igenslammade filter

#1 - 23 september 2005 15:45
hej
för en tid sen gjorde jag 2 egna filter, med vp-rör och filtermatta.

de slammar igen för fort! Det är bra drag nån dag och därefter är det inte bra drag. De pumphuvud jag använder är eheim 2252 och powerhead 402 som det vanligtvis är rätt bra drag i

hur ska jag göra? Ska jag byta vp-röret, kan det vara för få hål i det? Eller är det filtermattan som är för stor? Filtermattan är rektangulär.. ganska stor.. kanske orkar inte pumpen suga in vattnet eftersom filtermattan är så tjock?

Lenis
#2 - 23 september 2005 16:32
[QUOTE=lenis3]
med vp-rör och filtermatta.

Lenis[/QUOTE]

VP-rör...e det såna vita elrör det eller ?

Tobbe
#3 - 23 september 2005 16:37
mmm
får nog byta ut till större dimensioner
#4 - 23 september 2005 17:59
Konstigt. Jag har samma typ av filtr och det behöver jag knappt göra rent en gång om året. Har du borrat massor hål i sidan på VP röret?
#5 - 23 september 2005 23:04
matar för mkt, för mkt fisk, för få hål, för tät matta... nått av dessa eller flera av dom....
#6 - 25 september 2005 20:12
mm många hål är det.. hur mycket filtermatta har du ungefär Billy?

MF: jag tror nog det är för få hål
#7 - 25 september 2005 20:54
Grov tjock matta?

Jag har skurit ut en fyrkantig stavar av filtermatta ( 10-15cm i kvadrat i botten och samma höjd som karet med pumphuvudet borträknat )
Jag använde grov blå filtermatta (pp 10?) och som kärna rukar jag använda ett elrör (19mm eller 22mm) med ett hundratal små 3mm hål.
Dessa "Zoopet-filter" har jag aldrig behövt rengöra(1-2 års drift).
#8 - 25 september 2005 21:47
Japp, kör samma modell som storfiskarn. borra mera hål bara så blir nog filtret bättre.
#9 - 26 september 2005 16:41
jag får nog ta ett nytt rör, större dimension

det är 10ppi filtermatta, grov

tack för svaren!

Lenis
#10 - 27 september 2005 19:52
Jag har inte borrat något hål alls, istället har jag dragit upp röret ca 2 cm från bottnen av hålet i filtermattan. Fungerar hur bra som helst, blir aldrig igensatt. Men eventuellt behöver du något trix för att inte röret skall åka ner i bottnen igen, kanske slitsar längst ner på röret som tar bort minst 50% av matieralet? Jag har inte behövt det.
#11 - 27 september 2005 21:48
Får man lika bra cirkulation i de övre delarna av filtret om det inte finns några hål i röret där? Om inte så bör väl filtreringen bli sämre
#12 - 28 september 2005 20:30
Jo du har nog rätt, men det beror på formen. Jag har filtermattan i en kub med hålet gjort ungefär in till mitten. Så då blir genomströmningen jämn.
#13 - 29 september 2005 12:18
"Fungerar hur bra som helst, blir aldrig igensatt. Men eventuellt behöver du något trix för att inte röret skall åka ner i bottnen igen, kanske slitsar längst ner på röret som tar bort minst 50% av matieralet"
du menar att själva vp-röret INTE ska vara längst ner i filtermattan, den ska vara en bit upp? Kan tillägga att själva bottnen på röret är täppt med en korkbit (enligt zpets instruktioner)

min filtermatt-bit är en rektangel.

har inte akvarierna här hos mig, men ska flytta dem om några veckor och i samband med flytten byter jag rören.

i ena 100l har jag fluval3+ och eheim 2252 pumphuvud med filtermatta, och i det andra har jag fluval3+ och powerhead 402 m filtermatta. Om jag ska optimera filtreringen kanske jag ska använda mig av fluval-huvudena och sätta filtermatta på dessa - deras små patroner gör ingen glad..

tack för alla svar
Lenis
#14 - 29 september 2005 18:27
Jag har inte röret täppt i bottnen, den väsentliga biten glömde jag skriva... Och faktiskt har jag inte ens rör, utan bara en bit slang.
#15 - 29 september 2005 19:40
hmm okej men blir inte störrre delen av suget längst ner då?
#16 - 30 september 2005 21:00
Det blir mellan där röret slutar och bottnen på hålet i filtermattan. Lämpligt är då att bara göra hålet i filtermattan till mitten av kuben så blir det jämnt.

Annons