Idiotförklarad igen

#1 - 10 mars 2007 15:11
Var inne på en av de större zooaffärerna i stockholmstrakten för att inhandla lite vattentester. De marknadsför sin akvarieavdelning rätt hårt, så jag gick dit med viss tillförsikt. Jag hade bland annat efter att ha läst både här och i en del litteratur börjat fundera på om mina teststickor, som jag köpte när jag startade akvariet, verkligen var tillförlitliga.
Ville ha någon form av dropptester för bl.a. pH KH och NO2.
Jag möttes av i det närmaste tomma hyllor, och frågade när de kunde tänkas få in mer och möttes av en nedlåtande blick och påståendet: "men du ska väl inte ha sånt - det är HELT omodernt och otillförlitligt. Det ENDA som gäller nu är det här!" varpå han plockade fram exakt samma multistickor som jag redan hade. Jag försökte förklara att jag redan hade såna, men ville ha något mer pålitligt varpå han med stor energi talade om för mig att det bara var dårar som trodde på det de läser i böcker och tidskrifter.
Det är andra gången jag blir totalt idiotförklarad av samma person, men jag är inte den enda - han verkar ha en förkärlek till att glänsa och i många fall på okunniga kunders bekostnad. Det är ibland svårt att stå på sig gentemot någon som framställer sig själv som världsmästare i akvaristik.
Nåväl - aldrig mer denna affär, om dom så vräker ut produkter till halva priset eller får in den där sällsynta Corydoras Multicolores sp. Superfläckus som jag längtat efter.
Är det han eller jag som är imbecill - är stickor mer tillförlitliga än dropptest?
#2 - 10 mars 2007 15:18
Nä, visst har du rätt. Stickorna är inte lika pålitliga.. Killen är imbecill som du sa..:D
#3 - 10 mars 2007 15:32
har egentligen ingen aning om dom är pålitliga eller inte.. men man läser ju här på zoopet hela tiden attstickorna är helt värdelösa.

hur vet man egentligen det? tex om man mäter med stickor, och sen mäter med dropptest och får olika resultat, hur kan man va säker på att det just är dropptestet som visar rätt?
#4 - 10 mars 2007 15:34
En del kan ju ha jämfört dropptester med stickor och med en elektronisk mätare och om den elektroniska mätaren är kallibrerad så är ju det i princip ingen felmarginal alls.

För övrigt så tror jag att jag vet vilken butik samt person du syftar på topcabbie:p
#5 - 10 mars 2007 15:35
topcabbie skrev:
...Jag försökte förklara att jag redan hade såna, men ville ha något mer pålitligt varpå han med stor energi talade om för mig att det bara var dårar som trodde på det de läser i böcker och tidskrifter.

Det är andra gången jag blir totalt idiotförklarad av samma person, men jag är inte den enda - han verkar ha en förkärlek till att glänsa och i många fall på okunniga kunders bekostnad. Det är ibland svårt att stå på sig gentemot någon som framställer sig själv som världsmästare i akvaristik...
Är väl bara du talar om för han att han är så otrevlig att du kommer handla på andra ställen.
#6 - 10 mars 2007 15:36
Glenn skrev:
En del kan ju ha jämfört dropptester med stickor och med en elektronisk mätare och om den elektroniska mätaren är kallibrerad så är ju det i princip ingen felmarginal alls.

För övrigt så tror jag att jag vet vilken butik samt person du syftar på topcabbie:p

det har du nog rätt i, tänkte inte på att sånna fanns ;)
#7 - 10 mars 2007 16:01
Är väl bara du talar om för han att han är så otrevlig att du kommer handla på andra ställen.

