Illa behandlad i zoobutiken

#1 - 8 april 2008 19:42
Idag var jag i en av stockholms största zoobutiker... Jag skulle lämna till baka fiskar jag inte hade plats för längre. Det var ca 20 tetror. Killen som jobbar där tar upp påsen och säger, jo de kan vi vi emot, mina fiskar hemma är hungriga...
En annan gång så frågade jag om de kunde beställa hem en speciell räka. Han tog fram en lista och läste, när jag hörde nåt intressant han läste upp, tittade jag på listan, då vänder han sig om och säger "jag kan läsa själv faktiskt"...
Om man frågar nåt får man nåt spydigt svar tillbaka som att man är korkad...
Funderar på att klippa sönder medlemskortet och skicka tillbaka skiten...
Hur i hela helvete kan personal, som ska vara duktiga på de de gör bete sig så?

Jag har märkt att i zoobutikerna så är personalen allmänt ointresserade av en som kund. Man får ofta okunniga och spydiga svar tillbaka, så man känner sig ovälkommen.
Var i ett annat av stockholms stora zoobutiker och pratade med en säljare om en fisk. Då kommer plötsligt hans kompis och börjar prata med säljaren som försvinner iväg. Där står jag ensam och tittar... Då gick åkte jag hem...
#2 - 8 april 2008 19:48
Ùsch, vilken otur du haft :(
Tycker du ska kontakta chefen och berätta hur de beter sig. Och sök upp mindre lite personligare akvariebutiker, de brukar vara mer serviceinriktade och tillmötesgående. Det är min erfarenhet iaf.
#3 - 8 april 2008 19:53
jo det glömde jag skriva...
ska bara handla i akvariebutiker där folk kan nånting...
#4 - 8 april 2008 19:55
Generellt så tycker jag att akvarieavdelningarna i Zoobutiker är av sämre sorten. En renodlad akvarieaffär är att föredra. Tycker jag då.
#5 - 8 april 2008 20:00
Jag blev bra behandlad i den lokala zooaffären idag, jag fick två killies ^^

Dock så håller jag med, renodlade fiskaffärer är generellt sett bättre och trevligare. Men man kan ju förstå varför, snävare kundkrets och mycket större press att faktiskt sälja nåt. Zooaffärer kan ju gå runt på hund/katt/smådjur.

//C
#6 - 8 april 2008 20:22
Har också haft problem med en av stockholms större djuraffärer (kanske samma?) som vid ett tillfälle när jag skulle skaffa siameser för jag fått trådalger och nämnde att de troligen kom från växter jag fick av en kompis får jag en sur komentar "man ska aldrig handla med begagnade växter!" precis som om man inte skulle råka få med något när man köper växter i djuraffären då? var precis osm han bara tryckte ner en i skorna, var nära att bara gå och strunta i fiskarna och allt. Sen hade jag ett sandvattenfall och proppen baktill som man fäster luftslangen lossnade av sig själv (gjorde inget med den) pappa (som är van att laga det mästa!) sa att det inte går att laga så åkte för att byta det. Då tycker människan i affären att det limmar vi fort och går och hämtar lite silikon och smetar på, tvättar innte innan eller nåt sen säger att det ska torka i två dagar. Självklart lossnar det ju snart igen (och pappa försöker laga med tråd och grejer så nu håller det iallafall).
Sen praoade min kusin på detta ställa och det var rena slavarbetet. Hon fick i princip göra allt tungt arbete (bära ut stora fodersäckar och liknande).
Sen är många av de råd man får som svar på frågor många gånger ska tas med en nypa salt...
Är så synd att en så stor affär som säkelrigen många okunniga vänder sig till ska ha en så kass personal som verkligen klankar ner på kunderna och dessutom sprider felaktig fakta.
#7 - 8 april 2008 21:53
Tackar vet jag Borås Zoologiska, kunnig personal, ett mindre företag som står för kvalitet inte kvantitet, alltid härligt att bli avrådd ifrån att köpa istället för att de skall försöka tvinga på en grejer:D
#8 - 10 april 2008 14:26
"Aldrig handla med begagnade växter"? Då är handlaren livrädd för konkurrens. Tänk om kunden upptäcker att växter som är väl invanda vid akvarielivet är mycket tåligare än zooaffärsväxterna, som oftast har odlats ovanför vattnet och ibland inte ens hunnit ta undervattensform!

