importera fisk

#1 - 4 juni 2004 16:20
Hej jag tänkte importera fisk från polen, då fisken skulle få ligga i ett litet plast-akvarium i ett dygn ungefär (kanske lite mer). De skulle vara där utan mat, lampa, värmare eller pump.
Låter det skeptiskt?
(tänkte skeppa över 2 kampfiskar och 4 snäcklekare)
#2 - 4 juni 2004 16:23
Ja, det låter lite knasigt.
Är det inte både lättare och billigare att köpa dessa fiskar i den lokala zoobutiken?

Det kan ju inte vara så mycket pengar att spara på sex fiskar. Räknar du sedan in allt strul, så blir det billigare att handla i Sverige.
#3 - 4 juni 2004 16:28
vilket strul menar du?
#4 - 4 juni 2004 16:33
Strulet att släpa/hantera ett plastakvarium mellan Polen och Sverige. Kör du/ni bil eller åker ni på annat sätt?

Jag tycker iallafall att det är lite struligt att bära med sig saker med vatten i. Särskilt om man inte tjänar nåt speciellt på det.

Kan du inte importera typ 50 kampfiskar? Om det nu är billigt i Polen så får du väl försöka ordna så du får lite förtjänst.
#5 - 4 juni 2004 16:52
det blir i bil, och jag förstår vad du menar(kommer antagligen inte käna några stora pengar). tycker ändå det skulle vara intressant om jag lyckades importera, och i så fall kanske jag provar att importera mer nästa gång. (lite onödigt att chansa med 50 kampisar om alla dör under resan).

#6 - 4 juni 2004 16:56
Jag tror nog att fiskarna klarar sig.
Tänk på alla fiska som flygs över världen i syrefyllda plastpåsar. Dina firrar fixar nog en biltur.

Men är det 2 Kamphanar du skall ha? Kan du hålla isär dem på något vis. Kamphanar är ju inte direkt gosiga med varandra.

Finns det inga andra fiskar som kan vara lönande? L-46 malar!?!?! Vad kan en sådan kosta i Polen? Den billigase jag sett i Sverige är 800 kronor.

#7 - 4 juni 2004 17:07
sant!
tack så mycket för dina värderingar och din kritik holmby!
ha d gött :D
#8 - 4 juni 2004 18:38
Hej Turbo!
Jag har fraktat hem fiskar från Polen för två månader sen! =)
Det gick jättebra! Jag la mina i påsar med lite fisk och vatten i varje, och mycke syre. Sedan öppnade jag påsarna en gång var 6-8 timme ungefär och släppte in lite nytt syre och rörde om i vattenytan för att få ner syret i vattnet. Fraktade över sisådär 40 fiskar (+ ett 25 liters akvarium), alla överlevde! Är du i Polen nu? =)
#9 - 4 juni 2004 18:45
Vad kostar fisk i Polen då?
Vad kostar en Kamphane tillexempel?
#10 - 4 juni 2004 18:52
zdybnet
40 st vad tog du för fisk till sverige
#11 - 4 juni 2004 19:10
Holmby: Beror helt på vad det är för fiskar, men en kampfisk kostar runt en femma och en diskus ligger på cirka 300-400 kr.

Magoo: Det var lite blandat, stim neontetror, sebrafiskar lite guppys och 3 gurami, vanliga sällskapsfiskar till mitt akvarium.
#12 - 5 juni 2004 13:01
tjenare, nej jag är inte i polen just nu, jag var där förra veckan och åkte hem med flygplan, medan min mamma stannade kvar för att åka senare med bil i färga tillbaka.
Hon kommer tillbaka imorrn, men eftersom hon åkte från Poznan och det blev lite struligt, så blev det inga fiskar.

Men jag åker snart tillbaks till polen (sopot/gdansk), då blir det nog fiskar. Men angående att frakta fiskarna i påsar, jag förstår att du lyckades ge dem rätt syretillförsel, men visst finns det en risk att de dör av stress?
#13 - 5 juni 2004 13:05
Ursprungligen skickat av Turbo

... men visst finns det en risk att de dör av stress?

Ha dem mörkt under transporten. Du kanske kan ha dem i en frysväska?! Då stabiliseras temperaturen lite också.

Det kan ju vara bra att ta hem mer än 6 fiskar om någon/några dör på vägen! [xx(]
#14 - 5 juni 2004 13:13
sant, men nu köpte inte mamma några firrar. Det var nog bäst så, eftersom jag helst vill välja egna kampfiskhonor och snäcklekarna kommer jag köpa nu i form av yngel på blocket.
Sen så kör jag nog på plastpåsar och frysväska! låter jätte bra. 3kamphonor, 1 hane och kanske någon annan häftig fisk som jag där finner.
zdybnet; är akvarium dyra i polen? hur stor är prisskillnaden? Och vilket stad köpte du ifrån?
#15 - 5 juni 2004 13:16
Njae det är ganska mkt billigare i polen. Ja köpte mitt lilla 25 liters med heltäckandelysramp och välvd framruta för 200 kr. Köpte mitt i Wroclaw. Det är även billigare om man letar upp en liten "okänd" butik, än t.ex. nån supermarket butis i stan, ett litet tips bara =)
#16 - 5 juni 2004 13:20
ok, men Mammutzoo har ett akvarium på 25l med buktad framruta samt heltäckande ljusramp, låter som samma.. för 250kr om jag minns rätt :S verkade jätte billigt.. men jag tror den var gjord i plast eller något (kollade inte så noga)
#17 - 7 juni 2004 10:26
Intressant ämne, jag är också lite inne på att importera fisk nästa gång jag är i Polen [:)]
Men får man det? Kan det inte bli problem i tullen?

När jag åker till Thailand nästa år ska jag försöka få med mig en vildfångad kampfiskhane =)
#18 - 7 juni 2004 11:23
visst är det schysstare med att ta med sig en vildfångad kampfisk hane :)
Jag har hört att man håller på att ta bort alla bestämmelser angående import och export av djur mellan länderna i EU. Nu när Polen är med i EU, så kommer man kunna ta med sig rabiessmittade gatuhundar om man vill, men jag tror fiskimporten är fri (om den inte var det tidigare). Jag tror även Tullskatten är avskaffad oavsätt vad man importerar.

Annons