Importera räkor?

#1 - 7 december 2007 19:14
Jag har tänkt köpa räkor på Aquabid och han som har dem undrar om tullen stoppar räkor eller dem kommer igenom snabbt vet någon något om det?

Det vore ju hemskt om de fastnade i tullenoch dog.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 december 2007 20:41
Det finns inga speciella restriktioner vad gäller räkor - däremot kanske vad gäller "vatten" (vissa transportslag tillåter inte vätskor pga skaderisken om det börjar läcka).
Dessutom är ju transporten lite farlig (pga hanteringen) för räkorna
#3 - 19 december 2007 07:03
Räkorna skickades 17/12 från Kina. Så jag hoppas att de kommer snart.
Tracking-sidan fungerar inte så det är lite nervöst.

Jag vill ju få hem dem oskadda och så snabbt som möjligt.
#4 - 19 december 2007 09:38
Du måste absolut skriva hur det gick. Det är ju rätt kallt nu.
#5 - 19 december 2007 10:14
Ja absolut, rapportera till oss hur det går!

O så är det snart julhelg o allt.. hoppas de hinner komma innan dess, annars är nog risken stor att de blir liggande :(
#6 - 19 december 2007 11:30
Spännande... skriv mera om hur det går.
#7 - 19 december 2007 11:31
...och vilken typ av räkor det var....
#8 - 19 december 2007 11:48
Jag har importerat räkor från kina ett par gånger ock det har funkat hur bra som hälst men det är klart man är lite nervös varje gång för det kan ju gå fel.
Men ja tycker att dom är ganska så seriösa vid packeteringen.
Ja fick senast en leverans i måndags ock dom hadde varigt ute ock rest i 6 dagar men alla räkor levde ock simmar nu glatt i sina akvarium.
#9 - 19 december 2007 11:54
Jag är inte säker på vilken sort det är men i denna länken finns det ett kort på den.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111896&highlight=vilken+sort

Har ni några idéer så låt höra.
#10 - 19 december 2007 12:01
Jessa skrev:
Jag är inte säker på vilken sort det är men i denna länken finns det ett kort på den.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111896&highlight=vilken+sort

Har ni några idéer så låt höra.

http://217.172.172.50/zidian2-p1125h164s165-Blaue_Garnele.html
Den kanske? Någon indisk räka som ska kallas Caridina Sp. "Blue"

Jag har ju en liknande som heter neocaridina sp. "Blue". Mörkblå körsbär helt enkelt. Väntar yngel efter dem inom kort :) Men det var en parentes.
#11 - 19 december 2007 12:09
Den ska finnas i vilt tillstånd i Kina, enligt säljaren.
#12 - 19 december 2007 12:24
Jessa skrev:
Den ska finnas i vilt tillstånd i Kina, enligt säljaren.

Mycket spännande måste jag säga, men visst kan det vara just en Caridinia sp. det säger ju inte mycket, men du SKALL nog ha dem för sig själva....
Har du fått reda på hur långt de har kommit ännu?:confused:
#13 - 19 december 2007 13:42
Ja, de kommer att ha ett kar för sig själva på 105 l, det får räcka till att börja med. Annars får de flytta in i 222 l karet. Där finns bara Ancistrus och Amano.

Allt jag kan få fram är:

2007-12-18 00:10:06 BEIJING Despatch from Sorting Center. Men jag letar vidare.
Jag är så nervös att det ska hända något.