Olle
#9 - 10 april 2008 14:52
men....kom till malmö...till Akvarietjänst på St.Knuts torg.....

dom tar sig alltid tid till kunder.....väldigt måna om personlig service....
#10 - 10 april 2008 15:04
Trevligast i stan är Janne på Södermalms Akvarieaffär, tycker jag.. Tar sig enormt med tid..
Näst bäst är Akvarielagret i Bromma... :)
#11 - 10 april 2008 15:35
jag skickade ett argt brev till de, med tillhörande bonuscheck och medlemskort. Skrev att jag inte kommer tillbaka, idag ringde killen upp och bad om ursäkt...
han skämta tydligen... a men de va ju lätt å fatta...
JeBoro
#12 - 10 april 2008 16:51
Härja skrev:
jag skickade ett argt brev till de, med tillhörande bonuscheck och medlemskort. Skrev att jag inte kommer tillbaka, idag ringde killen upp och bad om ursäkt...

Bra gjort att skriva och berätta hur du upplevde ditt besök i affären :)
#13 - 10 april 2008 18:11
Vilka IDIOTER!! De borde fean ta o gå någon kurs o lära sig lite hur man ska beté sig mot kunder osv.

Själv så handlar jag bara vid butiker med enormt trevliga personer! Sedan så tror jag inte många hade vågat höja sin ton mot mig sådär, är väldigt aggresiv tillbaka mot otrevliga personer och ser aggresiv ut hahaha xD
#14 - 10 april 2008 18:18
Härja skrev:

Tycker jag var bra gjort! [:-106]
#15 - 10 april 2008 18:22
hahahahahahahah! Dålig ursäkt av killen, de borde ta o växa upp lite o ta o lära sig mer! ''skämt'' Körde han med ett sent Aprill skämt eller? Eller blandade hans chef i något lulligt i kaffet?...

Ae man undrar ju lite ibland vad vissa idioter håller på med ;)
#16 - 16 april 2008 20:18
En kompis till mig gick in i en affär här i stan ägaren kallas för Vimmelkant (heter vimmerman) min kompis skulle ha ett par fiskar och han gick en runda i butiken först och fick se en bur med råttor i och alla råttorna hade skabb....han gick bort å sa jag vill ha sånna fiskar så hon i kassan tog med sig håv och påse...sen när dom stod å fiskade upp fiskarna sa han till henne...är ni dumma i huvudet ett ser ni inte att alla råttorna har skabb ?...svaret han fick ? hur många fiskar ska du ha ? ifall du lovar att aldrig mer komma in här så bjuder jag på fisken...då sa han ..jag har pengar med mig...

Helt rätt som du gjorde å skicka tillbaka ett brev!!!..man skulle "skämtat" tillbaka ....jag sitter i styrelsen för stockholms djurklubb eller nått.... undrar vad chefen hade sagt då :)
#17 - 16 april 2008 20:52
Härja skrev:
Idag var jag i en av stockholms största zoobutiker... Jag skulle lämna till baka fiskar jag inte hade plats för längre. Det var ca 20 tetror. Killen som jobbar där tar upp påsen och säger, jo de kan vi vi emot, mina fiskar hemma är hungriga...

