imma på aqua-terrarie!?

#1 - 23 juli 2007 00:05
Hej vi undrar hur man gör för att undvika att få imma på rutorna i ett aqua-terrarie. man måste ju även ha tättslutande så dom inte kan rymma! :confused::confused:
#2 - 28 juli 2007 13:20
ingen som vet??
#3 - 28 juli 2007 14:01
Låter som att du har för lite ventilation i det, då blir det oftast kondens.... Finns det inget typ av nät eller liknade för ventilation?
#4 - 29 juli 2007 08:01
Jag kommer att tänka på två sätt:

1. Det enklaste är att fixa ventilation i framkanten. En ventilationsspringa i framkanten av locket, längs hela framrutan första åtgärden. Gärna också en ventilationsspringa tvärs över framrutan ovanför vattenytan. Många kommersiellt tillverkade terrarium har en gallertäckt ventilationsspringa under skjutglasen på framrutan.

2. Mest avancerat: Jag har läst att dubbla framrutor, med tät luftspalt med helt torr luft imellan dem motverkar kondens. Den täta torra luftspalten får man genom att limma dubbla framrutor med silicon runt om. Silikonet tätar och gör samtidigt luften helt torr då den tar upp fuktighet när den härdar. Jag antar att luftspalten jämnar ut temperaturskillnaderna som annars ger upphov till kondensen?

Så limma en tunn ruta utanpå din nuvarande framruta ;-) Jag tror att jag läst om denna teknik i den gamla men mycket läsvärda boken Biotopakvariet, skriven av en dansk författare som jag inte minns namnet på.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juli 2007 08:51

2. Mest avancerat: Jag har läst att dubbla framrutor, med tät luftspalt med helt torr luft imellan dem motverkar kondens. Den täta torra luftspalten får man genom att limma dubbla framrutor med silicon runt om. Silikonet tätar och gör samtidigt luften helt torr då den tar upp fuktighet när den härdar. Jag antar att luftspalten jämnar ut temperaturskillnaderna som annars ger upphov till kondensen?

Så limma en tunn ruta utanpå din nuvarande framruta ;-) Jag tror att jag läst om denna teknik i den gamla men mycket läsvärda boken Biotopakvariet, skriven av en dansk författare som jag inte minns namnet på.

Boken som kom 1979 är skriven av Benny B. Larsen och F. Ingemann Hansen men jag bläddrade igenom den och hittade inte att detta skulle vara beskrivet i den. Håller dock med om att det är en mycket läsvärd bok.
#6 - 29 juli 2007 13:39
Inget som kan åtgärdas med fläkt?
Har sett flra som har vivarium som har fläktar.
#7 - 29 juli 2007 14:54
Det här har gallren inringade för ventilation. Hela vägen i framkanten bakom det bruna för syns skull sen hela vägen i bakkanten. Inte riktigt tätt vid trälisten uppifrån och ner mitt frampå. Duschar flera gånger i veckan för växterna. Klockgrodor och lövgroda i det. Sen en akvariedel framme till höger ca45L
#8 - 1 augusti 2007 14:34
Boken som kom 1979 är skriven av Benny B. Larsen och F. Ingemann Hansen men jag bläddrade igenom den och hittade inte att detta skulle vara beskrivet i den. Håller dock med om att det är en mycket läsvärd bok.

Du har helt rätt. Efter lite bläddrande i mina akvarieböcker hittade jag referensen i en annan dansk bok; Jörgen Eggers Dekoration af akvarier från 1985 (ISBN 8711042117), sid 48. Jörgen Eggers var (är?) dekoratör på Danmarks akvarie så han bör veta vad han talar om. Även i Ole Boesdals Regnskovsakvarier omnämns tekniken med sk thermoglas för att undvika kondens i akvaterrarier.

En snabb googling på termoglas och kondens gav i alla fall en träff som tyder på att tekniken skulle funka: 'Kyltornen är byggda med thermoglas i dörrar, front och gavlar. Detta gör att ingen kondens bildas.' (http://www.bagis.com/referenser_tosses.html)

Det är kul att bläddra igenom gamla akvarieböcker...
#9 - 1 augusti 2007 14:50
Jag har haft ett regnskogs terrarium med en bäck i framkanten och utefter ena sidan.
Ventilation var i framkanten precis under skjutglasen (utefter hela framkanten) Samt i överkanten på baksidan (hela längden), bägge ventilationerna var drygt 5 cm höga.

Hadde aldrig några problem med kondens på rutorna. Fuktigheten var endock såpass bra att jag fick geckoungar "naturligt". En dag bara fanns de där till min stora förvåning.

Annons