För att citera en tjock bok som jag läst i för många år sen - Bibeln tror jag den hette [:o] "Om man stöter den oförnuftige i en mortel bland grynen och strör honom för vinden, skulle hans oförnuft ändå inte gå ur honom"
Jag tvivlar på att det hjälper. Många år av badande i eget beröm gör honom nog rätt impregnerad mot sånt.
Jag vet var mina löss i fortsättningen ska ha sin gång...;)
#8 - 10 mars 2007 16:08
topcabbie skrev:
För att citera en tjock bok som jag läst i för många år sen - Bibeln tror jag den hette [:o] "Om man stöter den oförnuftige i en mortel bland grynen och strör honom för vinden, skulle hans oförnuft ändå inte gå ur honom"

Jag tvivlar på att det hjälper. Många år av badande i eget beröm gör honom nog rätt impregnerad mot sånt.

:)
#9 - 10 mars 2007 16:36
topcabbie skrev:

Dags att nån sätter ner foten alltså [:-78]
#10 - 10 mars 2007 20:00
Stickor visar relativt rätt om de inte är för gamla, förvarats rätt, används rätt.
Vi har i klubben testat olika dropptester och stickor, och fann att det var nitrattester som visade stor skillnad.
JBL tar nog marknad då de har ett lågt inköpspris.
#11 - 10 mars 2007 21:06
Jag köpte stickor som inte var för gamla och förvarades i ett metallrör (förseglat vid köpet) och de sög verkligen. Och hur upptäckte jag det? Jo, värdena var så himla märkliga. Bl.a. så visade stickorna att vattnet skulle ha jättelågt pH, och enligt butikägaren till den lokala zoohandeln så skulle vattnet i området inte ha lågt pH. Och precis det visade dropptesten som jag senare inhandlade.
#12 - 10 mars 2007 21:20
jag köpte stickor, de olika värdena blandades ihop dvs de olika "kuddarna" på stickan får ju olika färger när de blir blöta..färgerna på kuddarna rann ut, det var mycket svårt att tyda resultatet:confused: .
Det är ENDAST dropptester som gäller i fortsättningen [B)]
#13 - 10 mars 2007 21:30
rödtoppen skrev:
jag köpte stickor, de olika värdena blandades ihop dvs de olika "kuddarna" på stickan får ju olika färger när de blir blöta..färgerna på kuddarna rann ut, det var mycket svårt att tyda resultatet:confused: .

Det är ENDAST dropptester som gäller i fortsättningen [B)]

Så här använder du märstickorna

1. Med torra händer tar du ut en tesremsa från röret. Förslut röret omedelbart efter så de andra testremsorna inte påverkas. Rör inte de olika mätfälten med fingrarna.
2. Doppa remsan hastigt under 1 sekund i damm eller akvarievattnet. Alla testfälten måste doppas under vattnet.
3. Skaka av vattnet från remsan i ett hastigt knyck
4. Vänta 60 sekunder så vattnet från dammen eller akvariet hinner absorberas av testfälten.
5. Jämför färgerna på testremsan med färgremsan.
#14 - 10 mars 2007 21:59
Det var just 5:an som var problemet [B)] :D
#15 - 11 mars 2007 17:29
Råkade ut för tvärtom idag
Gick in i sa åt damen att ja skulle ha 2st ungdjur på Hongi och honer ...
sluta med att hon gav mig håven och hjälpte några andra då hon direkt erkände att hon inte ser skilnad på kön och att hon va ny.

fick 10kr rabatt för ja fiska upp dom själv .....
#16 - 12 mars 2007 10:28
mayday skrev:
Råkade ut för tvärtom idag

Gick in i sa åt damen att ja skulle ha 2st ungdjur på Hongi och honer ...

sluta med att hon gav mig håven och hjälpte några andra då hon direkt erkände att hon inte ser skilnad på kön och att hon va ny.

fick 10kr rabatt för ja fiska upp dom själv .....

Det var väl bra :) Kan du inte gå tillbaka och klaga sen om du fått fel ;)
#17 - 12 mars 2007 12:39
hehe nä men ja vet att ja fick 2 honer jag fånga dom själv ju samt hannen hemma i karet blev helt i extas o uppvaktar båda samtidigt

Annons