Vem som helst som inte är socialt efterbliven fattar ju att det där är ett skämt. Sluta vara så jäkla känsliga hela tiden.
#18 - 16 april 2008 20:56
Som affärsbiträde säger man inte så. Okej till någon man känner men det kan lätt tolkas fel. Jag hade nog oxå reagerat faktiskt. Känns inte speciellt proffsigt av säljaren.
#19 - 16 april 2008 21:22
Nina82 skrev:
Som affärsbiträde säger man inte så. Okej till någon man känner men det kan lätt tolkas fel. Jag hade nog oxå reagerat faktiskt. Känns inte speciellt proffsigt av säljaren.

Och vem är du att bestämma vad man får säga eller inte? :confused:
Och ja, det kan lätt tolkas fel, ungefär som att någon tolkade Nogger Black som rasistisk. Vem som helst fattar ju att det med fiskarna var ett skämt. Jag skulle skrattat i alla fall, folket i den här tråden borde sluta vara så humorbefriade och sossiga.
#20 - 16 april 2008 21:24
Ja, det är en sak om de i affären där jag brukar handla säger så, eftersom jag är tjenis med dem. Men till en helt främmande kund, då får det verkligen framgå av tonfall och annat att man bara skojar.
#21 - 16 april 2008 23:26
Man kommer längre med vänlighet ev påfylld med lite bestämdhet än aggresivitet
#22 - 17 april 2008 00:40
Wieder skrev:
Vem som helst som inte är socialt efterbliven fattar ju att det där är ett skämt. Sluta vara så jäkla känsliga hela tiden.

Inte alls säkert. Kan mycket väl se en inbiten akvarist som håller upp påsen och frånvarande säger meningen, med sina rovfiskar hemma i öm omtanke.

Det är lätt att bli insnöad i fackspråk och ta saker som pH-värden och vattenmängdskrav som självklarheter för varje art man känner till. Nybörjarna (även de nybörjare som haft akvarie länge) har dock ingen aning om vad man pratar om, så det är lätt att man skrämmer bort dem.

Jag vet själv hur det var för bara något halvår sedan, då hade jag ingen aning om nåt och ville ha diskus och slöjstjärt ihop ([:o]) och det tog en del mod att regga mig här på forumet. Jag kände att det bara var latin hit och vattenvärdet dit, fattade inget.

Jobbar man i en butik ska man vara serviceinriktad, både mot djuren och kunden. De ska må bra av varandra, inte åt ena eller andra hållet.
#23 - 17 april 2008 18:14
Wieder skrev:
Och vem är du att bestämma vad man får säga eller inte? :confused:

Och ja, det kan lätt tolkas fel, ungefär som att någon tolkade Nogger Black som rasistisk. Vem som helst fattar ju att det med fiskarna var ett skämt. Jag skulle skrattat i alla fall, folket i den här tråden borde sluta vara så humorbefriade och sossiga.

Du jobbar uppenbarligen inte i ett serviceyrke.. För där handlar ALLT om att kunden ska vara nöjd och glad så dom kommer tillbaka. Att skämta med kunder är inte OK, om nu inte som MickeA säger, att man känner dom väldigt, väldigt väl.

Sen att dra en parallel till Nogger black är ju absurd, för det handlar om service och nöjda kunder, inte nån ståup-show.
Att komma till en affär där dom inte tar sin arbetsuppgift på allvar, går fetbort för mig. Hur det än är, du betalar för ett leende och ett trevligt bemötande inte spydigheter och ironier.

Och dessutom så lär alla jag känner få veta vilken usel butik det är...
En klassiker inom serviceyrken är: "Är du nöjd så berättar du för 1, är du missnöjd så berättar du för 7"....
#24 - 17 april 2008 18:32
Koksalt skrev:
Du jobbar uppenbarligen inte i ett serviceyrke.. För där handlar ALLT om att kunden ska vara nöjd och glad så dom kommer tillbaka. Att skämta med kunder är inte OK, om nu inte som MickeA säger, att man känner dom väldigt, väldigt väl.

En klassiker inom serviceyrken är: "Är du nöjd så berättar du för 1, är du missnöjd så berättar du för 7"....

