Import Discus lek

#1 - 17 februari 2005 20:09
Hej till alla på Zoopet efter det att ha haft mina import Discusar så har de lekt idag 17/2 som jag skrev första gången här …på tråden …http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=70867&highlight=Poseidon ”Men tack å lov så var de mycket fina å friska...:-) (2005-02-09)
Paret jag inköpte är en odlings variant ”Röd turkos” underbart fina ä dom…efter det att ha koppat in dom i mer än en timme så fick de gå fria i karet på 120 liter”
Så nu är min undran är efter det att jag inte trode att det skulle leka så s snabbt är hur jag ska gå till väga med dom nu när de har lagt ägg….Vill gärna ha lite info om hur jag ska göra…Tack på för hand!!!
Lucas_no1
#2 - 17 februari 2005 21:32
Jag skulle låta dom vara helt ifred och mata nu är bara onödigt för dom kommer inte äta och vattnet blir bara dåligt av det.

Jag skulle inte göra något under de första 60-70 timmarna.
Skulle jag göra något så skulle jag se till så att eventuella ynglen inte kan sugas in i pumpen.
Damstrumpa kan vara en bra lösning.

Jag gjorde den tabben att börja joxa med filtret när mina la rom för några veckor sedan och det störde dom helt och hållet.
Så nu väntar jag igen.......

Så låt dom vara och se hur dom sköter sig första gången för har dom lagt en gång gör dom det igen!

Lycka till :-)
#3 - 17 februari 2005 22:25
Jag ska göra det hade jag tänkt mej...låta dom vara men...Ändå behöver jag veta hur jag ska ska gå till väga...jag har kollat vatten värdena å dessa är helt okey...de går i ett 120L kar å allt verkar vara okey...frågran är vad jag inte ska göra...mina barn vill titta på dom...jag tror att det kan vara ett stress faktor...bl.a. Jag ska be dom låta bli...Det tror jag vara det bästa. Om Vi ska ha nåra discus yngel att överleva...barn ä så nyfikna...fast de vet när pappa har projekt på gång!!!...Ungarna ä underbara de försöker lära sej att hanskas med det...det ä så nytt för dem som det ä för mej...
Men ä tacksam för alla tips ...då jag vill ha små discusar.
Mvh
Poseidon
Lucas_no1
#4 - 18 februari 2005 07:21
Visst vill man titta på dom och ett tips där är ju att ni kan titta på kvällen.
Släck ner i rummet och titta på dom då.
Dom kan ju knappast se att ni sitter utanför om dom har ljust och ni har mörkt.
Men har dom inte varit skygga och rädda innan så borde det ju inte störa dom så mycket om ni sitter och tittar.
Sen måste dom ju vänjas vid människor för när ynglen kläcks och börjar äta måste du ju byta vatten varje dag.

Lycka till!

/Lucas
Lucas_no1
#5 - 20 februari 2005 16:29
Hur går det med romen?
Själv så har mina diskusar varit med rom i 48 timmar så det ska bli spännande att se om det blir något. :-)
#6 - 25 februari 2005 14:59
Det blev inget :-(
Lucas_no1
#7 - 26 februari 2005 08:13
Det blev det inte för mig heller men dom la ny rom igårkväll, så det är tydligen fredags mys som gäller hos mig. *s*
#8 - 8 april 2005 07:05
Mitt par RT har lekt 6 gånger å vårdat i 48-54 timmar, MEN ätit opp romen...Usch!!! jag har noll nitrit Kh´n ligger 1,5 å dessutom har jag börjat med RO-vatten konduktiviteteten är 140. Just det Ph´n ligger på 6,5.

Jag har lagt torven åt sidan, eller ska jag fortsätta med det??!! Råd Tack...

Det som har hänt nu är att de har tagit en paus, de brukade leka var 6te dag å nu har det gått 8 dagar sen sist.
Vi får se vad som sker under helgen.

Annons