ihop "klistrade" fenor

#1 - 25 februari 2009 21:15
Hej!
Har en platy som ser jätte hängig ut.
Fenorna (främst stjärt-, och ryggfena) ser "ihop klistrade" ut. Som om den inte kan spänna ut dem, vilket gör den långsammare.
Detta kom efter yngling...
Var jätte jätte stor och blev jätte liten.

Någon som vet vad detta kan vara och vad man kan göra åt det??
Smitt samt?
#2 - 25 februari 2009 22:08
Prova att behandla med vita prickmedicin exempelvis Protozin. Så brukar det försvinna, har du otur så slår det ut hela akvariet.
#3 - 25 februari 2009 22:17
Låter som torpedsjukan, det kan försvinna efter antingen medicinering eller saltbehandling men kommer ofta tillbaka, så tyvärr tror jag det är kört för den fisken.
Men jag håller tummarna;).
#4 - 25 februari 2009 22:19
Brukar man inte kunna förebygga detta genom att ge bra och varierande foder, speciellt till honor som just fött ??
#5 - 25 februari 2009 22:40
Det gör inte saken sämre iaf, sedan om det är bevisat är en annan sak;).
I vilket fall som helst mår fiskarna över lag säkerligen bättre om de får lite omväxlande foder, och kan man sedan fånga lite levandefoder fram på vårkanten är det toppen:).
#6 - 1 mars 2009 12:14
Platy honan dog. Men nu tycker jag att jag ser att det har kommit på en ny platy.
Har en kompis som haft samma problem... tror vi. Då har hon behandlat med "medicin" men det tycker inte cikliderna om. Så hon hade fått förslaget att använd sig av salt.
Ska vara någon typ av bakterie.
Man kan tydligen inte "bota" fisken, men om man får bort bakterierna ur vattnet med hjälp av salt eller medicin kan det läka ut om fisken är stark.

Annons