gäller nu är det här!" varpå han plockade fram exakt samma multistickor som jag redan hade. Jag försökte förklara att jag redan hade såna, men ville ha något mer pålitligt varpå han med stor energi talade om för mig att det bara var dårar som trodde på det de läser i böcker och tidskrifter.
Det är andra gången jag blir totalt idiotförklarad av samma person, men jag är inte den enda - han verkar ha en förkärlek till att glänsa och i många fall på okunniga kunders bekostnad. Det är ibland svårt att stå på sig gentemot någon som framställer sig själv som världsmästare i akvaristik.
Nåväl - aldrig mer denna affär, om dom så vräker ut produkter till halva priset eller får in den där sällsynta Corydoras Multicolores sp. Superfläckus som jag längtat efter.
Är det han eller jag som är imbecill - är stickor mer tillförlitliga än dropptest?