ikoner kvar i mediaplayer

#1 - 10 november 2008 12:21
Hm, i bilioteket på mediaplayer ligger det hos mig kvar en del gamla filer (eller kanske ikoner till gamla filer) som är borttagna från datorn men på nått sätt så försvinner inte ikonerna från mediaplayer....
Det fungerar inte att högermarkera dem och bara klicka ta bort, varför inte? Det går ju att göra så med de allra flesta filerna, men några vill inte utan blir kvar. Någon som vet varför? Och förståss hur jag rensar ut dem?

Mvh
Mattias
#2 - 3 december 2008 11:44
Bättre sent än aldrig ;)

Options - Privacy och knappen Clear history? På samma ställe kan man välja om man ska spara länkar och sånt överhuvudtaget med.
#3 - 4 december 2008 21:49
mope, får inte det att funka heller.... Men tack för förslaget, kom gärna med fler :)
Guest
#4 - 4 december 2008 21:55
klicka på en av låtarna, ctrl + a sen delete?
#5 - 4 december 2008 22:36
Oj, det var ett vågat tips!!!
Om det nu skulle funka så raderas ju allt iom att ctrl+a just markerar allt i vyn.
Om nu WMP råkar vara inställt på att även ta bort filen fysiskt från disken när den tas bort från biblioteket kan det sluta lite illa.

Matnil: Finns inte valet "Ta bort" när du högerklickar eller händer inget när du väljer "Ta bort"?
Vad kör du för version av WMP? i 11:an får man ett litet blått utropstecken i uppspelningslistan om filen saknas. KLickar man på det får man möjlighet att ta bort saknade objekt från biblioteket.
Guest
#6 - 5 december 2008 13:45
ctrl + klick på alla låtar som ska bort o sen delete då. OM den inte tar bort från hdd oxo..
#7 - 5 december 2008 20:48
problemet är att själva ikonen inte försvinner, själva filen är alltså borta.... Det funkar inte att markera eller högerklicka, händer inget då, ikonen är kvar....
#8 - 5 december 2008 23:08
Känns spontant som det har med rättigheter att göra, om det nu inte är en bugg.
Är du inloggad på datorn med en användare med admin-rättigheter?
Verkar dock konstigt att du inte kan markera flierna och få upp en alternativsmeny när du högerklickar (om än gråmarkerad), så det luktar bugg.
#9 - 6 december 2008 08:59
jo jag kan högermarkera och välja "ta bort", men det händer inget..... Och jag har admin-rättigheter....
Guest
#10 - 6 december 2008 09:08
En enkel lösning är ju att avinstallera WMP och sen att tanka hem/installera senaste version igen. (om du har en laglig kopia)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1d224714-e238-4e45-8668-5166114010ca&DisplayLang=sv

Ditt problem har jag aldrig hört talas om innan...
#11 - 6 december 2008 20:42
Matnil skrev:
jo jag kan högermarkera och välja "ta bort", men det händer inget..... Och jag har admin-rättigheter....

Vet inte riktigt hur "ikonerna" lagras men tror att det är vi systemfiler som ligger i samma mapp som "orginalfilen".
Dessa heter något i stil med AlbumArt_{någon tecken kombination}.jpg
Dessa är normalt sett dolda, men går att få fram om man ändrar mappalternativen ("Visa dolda filer och mappar" + bocka ur "Visa inte skyddade systemfiler")

Min tanke är att dessa blivigt skrivskyddade av någon anledning och därför inte vill försvinna.

Normalt sett får man ju upp ett felmeddelande när man försöker radera skrivskyddade filer, men det kanske man inte får om man försöker göra det via WMP (en tanke bara).

Annons