Sen är det heldött.
#14 - 19 december 2007 13:50
Har säkert inte registrerats mer än. Ingen fara alls om det åkte från pekings terminal i natt. Dyker säkert upp en ny scanning på någon ny terminal ikväll.
vet du vliket transportbolag det går med?
#15 - 19 december 2007 13:54
De åkte natten till igår (kl 00,10 den 18/12) och de åker med EMS Express.
#16 - 19 december 2007 14:07
Vilka vackra!
#17 - 19 december 2007 14:07
Men det är säkert ingen fara ändå. De scannade nog alla paket som skulle till Sverige och la det i en vagn och upp på planet bara. Sen scannas det nog inte om förrän det kommer till Stockholm. Bara en gissning. Men det tar några dagar från Kina även med flyg och alla bolag packar nog inte om och scannar om på varenda terminal.
#18 - 19 december 2007 15:19
Jag hoppas att du har rätt.
#19 - 19 december 2007 16:58
du kan prova att skriva in ditt kolli# på postens kolli.. har du TUR syns det där (iaf. när jag fick mitt paket)....
#20 - 19 december 2007 17:59
Har varit både på postens och DHLs sida och letat men ingenting har kommit upp än.
#21 - 20 december 2007 06:36
Nu är dom i Sverige i alla fall.

2007-12-19 22:02:00 KINGDOM OF SWEDEN STOCKHOLM Arrival at Sorting Center

2007-12-19 22:04:00 KINGDOM OF SWEDEN Released from Customs

Jag kollade med posten och de beräknar att komma fram tidigast 20 dec.

De blev registrerade på posten kl 22.04 i onsdags kväll (19/12).

Jag kan knappt vänta så länge.
#22 - 20 december 2007 09:46
O idag är det den 20:e.. nå?
#23 - 20 december 2007 11:42
Det har inte kommit än. Men det vore ju min vanliga tur om det inte kommer förren imorgon.
#24 - 20 december 2007 13:49
Räkorna kommer med posten ca kl 17 idag, jag kan knappt bärga mig.
#25 - 20 december 2007 15:53
ser du kollit på postens sida eller kör du fortf. med EMS sida?..
#26 - 20 december 2007 15:55
Jag kollade på posten och nu har det kommit upp men det ringde en dam och kollade så jag var hemma när de tänkte komma vid 17 tiden. Jag går på nålar nu.
#27 - 20 december 2007 16:14
Hejsan, jag har importerat räkor flera ggr och det har alltid gått bra:)

Ett tips när du får dem är att hälla upp dem i en stor skål/liten hink i det vatten som de kommer med i paketet. Sedan fyller du på lite i taget till dess att vattenmängden fördubblats eller tom tredubblats. Låt det ta flera timmar för att vara på den säkra sidan........

Håller tummarna. Funderar själv på att ev köpa de röda tigrarna som samma säljare har:D:D.
#28 - 20 december 2007 17:55
Hur mycket får ni egentligen betala när ni beställer räkor så? Det måste väl bli jättedyrt?
#29 - 20 december 2007 18:19
Det kostede 75 dollar i frakt ca 500kr och sen beror det ju på hur många räkor man köper. Jag köpte 40 st så allt som allt gick det på ca 785 kr. men räknar du ut pris per st så är det ju inte så dyrt, 19,62 kr per räka.
#30 - 20 december 2007 18:21
levde dom? *nyfiken*:-D
#31 - 20 december 2007 18:28
Jessa skrev:
Det kostede 75 dollar i frakt ca 500kr och sen beror det ju på hur många räkor man köper. Jag köpte 40 st så allt som allt gick det på ca 785 kr. men räknar du ut pris per st så är det ju inte så dyrt, 19,62 kr per räka.

Den säljaren är ganska dyr. Ett vanligt pris från Asien brukar ligga närmare 40 dollar. Jag har tom fått fraktfritt ibland;);)
#32 - 20 december 2007 18:38
Jo det har gått bra tycker jag 6 st hade dött eller var döende. Men jag räknade med minst 10 döda så jag är rättså nöjd.

Evus dessa kostade 40 dollar och sen kom frakten på 75 dollar och har jag inte räknat helt fel så blir det 115 dollar = 786 kr

Det hela tog tre dagar (skickades i måndagskväll och var hos mig tors kl 17,15) så jag tyckte att det gick snabbt.

Så här ser de ut de små skönheterna.
#33 - 20 december 2007 18:56
Grattis, jättefina.