Håller med dig. När jag besöker en butik vill man ju ha bra hjälp och vänlighet. Som senast jag skulle köpa hö i en zoobutik. De har normalt sätt bara små säckar som de säljer men nu när min kanin har ungar äter de nästan en hel sån säck per dygn! Så fråga om jag kunde köpa en större säck. Och då fixa dem så jag fick köpa en hel bal hö! Jättehjälpsamma och trevliga och självklart går man ju gärna dit igen.
Det är endast en djuraffär jag tål skämt och liknande ifrån och det är bara för att det är min bästa kompis plus hennes syskon som jobbar där och dom känner jag ju rätt bra så då kan man skämta på om mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 17 april 2008 19:02
Koksalt skrev:

Sen att dra en parallel till Nogger black är ju absurd, för det handlar om service och nöjda kunder, inte nån ståup-show.

Att komma till en affär där dom inte tar sin arbetsuppgift på allvar, går fetbort för mig. Hur det än är, du betalar för ett leende och ett trevligt bemötande inte spydigheter och ironier.

Helt rätt - kunden har alltid rätt hur jäkla fel dom än har och hur ini helskotta dåligt dom än sköter sina fiskar. Det var anledningen till att jag tröttande på att ha akvarieaffär.
Detta skrivet i största allmänhet och definitivt inte utifrån detta fall eftersom jag inte känner till det.
#26 - 17 april 2008 19:29
Gör ett besök i Södermalms akvariebutik istället. :)
#27 - 17 april 2008 19:39
Whistler84 skrev:

Det är lätt att bli insnöad i fackspråk och ta saker som pH-värden och vattenmängdskrav som självklarheter för varje art man känner till. Nybörjarna (även de nybörjare som haft akvarie länge) har dock ingen aning om vad man pratar om, så det är lätt att man skrämmer bort dem.

Jag vet själv hur det var för bara något halvår sedan, då hade jag ingen aning om nåt och ville ha diskus och slöjstjärt ihop ([:o]) och det tog en del mod att regga mig här på forumet. Jag kände att det bara var latin hit och vattenvärdet dit, fattade inget.

c90368 skrev:
[COLOR=black]Låter spännande och lite ovanligt det här. [/COLOR]

[COLOR=black]Men du bör nog läsa på beskrivningarna av de fiskar du har tänkt på. Ett litet tips på vägen;) Kolla rekommenderad vattentemperatur för Slöjstjärtar och Discus:)[/COLOR]

Det är glädjande när man kan vara till hjälp:D
#28 - 17 april 2008 19:40
Man får lätt uppfattningen att de "stora" zoobutikerna med akvarieavdelning är dåliga, men jag vill inflika att så inte är fallet.
Jag vill ge beröm till ZooZity i Malmö, en jättezoobutik med fin akvarieavdelning, med mycket bra service och bra urval.
#29 - 17 april 2008 19:54
Kan bara fylla i att Fyra Tassar i Linköping, som är en stoor Zoobutik, har särskild "fisk personal" som kan sina saker och från och till direkt avråder kunder från att handla särskilda fiskar till sina akvarium.

När "fisk personalen" av någon anledning inte är närvarande hoppar ägarinnan själv in i rollen. Hon kompenserar sitt något mindre kunnande med en ärlighet som jag är imponerad av.

Dessa erfarenheter har jag fått när jag smugit omkring i bakgrunden och lyssnat. Jag är för mycket tjenis med dom så att man inte behandlas som en "vanlig" kund numera.
#30 - 17 april 2008 20:06
Den största zoo butiken här i stan har en bra akvarie avdelning med personal som verkligen har akvarie kunskaper! Har blivit trevligt bemött där från första besöket och när jag fick problem med mina kar och ringde dit i panik så hjälpte de mig så gott de kunde.

