Illa luktande vatten

#1 - 2 augusti 2010 12:23
I ett av mina kar har jag illaluktande vatten det luktar nästan som om där ligger något dött däri men varje gång jag sökt efter döda djur så hittar jag inga:confused:
Fiskarna verkar må bra
Jag har försökt med att byta lite vatten då och då och tagit den mesta delen av vatten från ett annat kar med bra balans och hällt i karet vid vattenbyte men lukten kommer tillbaks dagen efter ändå, har även provat att hälla i filtermedium.
Vattnet började bli lite ljust dimmigt för någon vecka sen med.
Har någon en aning om vad detta kan vara:confused:
#2 - 2 augusti 2010 12:52
sänk temperaturen, slamsug botten och byt hälften till nytt vatten...
lukten kan bero på att nåt ruttnar i botten och framställer svavelväte, som just luktar sumpgas... iom att vattnet börjar bli dimmigt så är chansen stor att nånting du inte hittat ligger och ruttnar, annars kan det bero på infusorier som trivs när det är mycket näring i vattnet...
#3 - 2 augusti 2010 18:53
jag hade samma problem... jag körde rent hela akvariet men ändå var lukten kvar... så testade easy-life, då försvann lukten.... vet inte ifall de var nån bakterie lr nåt... men de försvann iaf
#4 - 2 augusti 2010 19:02
du har inte glömt någon gammal strumpa bakom akvariet då ? :)
#5 - 2 augusti 2010 20:04
I mitt kar var det minsann broccolin som luktade jävel, även fast jag lagt i den ett par timmar innan.
#6 - 2 augusti 2010 20:44
Vandal skrev:
sänk temperaturen, slamsug botten och byt hälften till nytt vatten...

lukten kan bero på att nåt ruttnar i botten och framställer svavelväte, som just luktar sumpgas... iom att vattnet börjar bli dimmigt så är chansen stor att nånting du inte hittat ligger och ruttnar, annars kan det bero på infusorier som trivs när det är mycket näring i vattnet...

Tempen är inte lätt att sänka för jag har ingen doppvärmare däri men slamsuga botten ska jag försöka mig på har inte slamsugit p.g.a att jag har pansarmalsyngel och räklingar där i.
Jag har lyft all inredning i karet flera ggr i veckan men kan inte hitta något dött i karet och skulle det ligga något där som jag inte sett så är räkorna duktiga på att äta upp det.
Orsaken kan säkert vara att det behöver slamsugas som du skriver och jag får börja med det.
Tack för rådet.
#7 - 2 augusti 2010 20:45
Faltsetas skrev:
jag hade samma problem... jag körde rent hela akvariet men ändå var lukten kvar... så testade easy-life, då försvann lukten.... vet inte ifall de var nån bakterie lr nåt... men de försvann iaf

Har provat easy life och det funkade inte, hur många ggr körde du med det?
Bilagor:
#8 - 2 augusti 2010 20:47
platoman skrev:
du har inte glömt någon gammal strumpa bakom akvariet då ? :)

Nope ingen strumpa bakom karet men i karet har jag en:dmen den var oanvänd innan:p
#9 - 2 augusti 2010 20:48
solis skrev:
Har provat easy life och det funkade inte, hur många ggr körde du med det?

regelbundet såklart... i vilket av karen e de du har problem med? vad använder du för filter? du bör även göra rent filtret, filtrena ordentligt... kan ligga saker där me.... easy life började jag me efter jag gjort rent allt... de står på förpackningen hur man skall göra de regelbundet...
#10 - 2 augusti 2010 20:57
Vad är strumpan till för?:P
#11 - 2 augusti 2010 21:00
Jag gissar att strumpan är till för att räksäkra filtret?
#12 - 2 augusti 2010 21:43
I ett av karen i min ställning och jag använder innerfilter där, jag kollade filtret i förra veckan och rengjorde men där var inget dött bara en massa räkor som städade filtret:)
Får ta en grundlig rengörning imorgon och hoppas att det löser sig annars får jag flytta fiskarna till andra kar och lägga ner detta för jag ska ändå lägga ner ställningen när alla växt till sig:(

Angående strumpan så har jag den i med en massa snäckskal för att få upp ph värdet i mitt kar för vi har så lågt phvärde i vårat vatten men där emot så har vi järnvärde i kranen som är lika med att jag skulle hällt i växtnäring på gott och ont:d
#13 - 3 augusti 2010 13:42
antar att du menar ett av 112 liters då? e de nåt du har i de akvariet som du inte har i dom andra?
#14 - 3 augusti 2010 19:51
Du, när jag gjort vattenbytena idag i båda karen STANK det om hinken! Jag vet heller inte vad som luktade med något måste ha varit i ett av karen med tanken på att den tömda hinken inte luktade innan. Kan det ha med rötmånad att göra?
#15 - 3 augusti 2010 21:03
Du, när jag gjort vattenbytena idag i båda karen STANK det om hinken! Jag vet heller inte vad som luktade med något måste ha varit i ett av karen med tanken på att den tömda hinken inte luktade innan. Kan det ha med rötmånad att göra?

Jag tror mer på värmebölja! Med påföljande skifte i bakteriefloran. Speciellt i sanden/gruset
#16 - 3 augusti 2010 21:07
Tvärt om om har karen i över en vecka hållit sig extremt stabila på rätt temperatur för mig. Innan fick jag ju panik då det ena toppade 29-30 grader ett par gånger men nu har de legat stabilt på 25 grader +-1. Nej, något annat skumt måste det vara.
#17 - 3 augusti 2010 22:40
Tvärt om om har karen i över en vecka hållit sig extremt stabila på rätt temperatur för mig. Innan fick jag ju panik då det ena toppade 29-30 grader ett par gånger men nu har de legat stabilt på 25 grader +-1. Nej, något annat skumt måste det vara.

Anaeroba /fakultativa bakterier gillar värme så dom drar igång och förökar sig. Då kan det bli lite sumpmarkslukt. Sedan kolar en del av när det går ned igen och då kan det bli lite ”ruttna ägg” arom!
Bara en teori men...
Bilagor:
#19 - 4 augusti 2010 13:05
Faltsetas skrev:
antar att du menar ett av 112 liters då? e de nåt du har i de akvariet som du inte har i dom andra?

Alldeles rätt i 112 litaren, nej där är inget annorlunda i det 2 rötter lite växter snäckskal fiskar o räkor.

Har sugit lite i gruset men jag får ta det i omgångar om jag ska få rent all sand det fyller snabbt med vatten i spannarna.

Annons