Jag uttryckte mig oklart i mitt inlägg. Det var fraktpriset på 75 dollar som han överdebiterar för det borde ligga runt 40 dollar. Men, men han har många fina räkor den mannen och dina blev ju jättebilliga trots allt. Det gäller ju att passa på nu när dollarn är billig. Köpte räkor från Tyskland i höst (blå tigrar) och det tog lika lång tid och jag betalade i euro så det styckepriset blev dyrare:D:D
#34 - 20 december 2007 19:04
Jag kollade på EMS Express hemsida och dår står det att det kostar 75 dollar till Sverige.
Det kanske är olika beroende på vilket bolag man använder.
#35 - 20 december 2007 19:09
evus skrev:
Hejsan, jag har importerat räkor flera ggr och det har alltid gått bra:)

Ett tips när du får dem är att hälla upp dem i en stor skål/liten hink i det vatten som de kommer med i paketet. Sedan fyller du på lite i taget till dess att vattenmängden fördubblats eller tom tredubblats. Låt det ta flera timmar för att vara på den säkra sidan........

Håller tummarna. Funderar själv på att ev köpa de röda tigrarna som samma säljare har:D:D.

Åh de röda tigrarna är bara sååååå snygga!!! Såna vill jag också ha!!! [:P]
#36 - 20 december 2007 19:10
OK, det tänkte jag inte på:confused::confused: [:o]
Nu känns det bättre att beställa från honom;) Tack för hjälpen!
Bilagor:
#37 - 20 december 2007 19:19
BTW, hur många fick du?

Jag har alltid fått extra ifall inte alla klarar sig på den farofyllda färden, hur gjorde din säljare?
#38 - 20 december 2007 19:32
Jag fick 40 st. Fick dem i 6 st små påsar som låg i en skumplast låda.
Men det som förvånade mig var att det bara var en cm stor luftbubbla i varje påse.
Jag trodde inte att de klarade sig utan syre så länge.
Det kan ju inte vara så mycket syre i en liten påse som innehåller 1,5-2 dl vatten.
Bilagor:
#39 - 20 december 2007 19:42
Är det inte breathing bags dom låg i då? Sådana påsar "andas" och man ska inte ha med extra luft som bara ställer till med problem då den skvalpar runt och kan slå sönder räkorna.
#40 - 20 december 2007 19:50
Du hade alldeles rätt Sonja, jag hade inte läst på påsen ordentligt det var breathing-bag.
#41 - 20 december 2007 19:54
Många frågor har jag.... de räkor som inte hade klarat sig låg de i samma påse?

Det kan ju vara så att någon enstaka blivit skadad när de fångades in och förgiftat vattnet för de andra i påsen.
#42 - 20 december 2007 20:00
Nej, de låg i olika påsar, men i ena påsen var det 3 st som var döda.
#43 - 20 december 2007 21:07
Hade de något att sitta på? Så de inte dog av utmattning, menar jag. Jag har beställt räkor från tyskland vid två tillfällen och det har tagit 3-4 dagar i transport. I vanliga påsar med vatten och en hel del luft. Men med en bit filtermatta och växt. Inte en enda har dött ens efteråt.
#44 - 20 december 2007 21:18
Jessa skrev:

Men det var ju inte särskilt farlig alls, då blir det ju faktiskt dyrare att köpa av en djuraffär i Sverige.
#45 - 21 december 2007 05:12
Eurydike skrev:
Hade de något att sitta på? Så de inte dog av utmattning, menar jag. Jag har beställt räkor från tyskland vid två tillfällen och det har tagit 3-4 dagar i transport. I vanliga påsar med vatten och en hel del luft. Men med en bit filtermatta och växt. Inte en enda har dött ens efteråt.

De hade en eller två bitar filtermatta som var ca 2*2*3 cm.

maria_ skrev:
Men det var ju inte särskilt farlig alls, då blir det ju faktiskt dyrare att köpa av en djuraffär i Sverige.

