Jag har tänkt köpa räkor på Aquabid och han som har dem undrar om tullen stoppar räkor eller dem kommer igenom snabbt vet någon något om det?
Det vore ju hemskt om de fastnade i tullenoch dog.
Jessa skrev:Jag är inte säker på vilken sort det är men i denna länken finns det ett kort på den.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111896&highlight=vilken+sort
Har ni några idéer så låt höra.
Jessa skrev:Den ska finnas i vilt tillstånd i Kina, enligt säljaren.
Jessa skrev:Det kostede 75 dollar i frakt ca 500kr och sen beror det ju på hur många räkor man köper. Jag köpte 40 st så allt som allt gick det på ca 785 kr. men räknar du ut pris per st så är det ju inte så dyrt, 19,62 kr per räka.
evus skrev:Hejsan, jag har importerat räkor flera ggr och det har alltid gått bra:)
Ett tips när du får dem är att hälla upp dem i en stor skål/liten hink i det vatten som de kommer med i paketet. Sedan fyller du på lite i taget till dess att vattenmängden fördubblats eller tom tredubblats. Låt det ta flera timmar för att vara på den säkra sidan........
Håller tummarna. Funderar själv på att ev köpa de röda tigrarna som samma säljare har:D:D.
Jessa skrev:Det kostede 75 dollar i frakt ca 500kr och sen beror det ju på hur många räkor man köper. Jag köpte 40 st så allt som allt gick det på ca 785 kr. men räknar du ut pris per st så är det ju inte så dyrt, 19,62 kr per räka.
Eurydike skrev:Hade de något att sitta på? Så de inte dog av utmattning, menar jag. Jag har beställt räkor från tyskland vid två tillfällen och det har tagit 3-4 dagar i transport. I vanliga påsar med vatten och en hel del luft. Men med en bit filtermatta och växt. Inte en enda har dött ens efteråt.
maria_ skrev:Men det var ju inte särskilt farlig alls, då blir det ju faktiskt dyrare att köpa av en djuraffär i Sverige.
maria_ skrev:Men det var ju inte särskilt farlig alls, då blir det ju faktiskt dyrare att köpa av en djuraffär i Sverige.
Jessa skrev:Mina ser ut som körsbär fast blå, jag kanske ska kalla dem för "BLÅBÄR ".
Han jag köpte dem av sa att de var Caridina sp. men vad vet jag? Jag ser inte skillnad på de olika släktena.
Eurydike kan du säga om denna räkan är en hona eller hane?
Kroppen tycker jag ser ut som en hane men med den gula fläcken så blir jag tveksam.
Har aldrig hört om "mjökefläckar" på hanar.
Denna räkan simmar konstant.
Jag var tvungen att fånga in den för att den överhuvudtaget skulle fastna på blid.
Katharina skrev:Det kan ju vara så att uppfödare inte så gärna säljer dem som är riktigt små för att de inte riktigt vet vad som kommer att bli av dem.... När de är 1,5 cm så ser man ju mer hur de kommer att bli som vuxna.. ;)
Men jag trodde att de var känsliga när de är så små... hur sjutton lyckas de fånga in dem... när jag får microbebisar i smutsvattenhinken får jag sitta med ett litet plastmått och fånga upp dem... de måste ju åka igenom en håv?! :D
Paatsu skrev:Säljaren jag köpte av använde en finmaskig håv för artemia. Men jag kan hålla med dig, de är svåra att hålla koll. Sedan så tror jag inte alla kan acceptera att lägga så många hundralappar på ett par microbebisar så de flesta säljer räkorna som vuxna.
smokin skrev:men dör den o blir liggande lär väl andra räkor vara där o äta av den?..det är inte alltid man hinner se en liten räka liggande på botten..
Jessa skrev:Mina blå rör inte en död räka på minst ett par dagar så jag hinner nog plocka upp den.
Killer 21 skrev:Bryter in ock kapar tråden då den värkar ha stanjerat.
Är det någon som har testa ock importera från detta företaget?
http://www.fashop.de/
Jag har planer på att ev köpa 3-4 olika sorters räkor där i från men vill gärna utbyta lite erfarenheter. Man vill ju inte orsaka att det det sker en mass död på väg till sverige.
Dessutom skulle ja vilja veta vad frakten kan ligga på , sidan är på tyska ock det är inte min starka sida ja har översatt med hjälp av googles men ja hittar inte någon bra uppgift på vad en ev frakt till sverige skulle kosta.
Tack på förhand!