Att städa hela akvariet eller göra rent allt ska man aldrig göra, då dödar man alla bakterier (det gäller alltså inte bara själva vattnet utan all inredning och gruset också). Enda gången det kan vara nödvändigt är om man har ett otroligt smittsamt virus i akvariet men det är ju väldigt ovanligt.
Generellt tycker jag det är bra med regelbundna små vattenbyten, först 50% varannan dag tills lukten är borta, sen 20-30% en gång i veckan. Men gör inte rent för mycket som sagt.
Ta bort döda växtdelar, minska ner på matningen, mata kanske varannan dag och bara så mycket som fiskarna äter upp direkt. (Dock viktigt att alla fiskar har foder som är anpassat efter dom, malar får alg/kötttabletter beroende på sort, etc, men ändå ytterst lite varje gång.)
Sen vet jag att en del personer jag träffat tror att den vanliga akvarie-vattenlukten är "äcklig". Akvarievatten luktar ju alltid litegrann, eftersom det finns bakterier och alger i det, och det ska ju inte vara helt kliniskt! Men en stark, frän doft brukar bero på en hög halt av tex ammonium eller nitrit, som har skapats av att något legat och ruttnat och att det finns för få nyttiga bakterier som bryter ner skiten.
Det går nog bra, lycka till!