Jag håller med det blir definitvt fler importer.

Kanske röd tiger eller super tiger. Blev så sugen men nu får det vänta till efter jul och nyår --minst.

De röda tigrarna kommer ju att kosta ca 1815 och super tiger ca 1155 inkl frakt
#46 - 21 december 2007 05:18
Jag skrev till Highfins och berättade hur det gått och han sa att nästa gång jag beställer så skickat han med 10 blåräkor gratis. Jag tyckte att det var hyggligt.

Jag har haft väldigt bra kontakt med hinom under hela resan, han har varit väldigt hjälpsam.
#47 - 21 december 2007 08:18
maria_ skrev:

Nu har jag iofs köpt från Tyskland och inte Kina. Men visst är det billigare än att köpa i Sverige. Kanske inte det smidigaste för räkorna, men för mig är det väldigt smidigt att få dem hemskickade.
#48 - 21 december 2007 10:26
Har han nån hemsida som man kan gå in o kika lite på? Blev ju nyfiken ju :p
#49 - 21 december 2007 10:38
Kolla efter Highfins.

http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwinverts&1188719009

Jag tror inte att han har någon hemsida men jag ska kolla upp det.
#50 - 21 december 2007 16:39
Det fanns många roliga saker som man kunde bjuda på ju :D
#51 - 21 december 2007 16:45
Ja, visst finns det!
#52 - 6 januari 2008 15:44
Skakar liv i tråden igen.

Hur har det gått med dina räkor har dom aklimatiserat sig eller har du fått fler döds offer. Ladda gärna upp en bild så vi får se på dom.

Jag såg för övrigt att Highfins hadde nya räkor ute till försäljning ock ja kan bara säga att man är ju väldigt sugen på att skicka i väg ett par bud på lite olika räk sorter.
Men så här efter jul är ju inte kassa kistan direkt över full ock sen skulle tandläkaren ha 2900 för att ta ut alla visdoms tänderna.
Så det blir väll bara att vänta.
#53 - 6 januari 2008 16:20
Tyvärr så har det dött en hel del och det är bara de som var riktigt stora som har dött.
Det finns ca 15 st kvar som jag hinner med att räkna men de mår bra.

Det verkar som om äldre räkor har svårare att aklimatisera sig än de yngre.

Jag hoppas att de som är kvar ska börja föröka sig nu.
#54 - 6 januari 2008 17:12
Jessa, det var lite synd att höra att så många inte klarade sig. Jag måste påpeka en liten sak är att man helst inte ska köpa vuxna räkor, speciellt om det är över nätet. Dels för att vuxna räkor klarar flytt mindre bra och dels för att man aldrig vet hur gamla de är. I och med att de flesta dvärräkor bara har 1-1.5års livstid så är det bäst att köpa de när de är som ynglar. Och vuxna räkor som du säger acklimatiserar inte lika bra till nya miljöer.

Själv skulle jag säga max 2 månader gamla. Sedan spelar det ingen roll hur unga de är, jag har t o m fått sändningar av räkor som bara var en vecka gamla och 1mm stora och faktist så klarade dessa millimeter stora räkorna bäst. Nackdelen är väl att det kommer ta längre tid att få se några ynglar från de för att det tar minst 3 månader innan de blir könsmogna.

Här har du en kille som skriver varför man ska frakta räkynglar istället för vuxna räkor: http://www.planetinverts.com/Why%20Ship%20Young%20Shrimp.html
#55 - 6 januari 2008 17:34
Det är lättare sagt än gjort.
Nästa gång jag tar hem räkor från kina så ska jag be dem att bara ge mig unga räkor så får vi se om det går bättre. Jag vet inte om dem är så intresserade att stå och sortera alla, så jag får 40 unga.
#56 - 6 januari 2008 19:04
Här kommer kort på dem små liven. Dom har blivit lite blåbruna sedan dom kom.

