Illa luktande rötter

#1 - 8 mars 2008 21:35
Jag har en trä bit in min kar som har haft den i 4 månader nu. jag vet inte vad det är för träd, men har märkt att den luktar väldigt illa, medan de andra luktar inte alls.. va ska jag göra mad den???
#2 - 8 mars 2008 22:23
Kasta bort den.

Var har du fått den ifrån?
#3 - 8 mars 2008 22:32
Barr skrev:
Kasta bort den.

Var har du fått den ifrån?

jag har köpt den från en zoo afär och den är en bra gömställe...fins det inga andra sätt??? koka den i vatten kanske???
#4 - 8 mars 2008 23:06
Tja...

På vilket sätt luktar den illa? Känns den mjuk och "svampig"? Är det en rot som är avsedd att ha i akvarium överhuvudtaget? Är det säkert att det är roten och inte något annat som luktar?
#5 - 8 mars 2008 23:07
Konstigt om den luktar och du köpt den i en zooaffär, om jag vore du skulle jag ta med den till affären och fråga varför den luktar, och om det går byta ut den.
#6 - 8 mars 2008 23:51
Barr skrev:
Tja...

På vilket sätt luktar den illa? Känns den mjuk och "svampig"? Är det en rot som är avsedd att ha i akvarium överhuvudtaget? Är det säkert att det är roten och inte något annat som luktar?

den är ganska fin men jag kan kasta bort den om det skadar mina fiskar. jag är säkert at det ä den som luktar. för att jag tog ut den ur karet och märkta att den luktar annars kan man inte märka att det är något som luktar illa i karet.
#7 - 9 mars 2008 10:41
Är det en vanlig akvarierot av den där mörka typen som brukar säljas som mangrove? Kan du skaffa bild? Har du känt på roten? Känns den hård eller mjuk?

Hur som helst så är det ju inte bra att ha rötter som luktar illa i akvariet, det är väl en ganska stark indikator på att de håller på att ruttna. Men du kan ju prova att koka den några timmar och testa igen. Kanske det skulle kunna avbryta vad det nu är för process som gör att den luktar illa.
#8 - 9 mars 2008 10:54
Luktar det ruttna ägg?

MVH Lasse
#9 - 9 mars 2008 12:37
Ja den är mörkt. den har blivit ganska mjuk och luktar. Jag har tagit ut den och alla andra rötter och håller på koka de. de har kokat i en halv timme nu. deras vatten har blivit jätte mörkt brun. hur länge ska jag koka de??? o va blir nästa steg?
#10 - 9 mars 2008 14:48
Ja, låt dom koka tills du tror att de är ordentligt "genomkokta". Har du tur kanske det tar död på bakterierna eller svampen som gör att den luktar illa. Men var beredd på att du kanske måste göra dig av med roten som luktar, i normala fall ska riktiga "akvarierötter" överhuvudtaget inte börja krångla så och det kan tyda på att din rot helt inte passar att ha i ett akvarium. Och du vill inte ha ruttnande rötter i ett akvarium.
#11 - 9 mars 2008 16:44
Det räcker inte med att döda bakterierna - de kommer igen om förutsättningarna finns! Roten skal ur. Det finns organiskt material i den som bakterier bryter ner under stor syrekonsumtion. Du får en syrefri zon inne i roten och svavelväte kommer att produceras. Om det luktar "ruttna ägg" så har du en svavelväteproduktion och det bästa du kan göra är att ta ut roten.

MVH Lasse
#12 - 9 mars 2008 17:36
Tack för svaret. om jag tar ur den. ska jag ersätta den med stennar el med rötter???? vilken är bättre?
#13 - 9 mars 2008 18:20
Att sätta i rötter är alltid ett litet vågspel. Min erfarenhet är att även bland "akvarierötter" dvs de du köper i akvarieaffärerna kan väl ca 10 % vara olämpliga på grund av det du råkat ut för exempelvis. Nu kommer det att komma flera svar som säger att det har de aldrig råkat ut för men det är ändå min erfarenhet. Sten är oftast bättre (men även där finns undantag). En väldigt bra regel är att om man lägger i något nytt i akvariet och det börjar bli lite cirkus några dagar efteråt är det den nya saken som först skall upp.

