Ihopklistrade fenor!

#1 - 18 mars 2006 18:59
En av mina kampfiskar har ihopklistrade fenor. Det verkar inte vara direkt sjuk men jag vill gärna veta vad det kan vara. Kampfisken bor i en oupvärmd flajbox. Det finns inget annat som tyder på sjukdom. Jag mistänker att det är nån parasit men är inte helt säker på det. Fenorna ser ut som spjut. Vad är det och hur behandlar man det?
#2 - 19 mars 2006 15:25
[QUOTE=Hugin]En av mina kampfiskar har ihopklistrade fenor. Det verkar inte vara direkt sjuk men jag vill gärna veta vad det kan vara. Kampfisken bor i en oupvärmd flajbox. Det finns inget annat som tyder på sjukdom. Jag mistänker att det är nån parasit men är inte helt säker på det. Fenorna ser ut som spjut. Vad är det och hur behandlar man det?[/QUOTE]

har haft det problemet då det vart för kallt i akvariet!
Så ett tips är att skaffa doppvärmare och se om det blir bättre...kampfiskar är ju trots allt varmvattenfiskar!
Om inget händer då, så kansek du bör fundera på om det är sjukdom elr liknande!
#3 - 20 mars 2006 18:22
Har höjt tempraturen med en 15 w doppvärmare. Elementet bredvid akvarierna fungerar inte! I vanliga fall är det ca 23 grader men nu var det bara 20!
#4 - 20 mars 2006 22:47
[quote=Hugin]Har höjt tempraturen med en 15 w doppvärmare. Elementet bredvid akvarierna fungerar inte! I vanliga fall är det ca 23 grader men nu var det bara 20![/quote]ja då är det väl inte så konstigt att han inte mår bra:confused:
#5 - 21 mars 2006 08:12
asså, varför har du en kampfisk i så kallt vatten ?? du bör ju ha iaf en 27 grader !! antingen skaffar du en doppvärmare eller så gör du dej av med fisken, för jag tror inte han mår så jättebra av så kallt vatten :(

//kim
#6 - 25 mars 2006 19:32
[quote=neon_kimpan]asså, varför har du en kampfisk i så kallt vatten ?? du bör ju ha iaf en 27 grader !! antingen skaffar du en doppvärmare eller så gör du dej av med fisken, för jag tror inte han mår så jättebra av så kallt vatten :(

//kim[/quote]

Tempraturen ska vara på 23-25 grader i kampfiskarnas kar och det är den i vanliga fall också. Varför jag har kampfiskar i för kallt vatten? Jag har inte det! :p Vissa har sina kampfiskar i rumstempratur, jag har mina akvarium vid elementen men om du kan komma på ett sätt att höja tempraturen till 27 grader i 7 olika kar utan att lägga ut pengar på doppvärmare så får du gärna berätta det.
#7 - 25 mars 2006 19:41
[quote=Hugin]Tempraturen ska vara på 23-25 grader i kampfiskarnas kar och det är den i vanliga fall också. Varför jag har kampfiskar i för kallt vatten? Jag har inte det! :p Vissa har sina kampfiskar i rumstempratur, jag har mina akvarium vid elementen men om du kan komma på ett sätt att höja tempraturen till 27 grader i 7 olika kar utan att lägga ut pengar på doppvärmare så får du gärna berätta det.[/quote]

Ska du ha 7 kar med fiskar som mår bra, så får du väl köpa 7 doppvärmare! Eller minska ner på karen om du inte har råd....?
#8 - 25 mars 2006 22:04
Hopklistrade fenor beror nästan alltid på att en yttre omständighet dragit ned fiskens allmäntillstånd så att den inte mår bra. För låg temperatur är en anledning, nitrit en annan anledning och helt fel pH en tredje. Dessa vattenfelaktigheter leder till att fiskens ämnesomsättning kraftigt rubbas, matsmältningen slutar fungera och deras syreupptagningsförmåga minskar.

Det leder till att fisken blir mer stilla, mer mottaglig för parasiterande organismer och tyvärr finns inte energi att hålla fenorna ute. Parasiter försvagar fisken ytterligare och nästa skede är att fisken får lägga mycket mer energi på att förflytta sig. Den onda spiralen mot en plågsam död har därmed börjat.

Vanligen rättar det till sig genom att man åtgärdar vattenproblemen permanent. Mediciner kostar mycket mer, och som regel återkommer symptomen snabbt om inte grundproblemet rättas till.
#9 - 28 mars 2006 19:29
Löst problemet!

[quote=Lena123]Ska du ha 7 kar med fiskar som mår bra, så får du väl köpa 7 doppvärmare! Eller minska ner på karen om du inte har råd....?[/quote]
Det är 22 grader i varje kar utom i de med dopvärmare. Jag tänker bygga ett skåp som jag isolerar så behövs det bara ett element! Där ska jag ha kampfiskarna! Jag håller på med ritningen nu.[:-54] Issolerar med friggolit och spånskiva, en liten data fläkt får sköta ventilationen.
#10 - 30 mars 2006 18:45
[QUOTE=Hugin]Tempraturen ska vara på 23-25 grader i kampfiskarnas kar och det är den i vanliga fall också. Varför jag har kampfiskar i för kallt vatten? Jag har inte det! :p Vissa har sina kampfiskar i rumstempratur, jag har mina akvarium vid elementen men om du kan komma på ett sätt att höja tempraturen till 27 grader i 7 olika kar utan att lägga ut pengar på doppvärmare så får du gärna berätta det.[/QUOTE]

Själv har jag 7 kar igång nu med doppvärmare i varje. När hanynglena blir större och ska säras på, så kommer jag att sätta in ett elelement och dra på värmen i mitt bettarum (klädkammaren) till 29-30 grader i lufttemp. Då håller sig vattnet ca 25-26 grader.

Jag har funderat på om man kan ha en värmedyna under en massa småkar..? Med något vattentätt material ovanpå förstås.
#11 - 8 april 2006 14:11
tillståndet beror på en parasit & leder ofta till döden om inget görs. Höj temperaturen till minst 28grader & salta (måttligt då kampisar kan var känsliga mot salt).

Mvh /Anna Karlsson, Braås

Annons