IKEAs lysrörslampor eller lysrörsarmatur?

#1 - 10 april 2003 12:32
Är det någon som har erfarenhet av att använda IKEAs lysrörslampor (lågenergi) istället för vanliga lysrör? Jag har ett 150*60*50 akvarium med vanliga sällskapsfiskar (Neontetra, mm) och ganska mycket växter som nog vill ha mer ljus än mina två lysrör. Funderar på om man skulle kunna bygga något själv och klämma in t ex 12 st 20W lampor (ger ca 1200 lm enligt Clas Ohlson). Eller skall jag bara köpa en dubbelarmatur till?

Kanske blir för varmt/dyrt med el?

Skulle vara kul att höra lite funderingar och vad folk har testat för något.
#2 - 10 april 2003 13:15
Har du någon bild som man kan få se så jag vet vad du pratar om?
Men tycker att du ska köpa en dubbelramp. Lysrören för sig kostar inte så mycket. Jag köpte själv ett 150 cm (540L)Till mitt kar och det var ett GRO-LUX kostade 169:- alltså om om du ska ha två så blir det 338:- det kan du la kosta på dig? men rampen kostar la runt 1500:-Vi var tvungen att köpa en ny ramp med plats för 4 st lyrör det gick på 1800:-

Mvh atrix
----------------
540l: Discus
100l: lekakvarium
100l: sällskaps
10l: guppy lek
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
#3 - 10 april 2003 13:31
Jag har inga bilder, det var mest en fundering jag hade.

Det lär nog bli ytterligare en 2-rörsarmatur från Hjortgatans Zoo (945 kr), om inte annat så blir det ju betydligt mindre arbete.

Men det hade fortfarande varit kul att veta om det skulle fungera med lågenergilampor.
#4 - 10 april 2003 14:01
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Men det hade fortfarande varit kul att veta om det skulle fungera med lågenergilampor.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Visst hade det kunnat funka. Det är två problem med de kompaktlysrör/"lågenergilampor" man kan få tag på i Sverige: låg effekt och låg färgtemperatur.

Ett annat problem är att det blir mycket dyrare än lysrör i längden, eftersom de har hög inköpskostnad och kort livslängd. Det där med att de håller i tio år skall man ta med en _enorm_ nypa salt, även om man inte var tvungen att byta dem årligen pga att de tappar i ljusstyrka.

Det finns kompaktlysrör utan inbyggd tändning som har högre effekt och bättre färgtemperatur, upp till 55W, men för de högre effekterna (36W och framförallt 55W) blir armaturerna fruktansvärt dyra.

Skall du köpa lysrörsramp, kan du ju fundera på T5 rör. De är bra, fast det kan vara svårt att hitta T5-ramper än.
#5 - 11 april 2003 12:59
Jag tycker att du ska satsa på att köpa dina lysrör på en akvarieaffär.aldrig ikea.

Annons