Så det finns butiker som inte enbart är inriktade på akvarier som är riktigt bra.
#31 - 17 april 2008 21:01
Bra gjort Härja ;)
#32 - 17 april 2008 21:16
Jag tycker inte att det är så mycket att orda om. Blir man dåligt bemött eller får dålig service så handlar man inte där något mer. Handlar inte heller på ställen där akvarierna är dåligt skötta.
Som tur är så blir jag väldigt väl bemött i de butiker i Sundsvall som jag handlar i, men så bemödar jag mej själv också om att vara trevlig och ge positiv feedback när det finns anledning.
Det är inte bara som kund det är roligt att bli bra bemött. utan också som affärsbiträde.
#33 - 18 april 2008 18:47
Helt rätt - kunden har alltid rätt hur jäkla fel dom än har och hur ini helskotta dåligt dom än sköter sina fiskar. Det var anledningen till att jag tröttande på att ha akvarieaffär.

Detta skrivet i största allmänhet och definitivt inte utifrån detta fall eftersom jag inte känner till det.

Ett litet fel där.... Kunden har alltid rätt..... att tycka ....
#34 - 18 april 2008 18:48
Jag tycker inte att det är så mycket att orda om. Blir man dåligt bemött eller får dålig service så handlar man inte där något mer. Handlar inte heller på ställen där akvarierna är dåligt skötta.

Som tur är så blir jag väldigt väl bemött i de butiker i Sundsvall som jag handlar i, men så bemödar jag mej själv också om att vara trevlig och ge positiv feedback när det finns anledning.

Det är inte bara som kund det är roligt att bli bra bemött. utan också som affärsbiträde.

Håller med dig fullt ut...
#35 - 18 april 2008 19:04
Måste då nämna "vår" akvariekille I Borlänge; Erik på Djurmagazinet!
Han är kanon duktig på akvaristik, alltid tid över för att prata lite, kunnig och mycket serviceminded!
#36 - 18 april 2008 19:05
Koksalt skrev:

En av anledningarna till att man måste vara en viss typ av människa för att kunna jobba som butiksbiträde/kassör/kassörska etc. Klarar man inte av det, så är man i fel yrke och trevar.
Det gäller att klistra på stora smajlet och inte svänga sig med kommentarer. Kunden har alltid rätt, iaf utåt sätt. Vad man själv tycker bakom disken får inte framkomma.

Och ja, eftersom jag själv har erfarenhet av yrket, så är jag hyperkänslig. Jag tolererar inte att bli dåligt bemött. Den butiken har garanterat sett det sista av mig, men inte hört det sista.
#37 - 18 april 2008 19:34
Akvariehobbyn är väl en av få branscher där en kund oftast har fel. :)
Det går egentligen inte att säga att en akvariekund alltid har rätt, det slutar då ofta med att de kommer tillbaka och klagar på att fisken dött, deras andra fiskar blivit uppätna eller att de har fått alger. Allt är så klart butikens fel.

Självklart kan man skämta med kunder - det gäller bara att göra det så att de förstår. Ironi däremot är något som inte ska idkas. En säljare som inte skämtar är en tråkig och torr säljare. Det är min syn på det hela. Och ja, jag har till sen i måndags jobbat som butikssäljare.
#38 - 18 april 2008 19:58
Koksalt skrev:
Måste då nämna "vår" akvariekille I Borlänge; Erik på Djurmagazinet!

Han är kanon duktig på akvaristik, alltid tid över för att prata lite, kunnig och mycket serviceminded!

Jag måste haka på och höja Erik till skyarna, alltid lika roligt att gå in och prata lite med någon som är så trevlig, kunnig och intresserad!
#39 - 18 april 2008 20:35
Akvariehobbyn är väl en av få branscher där en kund oftast har fel. :)

Det går egentligen inte att säga att en akvariekund alltid har rätt, det slutar då ofta med att de kommer tillbaka och klagar på att fisken dött, deras andra fiskar blivit uppätna eller att de har fått alger. Allt är så klart butikens fel.