Ni får ursäkta oskärpan i korten (som kommer ibland) men min kompakt kamra är inte den bästa att fotografera räkor med
#57 - 6 januari 2008 19:08
Jag måste ju säga att de är väldigt lika de blå jag har och de är Neocaridina sp. 'Blue' förutom att dina är lite ljusare. Mina är mer heltäckande blå.
Fina i alla fall!!
#58 - 6 januari 2008 19:23
Mina ser ut som körsbär fast blå, jag kanske ska kalla dem för "BLÅBÄR ".
Han jag köpte dem av sa att de var Caridina sp. men vad vet jag? Jag ser inte skillnad på de olika släktena.

Eurydike kan du säga om denna räkan är en hona eller hane?

Kroppen tycker jag ser ut som en hane men med den gula fläcken så blir jag tveksam.

Har aldrig hört om "mjökefläckar" på hanar.
Denna räkan simmar konstant.
Jag var tvungen att fånga in den för att den överhuvudtaget skulle fastna på blid.
#59 - 6 januari 2008 19:27
Jag har körsbär i karet bredvid och precis så ser de ut fast blå och större. Sen går det tigrar ihop med de blå, tiger är ju caridina och de ser helt annorlunda ut både i kroppsform och näshorn. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta att det troligen är neocaridina du har ifall du skulle vilja blanda med någon mer sort :)

Vad svårt. Jag skulle säga hane. Är det verkligen en äggfläck det där gula då? Lite svårt at se hur långt fram den sitter. Mina honor har haft mörk äggfläck och blå rom. Tycker kroppsform och färg säger hane.
#60 - 6 januari 2008 19:43
Jag hoppas att du har rätt och att den får para sig innan den simmar ihjäl sig.
Jag hittar mest honor hos de blå men 2-3 smärta med en konstig gul orange fläck i nacken men på honorna så finns det en mörk fläck.

Jag fattar ingenting!

Kan du inte lägga upp ett kort på dina blå?
#61 - 6 januari 2008 19:46
Det kan ju vara så att uppfödare inte så gärna säljer dem som är riktigt små för att de inte riktigt vet vad som kommer att bli av dem.... När de är 1,5 cm så ser man ju mer hur de kommer att bli som vuxna.. ;)

Men jag trodde att de var känsliga när de är så små... hur sjutton lyckas de fånga in dem... när jag får microbebisar i smutsvattenhinken får jag sitta med ett litet plastmått och fånga upp dem... de måste ju åka igenom en håv?! :D
#62 - 6 januari 2008 19:48
Jessa skrev:
Mina ser ut som körsbär fast blå, jag kanske ska kalla dem för "BLÅBÄR ".

Han jag köpte dem av sa att de var Caridina sp. men vad vet jag? Jag ser inte skillnad på de olika släktena.

Eurydike kan du säga om denna räkan är en hona eller hane?

Kroppen tycker jag ser ut som en hane men med den gula fläcken så blir jag tveksam.

Har aldrig hört om "mjökefläckar" på hanar.

Denna räkan simmar konstant.

Jag var tvungen att fånga in den för att den överhuvudtaget skulle fastna på blid.

Den där orangefläcken ser ut som denna, och som det ser ut så är det från samma säljare?

http://www.petshrimp.com/discussions/viewtopic.php?f=2&t=2807&p=25681&hilit=china#p25681

Så det verkar vara en parasit i de hanarna du har.
#63 - 6 januari 2008 19:50
Kan jag väl :)
Har förresten precis fått de första blå bebisarna. Ja, än är de typ 3 mm och genomskinliga men ändå.
#64 - 6 januari 2008 19:51
Katharina skrev:
Det kan ju vara så att uppfödare inte så gärna säljer dem som är riktigt små för att de inte riktigt vet vad som kommer att bli av dem.... När de är 1,5 cm så ser man ju mer hur de kommer att bli som vuxna.. ;)

Men jag trodde att de var känsliga när de är så små... hur sjutton lyckas de fånga in dem... när jag får microbebisar i smutsvattenhinken får jag sitta med ett litet plastmått och fånga upp dem... de måste ju åka igenom en håv?! :D

