Så kan man ju inte heller riktigt säga, problem har det ju redan uppstått i form av fiskar med defekta simblåsor som nästan tvingas simma upp och ner, det är bara ett exempel på detta. Defekter kan ligga dolda i många generationer. Att man inavlar betyder inte att alla negativa fel visar sig på en gång i de första generationerna. Många som för inavel på djur upptäcker många generationer senare att det uppkommer genetiska fel och då är en hel linje förstörd och de tvingas börja om. Genom att välja in fler djur blir det svårare för genetiska defekter att dyka upp. Vanliga sjukdomar är inte genetiskt betingade, men det finns ganska mycket fel hos många olika fiskgrupper idag.
Självklart är det valfritt, men jag själv försöker då verkligen undvika det.
Är man [COLOR=red]professionell odlare[/COLOR] så odlar man inte på bara en linje av varje guppysort, man odlar på minst två linjer så man har något att återkorsa med, och gärna flera linjer än så, eller så byter man "blod" med andra odlare som håller samma sort av guppy.
Men om man bara har en "hobbyodling" hemma med bara ett akvarium så kan man lättast göra som jag sade, man skaffar nya individer och korsar in då och då, gärna samma "sort" som man avlar på från början, men från någon annan odlare/affär/ställe, så att sannolikheten är större att man verkligen får in nya gener. Det du beskriver med dolda brister/fel känner jag inte alls igen.....fast de flesta har ju startat med lite olika varianter av guppy från början så sannolikt så har man en ganska bred genbas ändå.:)