Blev du klokare :)

Om du är varse vad som kan hända så är det bara du själv som kan avgöra vad du skall använda.

MVH Lasse
#14 - 9 mars 2008 18:39
Jag tycker att det kan vara värt att prova att ha den i akvariumet igen, om inte annat bara som experiment. Jag tror inte att det är helt omöjligt att den kan klara sig från framtida besvär om du har kokat den, även om det inte är troligt. Det är inte alla bakterier/microsvampar som angriper trä. Börjar den lukta igen så är det bara att slänga den. Eller så kan du slänga ut den i en bäck och testa igen om några år eller utföra andra experiment för att försöka "bota" roten. I vetenskapens ära.

Sen vad du vill ersätta den med är mest en smakfråga. Stenar, växter, pvc-rör... you name it. Vad har du för fiskar?
#15 - 9 mars 2008 19:06
Barr skrev:
Jag tycker att det kan vara värt att prova att ha den i akvariumet igen, om inte annat bara som experiment. Jag tror inte att det är helt omöjligt att den kan klara sig från framtida besvär om du har kokat den, även om det inte är troligt. Det är inte alla bakterier/microsvampar som angriper trä. Börjar den lukta igen så är det bara att slänga den. Eller så kan du slänga ut den i en bäck och testa igen om några år eller utföra andra experiment för att försöka "bota" roten. I vetenskapens ära.

Sen vad du vill ersätta den med är mest en smakfråga. Stenar, växter, pvc-rör... you name it. Vad har du för fiskar?

jag har massa guppys och ett par svärdbärare och ett par fjärilciklider och några malar
#16 - 9 mars 2008 19:29
Sätt inte i den i karet igen om den en gång har börjat krångla som Lasse skriver. Du riserar varenda fisk i karet med detta, utan ska du prova så sätt i den i ett tomt kärl utan fisk i.
Annars tycker jag du kan gå tillbaka med den till affären och byta ut den.
#17 - 9 mars 2008 21:08
Mjuka rötter ska ut- Prova inte ens! Det leder bara till alger och andra problem.
#18 - 9 mars 2008 22:13
Jag har en rot som blir relativ mjuk efter ett tag i vattnet. Inga problem i det fallet.
#19 - 10 mars 2008 21:01
Barr skrev:
Jag har en rot som blir relativ mjuk efter ett tag i vattnet. Inga problem i det fallet.

Bra för dig. För mig funkade det inte alls i det fallet.:)
#20 - 11 mars 2008 08:18
MattiasL skrev:
Mjuka rötter ska ut- Prova inte ens! Det leder bara till alger och andra problem.

Jag har haft mjuka rötter utan problem..
Men däremot så har jag en stor trädrot som luktar väldigt illa, men om den luktar som ruttna ägg vet jag inte, har aldrig luktat på ruttna ägg, hur luktar det?
Roten luktar nästan lite som hundskit..
#21 - 11 mars 2008 11:51
Ruttna ägg, aka äggmök aka svavelväte aka vätesulfid. Vissa ungdomar brukar blanda ihop vissa kemikalier i skolan så att denna gas bildas för skojs skull. Giftigt för levande organismer, luktar mycket starkt och distikt men befinner man sig i det så "vänjer" sig näsan vid det relativt snabbt.

Men det är svårt att beskriva hur något luktar...
Bilagor:
#22 - 17 mars 2008 22:52
den luktar inte nu längre när jag har kokat
#23 - 18 mars 2008 17:05
Har du haft den nere i akvariumet? Hur länge i så fall?
#24 - 22 mars 2008 00:35
Barr skrev:
Har du haft den nere i akvariumet? Hur länge i så fall?

jag nu har den vart inne mer än en vecka tror jag och det luktar inte alls
#25 - 27 mars 2008 18:56
Håll koll på den ett tag framöver. Underrätta oss gärna om den börjar lukta igen.
#26 - 4 maj 2008 17:50
Har den börjat lukta igen?
#27 - 19 juli 2008 23:52
Barr skrev:
Har den börjat lukta igen?

nu har det gått lång tid o den luktar ej längre efter att jag kokade den

Annons