Säljaren jag köpte av använde en finmaskig håv för artemia. Men jag kan hålla med dig, de är svåra att hålla koll. Sedan så tror jag inte alla kan acceptera att lägga så många hundralappar på ett par microbebisar så de flesta säljer räkorna som vuxna.
#65 - 6 januari 2008 19:56
Paatsu skrev:
Säljaren jag köpte av använde en finmaskig håv för artemia. Men jag kan hålla med dig, de är svåra att hålla koll. Sedan så tror jag inte alla kan acceptera att lägga så många hundralappar på ett par microbebisar så de flesta säljer räkorna som vuxna.

Kan man inte ta en medelväg och köpa räkor på en halv cm. De är ju inte vuxna men inte pyttesmå och man ser färger på dem.
#66 - 6 januari 2008 19:58
Eurydike skrev:
Det kan man inte ta en medelväg och köpa räkor på en halv cm. De är ju inte vuxna men inte pyttesmå och man ser färger på dem.

Ja, känns som en bra mellanväg... ;)
#67 - 6 januari 2008 20:01
Så här ser hanen tu ur en annan vinkel.
Vad gör ja gom det är en parasit? Avlivar dem som jag ser den gula fläcken på?
#68 - 6 januari 2008 20:06
Jag tycker det ser ut som på bilderna Paatsu skickade. Det sitter för långt ned för att vara romfläck i alla fall. Jag läste inte allt på den där länken. Fanns fler länkar från den med, med fler bilder och tom dissektion... Går säkert att söka på Google på parasitens namn. Man vill ju vet om och hur smittsamt. Är det en parasit är det ju inte konstigt att du haft så många dödsfall.
#69 - 6 januari 2008 20:11
Jag får gå och fånga dem med en gång och avliva dem, vill ju inte att fler ska dö!
#70 - 6 januari 2008 20:12
Usch vad tråkigt! :(
#71 - 6 januari 2008 20:17
Du ska absolut inte avliva dem. Parasiten påverkar bara de djur som äter räkorna. Räkorna kan alltså inte smitta varandra. Deras avkommer kommer alltså inte ha denna parasit i sig.
#72 - 6 januari 2008 20:30
men dör den o blir liggande lär väl andra räkor vara där o äta av den?..det är inte alltid man hinner se en liten räka liggande på botten..
#73 - 6 januari 2008 20:35
smokin skrev:
men dör den o blir liggande lär väl andra räkor vara där o äta av den?..det är inte alltid man hinner se en liten räka liggande på botten..

På forumet det länkades till stod att parasiten behövde en värd, en större fisk eller sjöfågel, för att fortplantas och spridas. Men jag håller med om att det är lite småläbbigt ändå.
#74 - 6 januari 2008 20:37
Mina blå rör inte en död räka på minst ett par dagar så jag hinner nog plocka upp den. Jag hann inte avliva den så tack för era snabba svar.
#75 - 7 januari 2008 10:44
De båda dödsdömda räkorna lever och mår bra trots en runda i frysen.
#76 - 7 januari 2008 12:25
Jessa skrev:
Mina blå rör inte en död räka på minst ett par dagar så jag hinner nog plocka upp den.

Räkorna rör inte döingar sålänge de är få räkor i karet men om de blir många får du nog vara mer på din vakt... Ett alternativ kunde ju vara att avliva dem när du tror att deras tid börjar ta slut... [:o] Läbbans..
#77 - 7 januari 2008 12:28
Jag har 15 räkor i 105 liters kar så de är absolut inte för många. Det syns så bra när de dör för då blir de alldeles röda. Det går inte att missa.
#78 - 7 januari 2008 12:33
Jessa skrev:
Jag har 15 räkor i 105 liters kar så de är absolut inte för många. Det syns så bra när de dör för då blir de alldeles röda. Det går inte att missa.

