illaluktande vatten, varför?

#1 - 13 augusti 2007 21:12
Hej,
vi har ett 200 liters akvarium som luktade fruktansvärt illa när man öppnade det. Har efter det rengjort allt i akvariet, men lukten försvinner ändå inte. det finns inga synliga alger i akvariet nu, utan vattnet är jätteklart och fint och fiskarna ser ut att må bra. Men det luktar riktigt illa. Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken? Tacksam för hjälp!

//Annis
#2 - 13 augusti 2007 21:44
Annis skrev:
Hej,

vi har ett 200 liters akvarium som luktade fruktansvärt illa när man öppnade det. Har efter det rengjort allt i akvariet, men lukten försvinner ändå inte. det finns inga synliga alger i akvariet nu, utan vattnet är jätteklart och fint och fiskarna ser ut att må bra. Men det luktar riktigt illa. Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken? Tacksam för hjälp!

//Annis

börja med att kolla vattenvärdena! det gör du med en provsticka som du köper... sen kanske du kan försöka lokalisera vart lukten kommer ifrån! kanske något fliter eller växt?? eller sanden?
men börja med att kolla upp ditt vatten.
#3 - 14 augusti 2007 06:34
Har man nitrit i vattnet så luktar det riktigt,riktigt illa. Dessutom kan fiskarna dö av det, vilket ju inte e bra. Börja med ett rejält vattenbyte, ca 50% & gör sen flera & ofta på kanske 30%. Om du inte har tester hemma för att kolla upp vattnet så kan du ta en alldeles ren burk & ta akvarievatten i den & sen gå till din zooaffär & be dom testa det där. Skulle i vilket fall göra ett rejält vattenbyte å det snaraste.

Lycka till!

Mvh Eva
#4 - 14 augusti 2007 16:51
EvaPeva skrev:
Har man nitrit i vattnet så luktar det riktigt,riktigt illa. Dessutom kan fiskarna dö av det, vilket ju inte e bra. Börja med ett rejält vattenbyte, ca 50% & gör sen flera & ofta på kanske 30%. Om du inte har tester hemma för att kolla upp vattnet så kan du ta en alldeles ren burk & ta akvarievatten i den & sen gå till din zooaffär & be dom testa det där. Skulle i vilket fall göra ett rejält vattenbyte å det snaraste.

Lycka till!

Mvh Eva

Hej, jo ett rejält vattenbyte har vi precis gjort på grund av att det luktade så illa (allt vatten är utbytt) , men det hjälpte inte. Men jag ska prova med att ta vattenvärden så får vi se om man kan få fram något av det. Tack för svaren!
#5 - 14 augusti 2007 17:17
Annis skrev:
Hej, jo ett rejält vattenbyte har vi precis gjort på grund av att det luktade så illa (allt vatten är utbytt) , men det hjälpte inte. Men jag ska prova med att ta vattenvärden så får vi se om man kan få fram något av det. Tack för svaren!

Oj! inte bra att byta allt vatten. Alla nyttobakterierna försvinner och du kan drabbas av en stor nitritspik! Bättre att byta 50% varannan dag tills det blir bättre. Köp gärna ett dropptest för nitrit så du kan hålla koll dom närmaste veckorna så inte alla fiskarna dör för dig.

Har du slamsugit gruset? Mitt kar liktade riktigt illa när rester av frusen Artemia låg kvar på botten.

Lycka Till!
#6 - 14 augusti 2007 18:32
Att städa hela akvariet eller göra rent allt ska man aldrig göra, då dödar man alla bakterier (det gäller alltså inte bara själva vattnet utan all inredning och gruset också). Enda gången det kan vara nödvändigt är om man har ett otroligt smittsamt virus i akvariet men det är ju väldigt ovanligt.

Generellt tycker jag det är bra med regelbundna små vattenbyten, först 50% varannan dag tills lukten är borta, sen 20-30% en gång i veckan. Men gör inte rent för mycket som sagt.

Ta bort döda växtdelar, minska ner på matningen, mata kanske varannan dag och bara så mycket som fiskarna äter upp direkt. (Dock viktigt att alla fiskar har foder som är anpassat efter dom, malar får alg/kötttabletter beroende på sort, etc, men ändå ytterst lite varje gång.)

Sen vet jag att en del personer jag träffat tror att den vanliga akvarie-vattenlukten är "äcklig". Akvarievatten luktar ju alltid litegrann, eftersom det finns bakterier och alger i det, och det ska ju inte vara helt kliniskt! Men en stark, frän doft brukar bero på en hög halt av tex ammonium eller nitrit, som har skapats av att något legat och ruttnat och att det finns för få nyttiga bakterier som bryter ner skiten.

Det går nog bra, lycka till!
#7 - 14 augusti 2007 20:25
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Testa även att "lufta" akvariet. Altså inte ha heltäckande glas eller lock. Det kan få lukten att ta sig ut lättare. Har du hoppande fiskar kan du sänka vattennivån ca 15cm så dom inte hoppar ut. Annars kan du nog lägga en handduk eller tygbit över hålet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Glöm inte att berätta hur det går ;)[/SIZE][/FONT]

Annons