Hur gör man rent en sådan pump och hur ofta? Är det inte stor risk att räkorna åker in i pumpen? 20 räkor! :P trodde inte så många fick plats i ett sånt litet akvarie, tänkte mest ha dem som städare och då kanske det inte behövs så många...eller? tänkte nog ha fler rasboror än räkor:) Men jag har ingen aning, hur många rasboror och räkor är "lagom" att ha i ett 40 liters? Vill ju inte det ska bli för trångt.
Själva pumpen är väl bra att ta upp ett par ggr/år och göra rent impeller och pumphus. På mitt akvarie satt pumpen med sugkoppar i botten, men det gör att det är ett rent helvete att få upp ur det trånga utrymmet, därför kan du lägga lite filtermatta i botten som pumpen får vila på istället;)
Filtermaterialet kan du troligen köra flera år utan att rengöra, men annars gör du rent det om flödet i karet minskar eller att nivån vid pumpen sjunker mycket, beror lite på hur filtret är uppbyggt.
Räkor har en tendens att göra vissa rymmningsförsök när de kommer till en ny miljö, mina knatade runt bland biobollarna och det fick dem göra om de ville för mig:) men efter ett tag så tröttnade dem och klättrade tillbaka till framsídan! Du kan lägga lite filtermaterial runt pumpen om du tycker att det finns risk att de sugs fast där.
...filtret mår inte dåligt av att stå utan vatten en liten stund, snarare tvärtom!