Nej, vad lustigt... Ja, hoppas att det går bra... ;)
#79 - 7 januari 2008 13:15
Jag såg precis den första honan med rom, jag är som ett barn på julafton.
#80 - 7 januari 2008 13:55
Jessa skrev:
Jag såg precis den första honan med rom, jag är som ett barn på julafton.

Grattis... :D :D
#81 - 9 januari 2008 12:09
Nu såg jag hona nr 2 med rom. Hurra!!
#82 - 9 januari 2008 12:20
GRATTIS!! Hur är det med "sjuklingarna"?

Mina tyska blåa tigrar fick ju (hade med sig) en parasit som gjorde att de vitnade i köttet och sedan dog de:(. Tog bort en som jag tyckte såg misstänkt ut och mycket riktigt dog den efter en vecka i karantän. Efter det så är de kvarvarande fortfarande vid gott mod och 3 är med rom för tillfället:):)
#83 - 9 januari 2008 13:04
Ingen av mina med parasit har visat tecken på att må dåligt än så länge.
Håller tummarna.
#84 - 9 januari 2008 19:36
Är det någon som har varit med om att honor med rom ändrar färg?

Min senaste blå hona var mörkblå imorse men nu ar hon brun.

Här finns ett hyfsat kort på henne genom det smutsiga glaset.

http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=4976
#85 - 9 januari 2008 19:40
Jaa, mina blå ändrar färg när de bär rom. Först blå när rommen precis vandrat ner sen blir bakkroppen mer brun.
#86 - 26 januari 2008 00:36
Bryter in ock kapar tråden då den värkar ha stanjerat.

Är det någon som har testa ock importera från detta företaget?
http://www.fashop.de/

Jag har planer på att ev köpa 3-4 olika sorters räkor där i från men vill gärna utbyta lite erfarenheter. Man vill ju inte orsaka att det det sker en mass död på väg till sverige.

Dessutom skulle ja vilja veta vad frakten kan ligga på , sidan är på tyska ock det är inte min starka sida ja har översatt med hjälp av googles men ja hittar inte någon bra uppgift på vad en ev frakt till sverige skulle kosta.

Tack på förhand!
#87 - 26 januari 2008 07:44
[COLOR=purple]Testa denna länken när de ska översätta.[/COLOR]

[COLOR=purple]http://www.systranbox.co.uk/[/COLOR]

[COLOR=purple]klicka på URL och skriv in adressen ([/COLOR][COLOR=purple]www.fashop.de[/COLOR][COLOR=purple]) välj vilket språk du vill översätta från blir det nog bra.:)[/COLOR]
#88 - 26 januari 2008 08:00
Fashop tar 27 euro eller 257 kr för frakt till Sverige
#89 - 26 januari 2008 08:43
Killer 21 skrev:
Bryter in ock kapar tråden då den värkar ha stanjerat.

Är det någon som har testa ock importera från detta företaget?

http://www.fashop.de/

Jag har planer på att ev köpa 3-4 olika sorters räkor där i från men vill gärna utbyta lite erfarenheter. Man vill ju inte orsaka att det det sker en mass död på väg till sverige.

Dessutom skulle ja vilja veta vad frakten kan ligga på , sidan är på tyska ock det är inte min starka sida ja har översatt med hjälp av googles men ja hittar inte någon bra uppgift på vad en ev frakt till sverige skulle kosta.

Tack på förhand!

Frakten kostar 20 eur. Jag har beställt därifrån 2 ggr. De är otroligt snabba på att packa och skicka från man beställt. De skickar dock helst bara till sverige på måndagar. Det tar 3 dagar hit. Alla djur har överlevt när jag beställt.
Jerker S och Susanne hade dock några dödsfall när de beställde nu nyligen.
#90 - 21 februari 2008 10:17
Hej
Såg att du har blå räkor var i USA kan man köpa dom.
#91 - 21 februari 2008 13:18
[COLOR=purple]Jag köpte dem från Kina.[/COLOR]

Annons