Självklart kan man skämta med kunder - det gäller bara att göra det så att de förstår. Ironi däremot är något som inte ska idkas. En säljare som inte skämtar är en tråkig och torr säljare. Det är min syn på det hela. Och ja, jag har till sen i måndags jobbat som butikssäljare.

Skämt i all ära, men man måste väga skämten jäkligt rätt. Att "skämta" med en kund som man uppenbart inte har pejlat av och säga att fiskarna blir bra mat är inte att rekommendera.
Att kunden alltid har rätt, innebär givetvis inte att de kan handha produkten (i detta fall en fisk) hur som helst och ändå ha rätt. Det handlar om bemötande och respekt.
Precis som man förklarar hur en tv fungerar om man jobbar på OnOff, så förklarar man hur en fisk ska skötas om man jobbar på Djuramagazinet. Men man gör det med ödmjukhet. För det är då man får kunder tillbaka.
#40 - 18 april 2008 22:13
Dysnomia skrev:
Skämt i all ära, men man måste väga skämten jäkligt rätt. Att "skämta" med en kund som man uppenbart inte har pejlat av och säga att fiskarna blir bra mat är inte att rekommendera.

Att kunden alltid har rätt, innebär givetvis inte att de kan handha produkten (i detta fall en fisk) hur som helst och ändå ha rätt. Det handlar om bemötande och respekt.

Precis som man förklarar hur en tv fungerar om man jobbar på OnOff, så förklarar man hur en fisk ska skötas om man jobbar på Djuramagazinet. Men man gör det med ödmjukhet. För det är då man får kunder tillbaka.

Välkommen till Zoopet:)

Skiter fullständigt i din kommentar i denna skälltråd!

Men din avatar:D Skit vilken fin Kongotetra! Har du den nu i ett kar?

Om du har det så vill vi ha bilder och få reda på hur det står till i ditt akvarium:D

Jag är personligen Sydamerikansk (SA) fantast men har haft Kongotetra från och till och kan bara sörja över att det inte finns någon lika fin tetra i Sydamerika:(

PUDEL: Läste lite snabbt, det var ett blogg inlägg[|)] Men jag vill se dina Kongotetror i alla fall
#41 - 19 april 2008 09:01
c90368 skrev:
Välkommen till Zoopet:)

Skiter fullständigt i din kommentar i denna skälltråd!

Men din avatar:D Skit vilken fin Kongotetra! Har du den nu i ett kar?

Om du har det så vill vi ha bilder och få reda på hur det står till i ditt akvarium:D

Jag är personligen Sydamerikansk (SA) fantast men har haft Kongotetra från och till och kan bara sörja över att det inte finns någon lika fin tetra i Sydamerika:(

PUDEL: Läste lite snabbt, det var ett blogg inlägg[|)] Men jag vill se dina Kongotetror i alla fall

*S* Det tog ett bra tag innan jag förstod mig på ditt inlägg... Men tack för välkomnandet ändå! ;)

Mina kongosar ja, visst är de vackra! De är anledningen till att mitt kar blev ett sällskapsakvarium istället för SA.. [:o] Letade tetror till mina skalarer och hittade inte en enda som jag fastnade för. Tills jag snubblade över kongosarna. Då blev jag akut fäst och struntade blankt i att de inte kom från samma vatten.
Kongon i min avatar går tillsammans med ytterligare 8 fullvuxna fullt utfärgade hanar, samt 9 yngre där 6 är hanar som är nästan helt utfärgade nu. De går i mitt hörnakvarium tillsammans med skalarer, glödbandstetror, pansarmalar och ancistrus. Ganska maffigt när de 18 far fram med all sin färgprakt.
Bilder blir svårt, eftersom de är sjukt snabba och rörliga och min kameror liksom bara fångar fartränderna.. *S* Bilden på min avatar var alltså mer tur än skicklighet.

Annons